Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

traditioner eller inte

  • Madden 1 december 2008

    Hur viktigt är det för dig med att alltid ha samma sorts mat på julbordet? Ska du till varje pris ha samma rätter varje år, eller kan du ta bort något och eventuellt införa något nytt?

    Jag tar gärna bort det som julgästerna varje år säger att de inte behöver ha. Hos oss kan det tex vara syltorna. De har inte varit med på flera år.Lutfisken finns inte heller mer på vårt julbord, varken när vi har julen eller någon annan familjemedlem har julen.

    Brukar du /ni ordna all mat själv eller har ni "knytis"?

    I år ska vi ha julen och vi har sagt att vi ordnar den vanliga julmaten, vill sedan någon ha något speciellt så går det bra att ta med det själv. Vi vill gärna ha en sillsallad som bara "min" familj tycker är viktig, medan svärföräldrar inte kan tänka sig att vara utan brunkålen.

    Hur tycker ni och hur gör ni?

    Trevlig kväll ;)

  • farmoringer 1 december 2008

    Här är lite både och med allting. Har börjat med att ha olika julmat på flera dagar istället för bara på en kanske två dagar. Men det minskar av alla sorter mer och mer tycker jag. Men helt klart, vissa saker vill jag inte vara utan. Kanske kan vara utan, men vill inte. Dit hör julskinkan, lutfisken och kalkonen. Sen tror jag inte jag är så noga. Men har inte prövat med att föra in nåt av de nya trenderna som kommer mer och mer. Vill ha det gamla vanliga...

  • anluk 1 december 2008

    Har en del traditioner som jag vill hålla fasta på. Äter alltid lutfick med tillbehör till jullunchen, till det en liten klaring.
    På kvällen är det ett måste att ha köttbullar, kålpudding, jansson och röd + brunkål. Sedan har maken fört in kålrotslåda som jag också jättegärna vill ha. Det är måsten som jag känner att jag bara vill ha med.

  • ida85 1 december 2008

    Vi brukar ha samma mat varje år. Men ibland brukar mamma laga till något extra, men oftast är allt detsamma ! Men jag klagar inte, det är ju såååå gott . Det är ju ändå bara en gång om året man äter julmat ! :p Vi lagar allt mat själv, mest för att det är bara familjen som firar & inte med några andra . Skönast så ! tycker bara det är jobbigt med så mkt folk ! :'( Fast i år ska min pojkvän & hans mamma fira med oss, ska bli spännande . Är lite nervös faktist om jag ska vara ärlig ! Men mysigt att vakna upp på julafton & äta gröt & en skinkmacka ! Kolla på allt pynt som mamma har fixat så fint med ! (L) Nu börjar jag längta rejääält ! :)

  • AnnoMundi 2 december 2008

    Vissa traditioner håller jag stenhårt på. Varje går gör jag blodkorv som vi äter på juldagen, det är ett måste. Likaså så måste det finnas skinka och inlagdsill på julbordet, resten är inte så viktigt :p

  • kiafia 2 december 2008

    Är det någon som har tips på goda vegetariska julrätter?
    (hahaha det slog mej att man alltid skriver goda...men vem vill ha förslag på äckliga rätter :-)
    Jag försöker variera julmaten med lite vegetariskt med en touch av jul...men några MÅSTEN är julskinka, lutfisk, tomtegröt och så förstås enbärsdricka...som pappa gör några dar före julafton.

  • Mariana56 2 december 2008

    En tradition är att äta "blöta" med julskinka till lunch på julafton. Sedan SKA det vara hemrullade köttbullar, revbensspjäll, jansson, sillsallad + Bollstasillsallad, heminlagd sill, gravad lax, pepparlax, osså prinskorv och potatis, förståss. Till allt detta drickes julmust/öl, mjölk eller vatten.

    Fortsatt Trevlig Advent på er alla!:)

  • Snorkfroken 2 december 2008

    Skrivet av kiafia den 2 dec 2008

    Är det någon som har tips på goda vegetariska julrätter?
    (hahaha det slog mej att man alltid skriver goda...men vem vill ha förslag på äckliga rätter :-)


    Vi har alltid morotslåda och kålrotslåda på vårat julbord :)
    Ett måste varje jul och dom är jätte goda.

  • The_mama97mia 2 december 2008

    I år ska vi fira jul hemma hos oss själva, vill ha min egen jultradition nu. Det innebär att jag drar ner på rätt mkt av julmaten och försöker fördela det över flera dagar istället.
    - Kan vara utan revbensspjäll, strömming, sillsallad, och julkorv.
    VIll gärna ha Jansson och ugnsomelett med svampstuvning, prinskorv, köttbullar, ngn god hemmagjord sill, finsk kålrotslåda och Brunkål. Då är jag nöjd.
    Julskinkan tror jag att jag gör helgen innan, det är gott de första dagarna sen tröttnar jag.

  • babbs 2 december 2008

    Sedan några år är det bara min man och jag, ett barnbarn på 11 år och hennes pappa. Det är tösen som bestämmer vad hon vill ha på julbordet: skinka, mormors köttbullar, prinskorv, Nürnburger bratwurst och Jansson, sedan är hon nöjd. Vi vuxna äter gärna lite sill, revben och kåldolmar. Sedan finns det ju alltid potatis och en god grönsallad på bordet. Till det dricker vi julmust och vatten. Inget starkare på julafton, när det är barn med.

  • babbs 2 december 2008

    Sedan några år är det bara min man och jag, ett barnbarn på 11 år och hennes pappa. Det är tösen som bestämmer vad hon vill ha på julbordet: skinka, mormors köttbullar, prinskorv, Nürnburger bratwurst och Jansson, sedan är hon nöjd. Vi vuxna äter gärna lite sill, revben och kåldolmar. Sedan finns det ju alltid potatis och en god grönsallad på bordet. Till det dricker vi julmust och vatten. Inget starkare på julafton, när det är barn med.

  • babbs 2 december 2008

    Sedan några år är det bara min man och jag, ett barnbarn på 11 år och hennes pappa. Det är tösen som bestämmer vad hon vill ha på julbordet: skinka, mormors köttbullar, prinskorv, Nürnburger bratwurst och Jansson, sedan är hon nöjd. Vi vuxna äter gärna lite sill, revben och kåldolmar. Sedan finns det ju alltid potatis och en god grönsallad på bordet. Till det dricker vi julmust och vatten. Inget starkare på julafton, när det är barn med.

  • babbs 2 december 2008

    Ursäkta! det var inte meningen att det skulle komma upp två gånger.

  • boz1965 2 december 2008

    Jag är, som sagt, väldigt traditionell med jul, påsk och midsommar. Vid de andra högtiderna testar jag gärna nåt nytt. (H)

  • Eery 2 december 2008

    heminlagd sill, jansson, sillsallad och rödkål... sen är jag nöjd

    blir till att koka skinka i år hemma, det har jag inte gjort på 10 år. ska försöka mig på en "vegetarisk skinka" ,koka ett helt kårotshuvud och griljera. tycker det låter konstigt men värt att testa:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.