Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla jag behöver tips till goda julköttbullar !

  • LivDrom 17 december 2010

    Så ska jag tillägga att i mina köttbullar använder jag aldrig annat än färs, lök och kryddor. En liten skvätt vatten, ett par msk, brukar jag ha i för att få färsen smidig. Det som jag läst mig till är att det viktigaste är att arbeta färsen smidig, det är då det håller ihop bäst och då behöver man inte ha i brödsmulor och annat för att hålla ihop det hela.

  • Amika 17 december 2010

    Jag brukar göra mina köttbullar på blandfärs och så har jag i ett ägg och lite bröd som jag låtit dra i lite grädde. Sen har jag i olika kryddor och så nu till jul har jag i kryddpeppar i hälften av smeten och finhackad ansjovis i den andra. Sen rullar jag dem och steker dem i riktigt smör. Mums! :)

  • morenius4 17 december 2010

    Du har fått många bra råd. Men en kryddning, som ingen tagit upp, är spiskummin! Jag tycker att spiskummin och vitlök i köttbullar, gjorda på nöt + lamm, eller enbart nötkött, är underbart gott. Den enda ytterligare kryddan du behöver är salt och svartpeppar. Och att låta skorpmjölet svälla i grädde, samt att även ha i ett ägg, är bra för konsistensen, dvs gör den lättare att forma samt den håller ihop bättre när den steks. Lycka till!

  • LivDrom 18 december 2010

    Skrivet av morenius4 den 17 dec 2010

    Du har fått många bra råd. Men en kryddning, som ingen tagit upp, är spiskummin! Jag tycker att spiskummin och vitlök i köttbullar, gjorda på nöt + lamm, eller enbart nötkött, är underbart gott. Den enda ytterligare kryddan du behöver är salt och svartpeppar. Och att låta skorpmjölet svälla i grädde, samt att även ha i ett ägg, är bra för konsistensen, dvs gör den lättare att forma samt den håller ihop bättre när den steks. Lycka till!


    Där sa du nått väldigt viktigt. För det första vitlöken glömde jag. Ett måste i synnerhet om man lagar köttbullar av lamm. Och spiskummin är ju även den en utomordentlig köttbullekrydda. Och nu när jag verkligen tänker så det knakar så vill jag lägga till koriander, antingen frön men främst finhackad färsk...sååå gott..(koriander är en ganska stark ört med en lite speciell smak så det finns en chans att köttbullarna blir oätliga om man inte är vän med smaken.)

    Och salt och peppar efter smak. Viktigt...

  • Cassiopeya 19 december 2010

    Inte långt kvar till julafton nu! Fler tips på goda köttbullar? :D

  • miabok 20 december 2010

    På grund av tidsbrist har jag köpt färdiga köttbullar. Kan man piffa upp dem på något vis?

  • kantarell12 20 december 2010

    Jonnys söta senap i smeten samt ingefära i smeten tillsammans med det "vanliga" gillar jag.
    Sen får ströbrödet svälla i Wichyvatten.

  • soccermum 22 december 2010

    Sådär ja :) Nu har jag stekt färdigt alla köttbullar till julafton!
    Det blev en sats av dessa:
    Köttbullar à la svärmor
    Jag tyckte de blev jättegoda men dottern kände av den råa potatisen och undrade misstänksamt varför köttbullarna smakade annorlunda.. Suck! Blir nog bra ändå får vi hoppas, resten av släkten kanske tycker som jag ;) Alltid nervöst att bjuda på något nytt....

    På tal om nytt så mixade jag dessa två recept av älgfärsbullar också och det blev supergott :P
    T o m dottern gav sitt godkännande men tyckte att jag kryddat dem lite för starkt så jag får väl minska mängden grön- och vitpeppar till nästa gång :)
    Återigen-hoppas resten av släkten tycker som jag ;)
    Älgfärsbullar med gräddsås
    Älgköttbullar

    Hoppas du återkommer Grillkryddan med resultat från din julmiddag/dina julköttbullar? Vilka du valde och vad släkten sade osv - puttade du ner mormor från första platsen kanske :DD

  • martina63 22 december 2010

    I år har jag provat detta tips från Scan (scansjulmarknad.se), blev lyckat{bashful}
    http://www.scansjulmarknad.se/#/julrecept/smavarma1

  • Annelie66 22 december 2010

    Om du tillsätter en matsked strösocker i köttbullsmeten framhäver du de andra smakerna och dom blir godare.Fick tipset av en kock. :)

  • Bumbis 22 december 2010

    Skrivet av miabok den 20 dec 2010

    På grund av tidsbrist har jag köpt färdiga köttbullar. Kan man piffa upp dem på något vis?


