Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Omelett med fyllning

  • umen 16 december 2007

    :'( Jag behöver hjälp!
    Min familj vill ha omelett med stuvning på julbordet. Finns det någon som har ett riktigt gott recept till mig? Stuvningen får inte innehålla kött. Jo, räkor...kräftor... går bra .
    Jag är så urusel på att göra stuvningar.
    Nu håller jag tummarna!

  • MrsC 16 december 2007

    Ugnsomelett med svamp
    För 4-6 personer.

    Testa den här, lätt och god (Y) Lycka till :)

    Ugnsomelett är så gott...passar så bra på julbordet.
    Ja såklart även annars också.

    Ingredienser
    1½ msk vetemjöl
    6 dl mjölk
    5 ägg
    1 tsk salt

    Svampstuvning:
    ca 1 liter svamp , rensad eller
    200 g svamp i bitar eller
    200 g färska eller djupfrysta champinjoner
    2 - 3 msk smör eller margarin
    2½ msk vetemjöl
    2 dl svampspad + mjölk
    1 dl grädde
    ½ tsk salt
    1 tsk soja , äkta
    vitpeppar eller svartpeppar

    Gör så här
    Ugn 200 grader

    Dubbelsats är lagom att grädda i en långpanna 30x40 cm.

    Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning.
    Koka upp resten av mjölken.
    Lyft kastrullen från värmen.
    Rör ner redningen.
    Koka upp igen och låt svalna av. (Om vetemjölet inte kokas med mjölken sjunker det till botten i omeletten.)
    Vispa ner äggen, ett i taget.
    Tillsätt saltet.
    Häll smeten i en smord ugnssäker form.
    Grädda i mitten av ugnen tills äggsmeten stelnat, ca 25 min.
    Servera bl.a. på julbordet .

  • Lilljeppe 16 december 2007

    Recepten låter jättegoda. Hoppas ni lägger in dom i era recept

  • evaldo 16 december 2007

    Räkomelett portioner
    Ingredienser
    200 g räkor, frysta och skalade
    4 ägg
    2 krm salt
    4 msk vatten
    matfett till stekning
    dill, skuren

    Snabbtina räkorna.
    Vispa ihop ägg, salt och vatten med en gaffel, bara så det blir väl blandat.
    Fräs fettet i en stekpanna.
    Häll i omelettsmeten.
    Lyft eller stick den på några ställen så lös smet kan rinna ner och stelna.
    Omeletten är färdig när den stadgat sig men fortfarande är lite krämig på ytan.
    Lägg på räkor och dill.
    Vik ihop omeletten med en stekspade och låt den glida över på ett fat och servera.

  • umen 17 december 2007

    Tack för svaren:).
    Det lär nog bliva ugnsomelett, för vi är ganska många. Nu ska jag ta mig i kragen och våga göra den också:'(.

  • mistralwind 18 december 2007

    Vi brukar alltid ha svampstuvning till omeletten!
    Stek valfri svamp tills vätskan är borta, slå på grädde och låt koka ihop. Vi brukar ha den "fetare" grädd- varianten eftersom några i släkten är glutenintoleranta och tål inte redningar.

    Ugnsomelett gör vi alltid som en äggstanning. Lika många ägg som deciliter mjölk (är du rädd att det blir för blaskigt, ta ett ägg till, det beror ju på storleken på äggen och så). Koka upp mjölken med kryddor (salt, peppar), vispa snabbt ner äggen - de ska INTE bli kokta!, in i en smord ugnsform och låt den stå i mitten av ugnen i tre kvart eller så tills den är fast, ca 175 grader kanske. Supergott med köttbullar och morotsstuvning! Mmmm! funkar som vardagsmat med, inte bara jul (fast lite dyr vardagsmat kanske, men det kan man kanske ta?!).

  • Okänd 18 december 2007

    Jag ska också göra en ugnsomelett med kantarellstuvning till jul.och därmed tackar jag för recepten ni har gett.

  • styvan 18 december 2007

    Brukar alltid ha räkomelett på julbordet, dessa recept verkar goda, jag ska prova jag dem!(Y)

  • imse 18 december 2007

    Skrivet av Liliane den 18 dec 2007

    Jag ska också göra en ugnsomelett med kantarellstuvning till jul.och därmed tackar jag för recepten ni har gett.


    Hemma hos mor fick vi alltid omelett med god stuvning.
    Nu i år ska vi laga ugnsomelett med just kantarellstuvning(Y)

  • styvan 19 december 2007

    Mmmmmm...va' gott , kantarellstuvning...tyvärr så var jag inte ute och plockade några kantareller i år(N)...ångrar mig verkligen....suck:'(

  • imse 19 december 2007

    Skrivet av styvan den 19 dec 2007

    Mmmmmm...va' gott , kantarellstuvning...tyvärr så var jag inte ute och plockade några kantareller i år(N)...ångrar mig verkligen....suck:'(


    Sorry.......det är härligt att ha lite sensommar kvar att ta fram till jul(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.