Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Specialare på julbordet?

  • MrsC 23 november 2007

    ...grisfötter är ett måste (Y)

  • evaldo 23 november 2007

    Hemgjord ischoklad och knäck.

  • nannananna 23 november 2007

    kålrotslåda potatislåda och sist men inte minst morotslåda
    är ett måste på vårt jul bord.!:p

  • MrsC 24 november 2007

    Vi äter också lammstek vid jul...jag älskar LAMM.

  • Nettie 25 november 2007

    rödbetssallad och sylta är ett måste likaså hemgjord leverpastej och kokt tunga(Y)

  • Snorkfroken 25 november 2007

    Morotslåda, kålrotslåda och leverlåda är ett måste på vårat julbord :)

  • Lena 25 november 2007

    Hur gör man morotslåda,kålrotslåda,och leverlåd???Det låter kanon:)

  • cathrine_stenlund 25 november 2007

    Hej!
    På vårt julbord finns alltid Vol au vent, eller krustader, fyllt med en stuvning av sparris och räkor samt massor med dill. Använd spadet från både räkor och sparris till stuvningen. Använd gärna grädde...

  • imse 25 november 2007

    Skrivet av Lena den 25 nov 2007

    Hur gör man morotslåda,kålrotslåda,och leverlåd???Det låter kanon:)


    Finsk kålrotslåda kan du söka bland recepten på matklubben. Det är ett trevligt och gott inslag på julbordet.//:)

  • MrsC 25 november 2007

    Jag minns att min kusins mormor på Annandagen bjöd på Ugnsomelett med svampstuvning och sparrisstuvning...åh vad gott (Y) med något annat än julmat tyckte vi.

  • matvraket 25 november 2007

    Skrivet av e_p_a2000 den 23 nov 2007

    först julbord på förmiddagen sedan Kalkonmiddag och sista av allt så ska det ätas Änglamat. Det går inte att fira jul utan änglamat.


    vad är änglamat? det låter väldigt spännande! :) och passande namn i juletider!:p

  • mariec 25 november 2007

    :'( Min sambos sida envisas med att till risgrynsgröten äta chokladpudding. Lite mäktigt men de säger att det är ett måste. Har inte vågat prova......

  • MrsC 25 november 2007

    ...nu kommer jag ihåg: press-sylta och kalvsylta fanns också på mina barndoms julbord.
    Pressyltan gjorde mamma själv.
    Det köptes alltid en halv gris av bonden ute på landet till jul och vännen styckmästaren kom och styckade grisen som mamma ville ha den. Julskinka, revben, fläskkotletter mm.
    Vilken fest det var hemma till jul :-)

  • LillaJa 26 november 2007

    ...Änglamat
    ½ liter vispad tjock grädde och 250 g äppelmos röres ut med krossade mandelbröd eller skorpor till lämplig konsistens.
    Serveras upplagd i skål med mandelkakor eller rånstrutar.
    Äppelmoset kan bytas ut mot t.ex. hallon-, jordgubbs- eller ligonsylt (annat namn Giftas).

  • pehrzonflickan 26 november 2007

    Om inte lutfisken skulle krympa ihop så mycket och att det inte skulle vara så dyr så skulle det säkert finnas på julbordet. jag äter det själv på juldagen med massor av ärtor, vit sås med kryddpeppar och potatis! Någon mer som älskar det?

  • farmoreva 26 november 2007

    Lutfisk är ett måste, MEN den ska vara lutad av min man. Den blir så god, går ej att jämföras med färdiglutad långa. Torrfisk har dock blivit så dyrt, i år avstår vi. Spillångan skulle kosta 700 kr/kg. Det ger ca 5-6 kg färdiglutad. Dessutom blir sejen som brukar köpa mycket godare fast inte så vit som långan.
    Kokt lutfisk med massor av vit sås och kryddpeppar åt mig och smält smör med skånsk senap åt min man, Då är det jul!
    Tunga är också nästan ett måste, barn brukar gilla det.

  • nattjobb 26 november 2007

    För vår familj är ÄGGLÅDA ett måste både till jul och påsk.
    Gör så här: Koka valfri mängd ägg. Dom ska vara hårdkokta. Låt kallna. Skala och dela dom på mitten. Gröp ur gulan, men spara den till dekoration. Lägg ägghalvorna i en form. Lägg skalade räkor i hålorna. Vispa grädde hårt, smaksätt den med majonäs och lite allroundkrydda. Bred ut detta över ägghalvorna. Hacka gulorna och strö över. Garnera med skalade räkor. MUMS.

  • MrsC 26 november 2007

    Skrivet av mrsc51 den 25 nov 2007

    Det köptes alltid en halv gris av bonden ute på landet till jul och vännen styckmästaren kom och styckade grisen som mamma ville ha den. Julskinka, revben, fläskkotletter mm.
    Vilken fest det var hemma till jul :-)


    Ister-smör gjorde mamma, mormor och farmor till varje jul.
    Det var så gott på knäckemacka med salt. (Y)
    Jag har aldrig smakat det som vuxen. Undrar hur det smakar...?!
    Är det någon som vet om istersmör görs forfarande.
    ---------------------------------------------------------------------
    Så här kan man läsa på MILDA hemsida:
    När man slaktade grisen förr i tiden tog man vara på istret. Först låg det i vatten i ett dygn. Sedan skars istret i små, små bitar. Ju mindre bitar ju lättare smälte istret. Bitarna lades i en gryta som ställdes på spisen så att istret fick smälta.
    Det smälta istret silades genom ett durkslag. Körtlar i istret silades ifrån och blev kvar i durkslaget. Dessa körtlar kallades för "grevar" och användes vid korvtillverkningen. "Grevarna" maldes ner tillsammans med köttet.
    Istret fick sedan stå svalt för att stelna. Sedan tillsattes mycket, mycket finhackad rödlök och salt.

  • Snorkfroken 26 november 2007

    Skrivet av Lena den 25 nov 2007

    Hur gör man morotslåda,kålrotslåda,och leverlåd???Det låter kanon:)


    Det min mamma som gör alla lådor utom leverlådan. Den köp hon.
    Jag "beställer" lådorna av henne :D Men i år hade jag tänkt göra dom vi ska ha själv :)

  • MrsC 26 november 2007

    Finsk morotslåda
    Recept ifrån: www.ninasmat.se

    --------------------------------------------------------------------------------
    Ingredienser:

    1½ dl risgryn
    ½ tsk salt
    3 dl vatten
    7 dl mjölk
    6-7 ganska stora morötter
    ½ dl ströbröd
    1 dl grädde (valfri fetthalt, t o m mjölk går bra)
    ca 1 tsk salt
    ½ tsk riven muskot
    2 st ägg
    1 msk margarin (kan uteslutas)

    Gör så här:

    Koka risgrynen i det saltade vattnet ca 10 minuter.
    Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, ca 40 minuter.
    Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg.
    Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket.
    Blanda gröten, morotspúren och ströbrödsblandningen.
    Häll i smord form, klicka eventuellt på margarinet och strö på lite ströbröd.
    Grädda i 175 grader i en timma.

    Låter gott tycker jag (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.