Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saffran 2010?

  • Tournaki 22 november 2010

    Hejsan. jag skulle vilja baka goda kanellbullar har ni goda recept ???
    tack i förskått
    MVH..
    Helena.

  • Cassiopeya 22 november 2010

    Skrivet av mariec den 21 nov 2010

    Hur mycket saffran handlar ni om året egentligen? Är det verkligen värt pengarna att köra runt och leta billigast, blir inte det dyrare?


    För min del är det inget problem "att åka runt" och "leta" saffran. Besöker naturligt en del grannkommuner och brukar handla där jag är just då. Brukar passa på att jämföra priser då.

    Går ju att ringa också, om man verkligen vill ha koll, men det har inte jag gett mig på.

    Om man har en väldigt ansträngd ekonomi är det klart att man inte kan köpa saffran för 60 kr/g, då kanske man försöker hitta saffran för max 20 kr/g om det finns. Behövs det två paket blir det ju ganska stor skillnad.

    Jag tillhör de som använder saffran till mer än lussebullar och därför gärna vill komma över lite billigare saffran om jag kan. Finns så många spännande recept med saffran som bara måste prövas :DD

  • Cassiopeya 22 november 2010

    Skrivet av tournaki den 22 nov 2010

    Hejsan. jag skulle vilja baka goda kanellbullar har ni goda recept ???
    tack i förskått
    MVH..
    Helena.


    Hej! Sök på kanelbullar under recept så kommer du få fler recept än du orkar baka ;)

    http://www.matklubben.se/recept/kanelbullar

  • soccermum 22 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 22 nov 2010

    Skrivet av tournaki den 22 nov 2010

    Hejsan. jag skulle vilja baka goda kanellbullar har ni goda recept ???
    tack i förskått
    MVH..
    Helena.


    Hej! Sök på kanelbullar under recept så kommer du få fler recept än du orkar baka ;)

    http://www.matklubben.se/recept/kanelbullar



    Håller med! Finns massa mumsiga recept men jag kommer med några tips ändå som enl mig är jättebra tips för goda och saftiga kanelbullar:

    Mina tips till dej är:
    * ta mindre smör eller margarin i degen och mer i fyllningen
    * släng ned ett ägg i degen
    * använd vit baksirap istället för socker i degen (men ej i fyllningen)
    * 2 tsk kardemumma brukar vara standard i degen men jag har i 2 tsk vaniljsocker också (tips av gammal bagare på konditori)

    och sist vill jag tipsa om jäst för söta degar till just bullbak.

    Oh, just ja, värm endast mjölken fingervarm och klicka ned rumsvarmt matfett i degen istället för att smälta smöret först och sedan hälla i mjölken som det brukar stå i de flesta recept så blir det jättegoda bullar :P

    Något som det råder delade meningar är huruvida man ska "smälta" jästen först eller inte-jag gör det med mycket lyckat resultat efter att ha tittat på "Ernst" men andra säger att man absolut inte ska göra så ;)
    Dvs, jag smular ned jästen i bunken först och sedan häller jag på den vita baksirapen så jästen smälter och blir vattnig ihop med sirapen innan jag häller i ägg, salt, kardemumma och vaniljsocker. Efter detta häller jag på den fingervarma mjölken :)

    Tips för fyllningen är att jag blandar samman kanel, socker och matfett till en geggig röra istället för att ha på matfett först och sedan socker och kanel-tycker det blir godare så :P

    Tips för pensling: (också tips från konditoribagare)
    ta ½-1 krm salt i det uppvispade ägget så blir det inte så tjockflytande och segt i o m att saltet löser upp vitan lite :)
    Om ägget verkar litet så kan man även ha i ½-1 tsk mjölk för att dryga ut det med så det räcker till att pensla alla bullar :)

    Lycka till nu!

  • Marre73 23 november 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)

  • Bumbis 23 november 2010

    Gillar man inte saffran som vi så använder man gurkmeja. Tillsätt den då i den värmda mjölken innnan den hälls över jästen. Gillar man saffran "lite" tar man hälften av rekommenderat och resten gurkmeja. Ett tips om man tycker saffran är dyrt.

