Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smaksätta Lussebullarna???

  • Guhawi 21 november 2007

    Snälla ge mig, bak/kak-analfabet, tips på vad jag skall smaksätta mina lussebullar med. Mina grabbar gillar inte saffran och jag är allergisk mot kanel och kardemumma.
    Vad mer kan man använda som smaksättare?

    //Gunilla

  • Amika 21 november 2007

    Smaksätta saffransbullar vet jag inte. Men man kan ju smaksätta dem med vanilj? Eller varför inte kavla ut degen och breda ut nougat (sån bredbar på burk) och sen rulla ihop degen och skära till bullar. Det är också gott. :)
    Eller så kan du kavla ut degen och breda på en smet som du gör genom att finriva mandelmassa och blanda den med apelsinjuice och lite smör...
    Min syster gjorde bredde på lemoncurd en gång, det blev också gott.
    :)
    Hoppas jag kanske kunnat inspirera dig lite åtminstone. :)

  • anluk 21 november 2007

    Gör bara vanlig bulldeg utan smaksättning. Lägg i russin i hela degen istället för bara ett par i varje bulle. Alltså tillsätt ca 1-1,,5 dl i degvätskan. Har jag alltid gjort och är uppvuxen med. Blir lite saftigare då.

  • 21 november 2007

    gillar själv inte saffran och tycker att "vanlig" slät bulldeg är godast(med russin såklart)(Y)

  • mariad 21 november 2007

    Byt ut en del av vätskan till glögg!

    Nötter är också gott eller mandelmassa som dessutom gör dem söta och saftiga!

  • Lena 22 november 2007

    Om du vill ha dom gula kan du ta gurkmeja det gjorde jag då ett av barnen inte åt saffran och det blev uppskattat..

  • Guhawi 22 november 2007

    Oj Tack för alla svar.
    Så då är det inte helt igenom tråkigt med en slät bulle, fast där brukar det ju oftast vara smaksatt med kardemumma.
    Men tipset med glögg i vätskan lät spännande...det skall jag nog prova :D

    Tack alla!
    //Gunilla

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.