Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Röd eller blå jäst i lussebullar???

  • Boddan 29 november 2007

    Hej!

    jag har alltid haft röd jäst i mina lussebullar. Men läste någonstans att man alltid skulle ha blå? Men det är ju ganska mycket socker i lussebullar. jag har alltid kesella i min deg, om det har nån betydelse?

    Tacksam för fort svar, ska baka idag(Y)

  • mistralwind 29 november 2007

    Jag brukar använda röd jäst...

  • Boddan 29 november 2007

    Tack snälla för ditt snabba svar, då blir det röd som vanligt(Y)

  • Smulpajen 29 november 2007

    Använder alltid röd jäst och ersätter alltid socker med vit baksirap, då blir både kanelbullar och lussebullar mjuka och fina. (Y)

  • anluk 29 november 2007

    Blå jäst har vi inte. Vi har bara gul här i Småland.............. Sedan finns det jul för vanligt bak och gul för söta degar. Men jag brukar alltid köpa "vanlig" av ren vana.

  • evaldo 29 november 2007

    Röd jäst gör att degen jäser snabbare. Blå jäst jäser långsammare. Det är vad jag vet om jäst, rätta mig om jag har fel.

  • Boddan 29 november 2007

    Tack för era svar, Det jag har förstått är att man ska ha röd jäst om degen innehåller mer socker. Men varför det är så vet jag inte?:o

  • Suddisen 29 november 2007

    Jag använder alltid röd jäst jag med

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.