    Min svåger hade oxå tidsbrist förra året och när han stekte dom så strödde han över lite pepparkakskryddor och det var faktiskt riktigt gott.

  • anilla 22 december 2010

    Pepparkakskryddor använder jag oxå när jag inte orkar rulla egna köttbullar. Det blir jättegott! Föredrar Felixs frysta. När jag gör egna köttbullat blir det blandfärs, vanligt recept men jag byter ut ströbrödet mot pepparkakor som jag smular eller stöter i morteln. Det blir fantastiskt gott! Du måste prova! Lycka till! Berätta gärna hur det blev....{dance}

  • mammanROSA 22 december 2010

    Skrivet av Grillkryddan den 17 nov 2010

    Jag har senare år köpt mamma scans köttbullar, för jag får inte till det när det gäller köttbullar. Blir alltid lite mobbad för mina köttbullar. Får ju alltid höra att mormors är bäst och det har dom ju rätt i. Men eftersom vi firar jul hemma oss nu mera så tänkte jag i år försöka få till några bra "mina köttbullar ". Så snälla ni alla ge mig era bra tips på smaksättning och hur man bäst får dom runda och fina.
    Tack på förhand !

    hej hopp!
    Jag äter inte köttbullar själv men brukar vara den som gör julköttisarna till de andra i familjen. Jag brukar inte ha i lök i de till jul, men mjölk grädde som ströbröd får svälla i ca 10min. Sen i med salt, svartpeppar, lite kryddpeppar o kanel. Smaka av o ha i köttfärsen o ett ägg. Rör ihop snabbt. Rullar små små bollar o lägg de på en plåt med bakpapper på. stek i ugn 195 grader i varmluft, lite varmare i vanlig. Låt de ligga tills de fått färg på ytan. Skaka plåten lite o låt de vara innne i ugnen ett par minuter till. Klart;) inget svårt alls! Blir kanon goda. Färdiga köttbullar, de som är frusna är mkt bättre än de i vaccum både i lukt( min åsikt) o smak enligt familjen.

  • mammanROSA 23 december 2010

    Skrivet av anilla den 22 dec 2010

    Pepparkakskryddor använder jag oxå när jag inte orkar rulla egna köttbullar. Det blir jättegott! Föredrar Felixs frysta. När jag gör egna köttbullat blir det blandfärs, vanligt recept men jag byter ut ströbrödet mot pepparkakor som jag smular eller stöter i morteln. Det blir fantastiskt gott! Du måste prova! Lycka till! Berätta gärna hur det blev....{dance}


    Nästa gång ska jag prova att mortla pepparkakor ist för ströbrödet o ha i, får se vad familjen tycker om de. Ska prova de i mina vegobullar oxå!

  • amoz 24 december 2010

    Skrivet av amoz den 18 nov 2010

    Här kommer mitt recept på riktigt goda julköttbullar.(Y)




    Nu vill jag gå in och göra ett inlägg på mitt eget inlägg för jag har blivit beskylld för att ha "snott" en annans recept på dessa julköttbullar och även blivit anmäld för detta. jag vill bara göra en förklaring här: Jag hittade detta recept på en annan site och skrev ner det på en papperslapp. Har gjort dessa köttbullar flera jular och varit så nöjd. Men nu har upphovsmannen/kvinnan anmält mig för att jag gjort receptet som mitt eget. För det första kom jag inte ihåg vem det var som hade satt in receptet där jag hittade det, och för det andra visste jag inte att den personen fanns här. Så nu plockar jag bort receptet och hoppas alla förstår att jag inte gjort detta för att såra någon annan. Tack för ordet.

  • voffa3 22 september 2011

    Skrivet av emmelieandersson den 17 dec 2010

    Hemma lagar mamma köttbullar av enbart fläskfärs, ägg och kryddor. Godare köttbullar har jag aldrig ätit!


    Instämmer
    Festköttbullar gör man på blandfärs eller nötfärs, ägg , kryddpeppar och diverse hemliga kryddor (det som käns bra för stunden). Binder det dåligt tillsätter man ett ägg till.

    Det är bra att låta köttbullarna vila lite när man rullat dom inann de steks för då håller de formen lite bättre.

    Stek lök och servera till köttbullarna.
    Oj det blev ett vimsigt tips det här.

  • [email protected] 8 november 2015

    {clap}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.