Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smaklösa pepparkakor

  • malincalla 16 december 2007

    Hej.
    Jag har haft problem med att få mina pepparkakor att smaka tillräckligt mycket. Första degen gjorde jag helt enligt receptet. Resultatet blev då att dem inte smakade någonting alls.
    Andra degen tog jag dubbelt så mycket kryddor än vad som var angivet i receptet. Inte heller dessa fick någon riktig smak. Jag vill ha mina pepparkakor riktigt kryddiga och mörka men de blir bara ljusa, mjuka och smaklösa.
    Någon idé om vad som kan vara fel?
    Skulle vara tacksam för förslag!

  • Susannea 16 december 2007

    Jag tycker dessvärre inte att hembakta pepparkakor blir särskilt goda, utan de godaste är nog de man köper ändå. Med tillsatser och allt. :)

  • Forsen 16 december 2007

    Hej, så här gör jag mina pepparkakor, dom får fin färg, god smak och är riktigt knapriga! Tror att receptet heter Eksta pepparkakor och fanns på Dagens Nyheter´s hemsida för några år sedan.
    Ingredienser:
    250 g smör
    4 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 dl vatten
    2 msk kanel
    1 msk mald kardemumma
    1 msk malda kryddnejlikor
    1 msk bikarbonat
    15 dl vetemjöl + lite till utbakning
    Mät upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp blandningen som hastigast och lyft sedan bort kastrullen från värmen.
    Skiva smöret och lägg det i en stor bunke tillsammans med alla kryddorna. Slå på den heta sockerblandningen och låt allt stå tills smöret eller margarinet smält. Rör om då och då. Låt svalna så att det blir ungefär rumsvarmt.
    Blanda mjölet med bikarbonat och rör ned detta i smeten, och arbeta ihop den ganska lösa degen (den blir stadigare senare).Låt degen vila svalt ett till två dygn innan den bakas ut.

  • anluk 16 december 2007

    Skrivet av Susannea den 16 dec 2007

    Jag tycker dessvärre inte att hembakta pepparkakor blir särskilt goda, utan de godaste är nog de man köper ändå. Med tillsatser och allt. :)



    Tänk att det finns fler som jag...Knappt man vågar säga det högt men köpta pepparkakor av bra märke är mycket godare än hemmagjorda

  • 16 december 2007

    Skrivet av anluk den 16 dec 2007

    Skrivet av Susannea den 16 dec 2007

    Jag tycker dessvärre inte att hembakta pepparkakor blir särskilt goda, utan de godaste är nog de man köper ändå. Med tillsatser och allt. :)



    Tänk att det finns fler som jag...Knappt man vågar säga det högt men köpta pepparkakor av bra märke är mycket godare än hemmagjorda



    här är en till som håller med, föredrar oxå de färdigköpta(Y):D:p

  • imse 16 december 2007

    Här kommer pepparkakor som jag bakat de sista åren. De skall inte kavlas utan man skär,vilket är bekvämt.
    Det är skurna franska pepparkakor, jag lägger in dem som recept istället, så kolla där strax. :)

  • malincalla 16 december 2007

    Jo, vissta kan jag hålla med om att köpta är godare, men för det första är det så himla kul att göra egna. För det andra jobbar jag på en kakfabrik där jag hanterar pepparkakor varenda dag. Man blir lite trött på dem till slut eftersom vi får äta så mycket vi vill. :p Men Gilles pepparkakor är helt fria från tillsatser, för er som kanske tänker på sånt.
    Tack för recepten, jag ska prova! :D

  • MrsC 16 december 2007

    ...har du provat "Annas Fullkornspeppakor" jätte jätte goda. Extra knapriga tycker jag...

  • Susannea 16 december 2007

    Toppen! (Y) Då blir det Gilles (H)

  • imse 16 december 2007

    Gilles gillar jag.. hehehe(Y)

  • Tillberga 16 december 2007

    Skrivet av malincalla den 16 dec 2007

    Hej.
    Jag har haft problem med att få mina pepparkakor att smaka tillräckligt mycket. Första degen gjorde jag helt enligt receptet. Resultatet blev då att dem inte smakade någonting alls.
    Andra degen tog jag dubbelt så mycket kryddor än vad som var angivet i receptet. Inte heller dessa fick någon riktig smak. Jag vill ha mina pepparkakor riktigt kryddiga och mörka men de blir bara ljusa, mjuka och smaklösa.
    Någon idé om vad som kan vara fel?
    Skulle vara tacksam för förslag!


    var dina kryddor inköpta i år?
    för gamla kan ju bli "dåliga" i smaken

    Måd

  • evaldo 16 december 2007

    Pepparkakor är så billiga att köpa, och goda, så jag tycker inte det lönar sig att baka själv.

  • Lilljeppe 16 december 2007

    Vi köper deg och bakar själva på det viset. Dom blir kanongoda och ungarna har roligt på samma gång. Sen får man ju inte glömma glasyren. Dom blir så fina:p

  • malincalla 17 december 2007

    var dina kryddor inköpta i år?
    för gamla kan ju bli "dåliga" i smaken

    Måd

    Jo det var dem. I alla fall alla utom nejlikan. Men nu har jag köpt mer kryddor och ska ta tre gånger så mycket kryddor nästa gång. Jag SKA lyckas! :)

  • C_Ice 17 december 2007

    ska bara rekomendera GÖTEBORGS KEX!!! de som gör ballerina osv...

    Deras pepparkakor slår allt i hästlängder! ;)

  • Tillberga 17 december 2007

    Skrivet av malincalla den 17 dec 2007
    var dina kryddor inköpta i år?
    för gamla kan ju bli "dåliga" i smaken
    Måd
    Jo det var dem. I alla fall alla utom nejlikan. Men nu har jag köpt mer kryddor och ska ta tre gånger så mycket kryddor nästa gång. Jag SKA lyckas! :)

    skam den som ger sej :p

  • MrsC 17 december 2007

    Klart att Du lyckas...(Y):D

  • farmoreva 17 december 2007

    Jag bakar varje år egna pepparkakor. Det doftar jul och det är så gott att äta knapriga kakor som inte smakar som de man köper utan mycket godare!:p
    Det tar tid att baka men en lördags förmiddag om året tar jag mig den tiden. Nu räcker det med en liten deg annat var det förr!
    Lenas Pepparkakor som jag lagt in receptet på är knapriga och smakar mycket.. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.