Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tyskland, mat till julbordet!!??

  • fresk 2 december 2008

    Hej!
    Vi behöver hjälp med några typiska tyska julrätter som är rellativt enkla och goda naturligtvis.
    Vi får besök från tyskland över jul och vill göra något för henne? Snälla kan nån hjälpa mig?

    MVH
    Sandra

  • boz1965 2 december 2008

    Nåt av det mest traditionella på ett tyskt julbord är weinachtsstollen:

  • LaJefa 2 december 2008

    Måste nog göra dig besviken...för det var jag(N) fy tusan vad jag saknade svenska julbordet. Julafton äter dem en fiskrätt (typ en vanlig stekt torsk med sås o potatis) juldagen...fågel...dvs helst anka med sås, potatis o tillbehör...annandag jul..någon slags kötträtt..typ rullader, sås, potatis och tillbehör. Lät spännande ...eller hur??

    Kl. 8.30...frukost (normal)...kl. 12.00 -13.00 middag ( se ovanstående utbud), kl. 16.00 kaffe och olika kakor och tårta...kl.19.00 smörgås med olika pålägg, wienerkorv och potatissallad. Kl.21.00 en lite sängfösare...kl. 23.00 ...natti natt sen blir det bara ... AHH Guten Nacht ... Frohe Weinachten...bis morgen...hmmm.

    Är alltså gift med en tysk...men tror att det har stor skillnad varifrån i Tyskland dem är uppväxta (tror att det är stor skillnad på öst och väst hur dem firar),
    för mig...var det ingen hit...ingen Kalle o ingen glögg...och inte allt det goda småplock som vi har på svenska julbord. Firat jul endast en gång med svär föräldrarna...undra varför???

    Mitt råd till dig...baka massor med sliskiga söta tårtor och kakor och servera ...hmm exakt kl. 16.00 med kaffe förstås... en liten konjak
    skulle kanske sitta fint till svärfar och ett glas sekt till svärmor.

    Lycka till.

    Tina
    .

  • fresk 2 december 2008

    Haha ja du det där låter ju inte så upplyftande.
    nått ska man väl kunna fixa till men det blir nog 99.9% svensk när jag hör det där.
    Stackars tyskar som inte vet vad de går misste om. Julbordet som är höjdpunkten

    Tackar och god jul på er!

    Sandra

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.