Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla jag behöver tips till goda julköttbullar !

  • Grillkryddan 17 november 2010

    Jag har senare år köpt mamma scans köttbullar, för jag får inte till det när det gäller köttbullar. Blir alltid lite mobbad för mina köttbullar. Får ju alltid höra att mormors är bäst och det har dom ju rätt i. Men eftersom vi firar jul hemma oss nu mera så tänkte jag i år försöka få till några bra "mina köttbullar ". Så snälla ni alla ge mig era bra tips på smaksättning och hur man bäst får dom runda och fina.
    Tack på förhand !

  • Erajscha 17 november 2010

    Rutiga kokboken har ett bra recept. Följer man det till punkt och pricka blir köttbullarna goda.

    Att få dem runda och fina handlar om två saker: rätt konsistens på smeten och blöta händer när man rullar dem.

  • soccermum 17 november 2010

    Om du kokar de råa köttbullarna i buljong innan du steker dem så blir de inte bara goda-de blir lika runda som när du släpper ned dem i buljongen!
    Dessutom tycker jag det går snabbare såhär.. När köttbullarna är färdiga flyter de upp till ytan och då tar man upp dem med hålslev och steker dem snabbt för fin färg/stekyta :)

    Ang kryddning så gillar ju en del att tillsätta kryddpeppar till jul, andra kryddar smöret de steker i med just kryddpeppar.. Andra föredrar "vanlig" kryddning.

    Man kan riva eller mixa löken så slipper man lökbitar i..

    En del steker sin lök tillsammans med lite kalvfond eller en nypa köttbuljong innan de blandar ned det i färssmeten.

    Personligen gillar jag köttbullar på vilt- eller nötfärs bäst medan andra tycker blandfärs blir godast..

    Jag gör alltid mina köttbullar på vatten, ströbröd och ägg samt lite kalvfond men andra använder grädde eller mjölk, havregryn eller potatismjöl så det är ju lite vad man själv tycker.

    Du får nog helt enkelt testa dej fram med kryddningen och steka några provomgångar innan jul för att hitta det ultimata för just dej :P

    Lycka till och hoppas tipset om kokningen iaf hjälpte dej med runda-köttbullar-problemet även om jag var väldigt vag ang kryddningen då det är så personligt vad man gillar eller inte..

  • Bumbis 18 november 2010

    Jag måste få tipsa om dom godaste jag gjort ever. Gå in på icakuriren.se och sök på Ullas köttbullar. Dom är hur goda som helst. Kryddan epice riche är viktig. Jag använde bara nötfärs, tycker att det blir godast så.(Y)

  • 7201 18 november 2010

    Här kommer mitt tips...jag själv steker mina köttbullar i ugnen på plåt med brynt smör.
    Het ugn (ca:200 grader), vänder dom/skakar plåten emellanåt. (så att dom får fin färg runtom)
    Sen sänker jag temp. till 100-150 grader
    Mammas julköttbullar
    Lycka till !!!!

  • tess_30 18 november 2010

    Skrivet av Grillkryddan den 17 nov 2010

    Jag har senare år köpt mamma scans köttbullar, för jag får inte till det när det gäller köttbullar. Blir alltid lite mobbad för mina köttbullar. Får ju alltid höra att mormors är bäst och det har dom ju rätt i. Men eftersom vi firar jul hemma oss nu mera så tänkte jag i år försöka få till några bra "mina köttbullar ". Så snälla ni alla ge mig era bra tips på smaksättning och hur man bäst får dom runda och fina.
    Tack på förhand !

  • Starborg 18 november 2010

    Här är receptet på min mammas köttbullar. Det är de godaste som finns!
    1 kg nötfärs
    0,5 kg fläskfärs
    1 dl ströbröd
    2 dl mjölk
    0,5 dl potatismjöl
    2 små ägg
    1 liten rödlök
    1 stor gul lök
    1 msk grillkrydda
    1 msk vegetakrydda. ( Finns i de flesta varuhus)
    1, 75 msk salt ( Lite socker)
    0,5 msk vitpeppar
    Blanda allt och stek till bullar i önskad storlek.
    Lycka till!

  • rorviksvagen 18 november 2010

    Hej
    Jag brukar ha lite kryddnejlika i min a köttbullar till jul.
    Då får dom den där jul-smaken.
    Hoppas du inte blir mobbad mer.{dance}

  • boz1965 18 november 2010

    Nils Emil Ahlins julköttbullar
    För 10 personer.