  • soccermum 23 november 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 nov 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)


    Kul när det kan glädja flera :)

  • MissLo 23 november 2010

    Skrivet av soccermum den 23 nov 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 nov 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)


    Kul när det kan glädja flera :)


    Jag tackar också, jättebra tips men hur skall man spara det här så att man hittar det när man behöver det?

  • Cassiopeya 23 november 2010

    Skrivet av ML den 23 nov 2010

    Jag tackar också, jättebra tips men hur skall man spara det här så att man hittar det när man behöver det?


    (Y) håller med!

  • soccermum 23 november 2010

    Kanske genom att redigera ert favoritbullrecept i er egen kokbok här på MK? Så gör iaf jag när jag hittar recept jag gillar men har egna lösningar, tips och annat jag vill ska stå med :)

    T ex i mitt köttbullrecept här på MK-där har jag lagt in att jag vill sjuda köttbullarna i buljong innan jag steker dem..

    I lussekattreceptet har jag ändrat till att klicka i rumsvarmt smör och att smälta jästen i den vita sirapen etc etc...

  • marwis 23 november 2010

    Makera, kopiera och spara i ett Worddokument!!

    Skrivet av ML den 23 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 23 nov 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 nov 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)


    Kul när det kan glädja flera :)


    Jag tackar också, jättebra tips men hur skall man spara det här så att man hittar det när man behöver det?

  • MissLo 23 november 2010

    Skrivet av marwis den 23 nov 2010

    Makera, kopiera och spara i ett Worddokument!!

    Jo jag kom på att det faktiskt var bästa sättet så jag har redan gjort det. Tack ändå :)

    Skrivet av ML den 23 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 23 nov 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 nov 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)


    Kul när det kan glädja flera :)


    Jag tackar också, jättebra tips men hur skall man spara det här så att man hittar det när man behöver det?

  • soccermum 24 november 2010

    Skrivet av marwis den 23 nov 2010

    Makera, kopiera och spara i ett Worddokument!!

    Skrivet av ML den 23 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 23 nov 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 nov 2010

    Detta tips tackar även jag för(Y)


    Kul när det kan glädja flera :)


    Jag tackar också, jättebra tips men hur skall man spara det här så att man hittar det när man behöver det?


    Aaa.. ni tänkte sååå ;) Jag trodde ni ville ha tipsen i samband med bullbakningen inte i ett extradokument.. Sorry!
    Tur det finns andra som tänker i (just) andra banor (L)

    På tal om tips så har jag idag fått ett tips av mama97mia att man kan lägga russinen i te innan bröd-eller lussekattsbakande så att de blir sådär saftiga och goda. Ska absolut provas och ja, jag lade in tipset i mitt lussekattsrecept :D

  • soccermum 24 november 2010

    btw-åter till saffran.. Tjejen jag beställt av kom med mitt saffran i hela strån nu och det var visst "hela" 1,5 gram för 95 kronor vilket alltså blev billigare än apotekets nu i slutändan *virr virr*
    Typ 31,50 för 0,5 gram alltså vilket känns helt ok..
    Nu ser jag fram emot premiären av lussekattsbakandet med nystött saffran.. Lussekatt och lussekatt förresten-dottern vill givetvis helst göra lusse-fotbollar med massa russin på {laugh}

  • soccermum 24 november 2010

    Lade in mitt favoritrecept eftersom jag inte hittade något likadant när jag sökte på kanelbullar :) Håll till godo!

    Kanelbullar/kanelsnurror-de saftigaste och godaste (+ glutenfri variant)

  • helea_ 26 november 2010

    Någon som vet vad saffran på lidl eller Öb kostar? =)

  • asasto 26 november 2010

    Jag köpte saffran på ICA 2st 25kr, enligt reklambladen har flera andra butiker liknande erbjudande.

  • miia69 26 november 2010

    ÖB hade 2 st för 25 kr tom 1/12 - iaf här i Sthlm

  • helea_ 26 november 2010

    Okej ska hålla ögonen öppna efter någon specialerbjudande borde ju komma nu mot juligare tider :)

  • bigganv 26 november 2010

    ÖoB har 2 pkt för 25:- den här veckan!

    alltså t o m 1/12.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.