Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatisgratäng...

  • ajse 26 december 2009

    Var på restaurang med min man förra helgen och vi beställde varsin god köttbit med potatisgratäng...gratängen var himmelsk...
    Har aldrig ätit sådan god gratäng tidigare...är det någon som vet hur de gör potatisgratängen på restaurangerna?
    Den är mycket godare än den vanliga franska gratängen man gör hemma...jättetacksam för svar.
    Skulle vilja överraska mina gäster med en ovanligt god potatisgratäng till nyår :)

  • jas65 26 december 2009

    Hej,

    Värm ugnen till 240 grader
    Skiva potatisen och koka i grädde / mjölk med 1-2 st skivade gul lök samt 3-4 st klyftor riven vitlök tills potatisen är mjuk. Smöra en form och häll uppp poatisen och låt den sedan gratineras i ugn i 15 minuter eller tills den får fin färg. Då blir den krämig.

    Lökarna är baserade för en form för 4 personer.

    Tips:
    Blanda i palsternacka, jorärtkockor.morotot
    Mvh
    Anders

  • Mistys 26 december 2009

    Min granne gör en sådan god gratäng. Hon varvar lök,potatis,grädde och kryddor. Sen får den stå i ugnen på 100 grader tills den är klar ca 2-3 timmar. Kolla med sticka. Blir underbart krämig av den långa ,långsamma koktiden (Y)

  • Okänd 26 december 2009

    Det finns en potatisrätt som inte helt oförtjänt kallas för "världens godaste potatisrätt"!
    I all sin enkelhet är detta ett kulinariskt mästerverk som visar vad som går att åstadkomma med potatis, ost och grädde samt lite till.
    Fransk potatisgratäng eller "Gratin dauphinois" som det franska namnet är.

    1 stor klyfta vitlök
    2 msk smör
    1 kg potatis
    3 dl vispgrädde
    4 msk riven ost, parmesan eller ementaler
    Salt
    Grovmalen svartpeppar

    Snitta lätt i vitlöksklyftan och gnid en gratängform med den.
    Smöra formen väl.
    Skala och skiva potatisen tunnt och fördela den som taktegel i formens botten. Häll på grädde så att det nästan täcker potatisen, salta och peppra samt strö över lite riven ost. Fortsätt på samma vis till formen är full, översta lagret skall vara ost, lägg på några smörklickar och gratinera i 150-200° varm ugn tills potatisen är färdig.
    Den lägre temperaturen är att föredra, den ger en krämigare konsistens men tar lite längre tid i ugnen.

  • asasto 26 december 2009

    Många kokar även potatisen i gräddmjölk tills den krämar sig i kastrullen sedan då gästen beställer potatisgratäng slänger man bara upp en slev i en form, strösslar på ost och gratinerar i ugnen. Så brukar vi göra för det mesta då kan man lättare förbereda och man behöver inte vänta på att potatisen ska mjukna så det går lättare att passa in så kött och gratäng är färdiga samtidigt. Alla brukar vara mycket imponerade av hur krämig potatisgratängen är även då man enbart har använt mjölk.

  • anluk 26 december 2009

    Koka potatisen i mjölk/grädde gör den extra krämig. Vitlök i gratängen tycker jag är ett måste. Något som oxå är gott är att ha i lite dragon.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.