Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på recept på Dopp-i-grytan

  • andbe72 23 december 2007

    Hallå alla matglada!

    Nu är det inte långt kvar tills julmaten skall vara klar. Vi har i alla år haft benägen hjälp av svärmor att ordna med dopp-i-grytan. Dessvärre har vi inte längre möjlighet att avnjuta hennes kokkonst och står plötsligt handfallna! Hur gör man ett gott dopp-spad? (Vi har sparat avkoket från skinkan.)

    Om ni (mot förmodan) har en stund över vore jag tacksam för kort tips, recept eller länk till sådant. Är ny i detta forum, lyckades ej hitta något recept när jag sökte!

    GOD JUL och tack på förhand !!

  • evaldo 23 december 2007

    Blanda spadet från skinnkan, ev spad från rebbensspjäll, julkorv- och vad kokspad du har.
    Krydda det med några kryddpepparkorn vitpepparkorn, några nejlikor och lagerblad.
    Smaka av om det behövs salt så tillsätt även det.
    Klart att värma och snabbt doppa brödet i och njuta.
    Gog Jul(Y)

  • farmoringer 23 december 2007

    Sen beror det ju på hur du gjort skinkan. Har kokat den eller haft den i ugn. Har du haft den i ugn så beöver ju vätskan spädas med vatten för det har blivit som ett koncentrat. Sen kan man lägga i olika sorts rotfrukter och färska kryddor lite beroende på hur man vill ha det smaksatt. Låta det koka ner ett tag så det får smak av rofrukterna också. Men de flesta ,tror jag, har spadet som det är, har blivit,. Klart för servering..

  • Aspholme 24 december 2007

    Vi värmer det färdig kryddade spadet efter den kokta skinkan, som det är. Sedan så har vi tunna skivor julskinka till, när vi äter det supergoda doppade brödet(vörtlimpa).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.