    Ingredienser
    1 dl ströbröd
    2 dl gräddmjölk, hälften grädde + hälften mjölk
    2 gula lökar
    Smör till stekning
    1 gul råriven lök
    1 kg blandfärs
    1 äggula
    1 msk ansjovisspad
    Ca 1 msk salt
    Ca 1 tsk vitpeppar
    Ca ½ tsk "fyra-kryddor"
    1 nypa socker
    Ev lite vatten till spädning

    Gör så här
    Låt ströbrödet svälla i gräddmjölken i en bunke. Fin hacka två gula lökar och fräs dem långsamt i smör.

    Blanda samman alla ingredienserna väl. Späd ev med lite vatten för en smidigare färs. Stek ett smakprov.

    Forma till köttbullar och stek dem vackert bruna i smör. Garnera med klippt persilja.

    TIPS: Forma köttbullarna och sjud dem i köttbuljong eller lättsaltat vatten. När de flyter upp är de genomlagade och behöver bara få färg och yta i stekpannan. På så sätt behåller de också en perfekt rund form utan att "plattas till" som ibland händer i stekpannan. Dessutom kan man ju lägga undan en del av dem innan stekningen och använda som frikadeller om man så vill.

  • mattant41 18 november 2010

    Jag gör alltid köttbullar på stor mängd färs och fryser så jag har att ta upp senare.
    Och jag brukar lägga köttbullarna på plåt och steka dem i ugnen, blir inte så mycket färg men runda blir de, och så steker jag i stekpannan när de ska serveras.

    I julköttbullar vill jag ha kryddpeppar och lite grädde men jag vet också flera som använder lite kanel.

  • MadeleineG 18 november 2010

    Jag tänker köra på dessa, min mormor gjorde dessa de sista åren :)
    De blir goda och saftiga.. de godaste jag har provat!

  • soccermum 18 november 2010

    något knas hände, det blev dubbelt-tog bort detta inlägg..

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2010

    TIPS: Forma köttbullarna och sjud dem i köttbuljong eller lättsaltat vatten. När de flyter upp är de genomlagade och behöver bara få färg och yta i stekpannan. På så sätt behåller de också en perfekt rund form utan att "plattas till" som ibland händer i stekpannan. Dessutom kan man ju lägga undan en del av dem innan stekningen och använda som frikadeller om man så vill.

    (Y) Känns igen.. tror "någon" redan gett det tipset i början av tråden.. Fast jag skrev koka, inte sjuda *fel av mej* ;)
    Det är verkligen ett jättebra tips!

    Btw, fyra kryddor är det densamma kryddblandning som Epiche Riche som någon nämnde här ovan? Jag har inte riktigt kläm på detta och skulle tacksamt ta emot lite vägledning :)

  • boz1965 18 november 2010

    Det råder delade uppfattningar om Èpiche Riche och Fyra Kryddor är samma sak, men det är hursomhelst väldigt snarlika kryddblandningar och kan lätt ersätta varann i recepten de förekommer i. Èpiche Riche brukar, förutom grundkryddorna i Fyra Kryddor innehålla en aning ingefära och kanel.

  • boz1965 18 november 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    ...(Y) Känns igen.. tror "någon" redan gett det tipset i början av tråden.. Fast jag skrev koka, inte sjuda *fel av mej* ;)
    Det är verkligen ett jättebra tips...


    Mea Culpa :D Läser tydligen slarvigt :)

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    ...(Y) Känns igen.. tror "någon" redan gett det tipset i början av tråden.. Fast jag skrev koka, inte sjuda *fel av mej* ;)
    Det är verkligen ett jättebra tips...


    Mea Culpa :D Läser tydligen slarvigt :)


    Lätt gjort! Som jag igår med saltlakritsen {secret}

  • The_mama97mia 18 november 2010

    Mamma Scans köttbullar blir juligare om du steker dom med hel kryddpeppar i pannan. Latmaja-tips...

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av MadeleineG den 18 nov 2010

    Jag tänker köra på dessa, min mormor gjorde dessa de sista åren :)
    De blir goda och saftiga.. de godaste jag har provat!


    Oj vad smaskigt det verkar :p Måste måste provas!

    Annars brukar jag ha mycket grädde i mina köttbullar, och lökpulversoppa. Mums! Åh just, helst nöt eller älgfärs :)

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2010

    Det råder delade uppfattningar om Èpiche Riche och Fyra Kryddor är samma sak, men det är hursomhelst väldigt snarlika kryddblandningar och kan lätt ersätta varann i recepten de förekommer i. Èpiche Riche brukar, förutom grundkryddorna i Fyra Kryddor innehålla en aning ingefära och kanel.


    Tack :) Inte konstigt att jag är lite rådvill om det redan från start råder delade meningar men å andra sidan så finns det ju en uppsjö av curryblandningar så varför ska det endast finnas ett rätt ang fyra kryddor/Epiche Riche ;)

    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.