Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ska tyngden vara med in i ugnen (Pommes Anna)????

  • asamariah 30 december 2011

    Hej,

    Här kommer kanske en helt blåst fråga. När jag läser recept för pommes anna så står det att man ska lägga ett lock eller liknande på potatisen och sen lägga en tyngd över. Sen ska den in i ugnen. Och då undrar jag om tyngden ska fortsätta ligga kvar på i ugnen, låter liksom lite...skumt.

    Nån som vet?

    Hälsningar

    asamariah

  • farmoringer 30 december 2011

    Gör så här



    Pommes Anna: Skala och skiva potatisen på mandolinen mycket runt. Smält smöret i en kastrull, pressa ner vitlöken, rör om. Pensla en ugnsform med lite av smöret. Lägg ut potatisskivorna omlott i lager med smör emellan. Salta och peppra mellan varven. Grädda i ugnen i 150 grader i 1 timma och 30 minuter. Täck med ugnsfolie. Ta ut potatiskakan och sätt den i press med en form ovanpå. Låt svalna i press. Stick sedan ut rundlar och värm inför servering i 125 grader 10-15 minuter.

    Här är var jag hittade här på matklubben..Tyngden efteråt..

  • boz1965 30 december 2011

    Finns lite olika "skolor" om den saken. Jag brukar göra precis som farmoringer skriver och lägga på tyngden först när jag tar ut den färdiga rätten ur ugnen. Jag använder en tegelsten som jag först drar en 3-liters fryspåse över och sen klär in i aluminiumfolie (lite mer hygieniskt på det viset). Det funkar för mig.

  • safir74 30 december 2011

    Jag har aldrig ens hört talas om att man ska ha tyngd när man gör Pommes Anna. Jag gör min Pommes Anna i den djupa ugnsplåten(gör Pommes Anna när jag gör filé provencale):

    10-12 medelstora potatisar, ca 1 kg
    3/4 tsk salt
    1 krm svartpeppar (mäter inte utan drar några varv med pepparkvarnen)
    50 g smör eller margarin

    Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skiva den tunt. Varva skivorna i en smord bröad ugnsform(eller plåt)med salt och peppar.Fördela fettet ovanpå. Stek potatisen tills den är mjuk, ca 40 min. Tryck samman den ett par gånger under stekningen. Stjälp ev.upp potatiskakan vid serveringen

    Jag trycker samman potatisen med en stekspade.

  • boz1965 30 december 2011

    Skrivet av safir74 den 30 dec 2011

    Jag har aldrig ens hört talas om att man ska ha tyngd när man gör Pommes Anna...


    Som sagt: det finns flera "skolor" på den punkten. Var och en avgör själv vad h*n tycker blir bäst ju... ;)

  • safir74 30 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 30 dec 2011

    Skrivet av safir74 den 30 dec 2011

    Jag har aldrig ens hört talas om att man ska ha tyngd när man gör Pommes Anna...


    Som sagt: det finns flera "skolor" på den punkten. Var och en avgör själv vad h*n tycker blir bäst ju... ;)


    Japp det gör ju det :) och tur är väl det.

  • asamariah 30 december 2011

    Tack för alla svaren, får väl pressa lite före och lite efter då för säkerhets skull ;) Nu gäller det bara att hitta en tegelsten ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.