Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har du på julbordet???

  • marjoh1 3 november 2008

    Vi har köttbullar, prinskorv, skinka, janssons frestelse, legymsallad, sill, ägg, brunkål, revben, vörtbröd, ost, senap, kex, räksallad, varmrökt lax. Sen blir det hemmakokt risgrynsgröt som ingen orkar äta som vanligt så jag får väl rätta det till ris ala malta dagen efter.:p

  • ros 3 november 2008

    :)Vi försöker att ha lite "lagom mycket" mat på julbordet
    Julskinka, senap, janssons frestelse, egna små köttbullar, prinskorv, olika sorters sill, rödbetssallad, ägghalvor med räkor och rom ovanpå, revbensspjäll, dopp i grytan med vörtbröd och julmust.
    Jag har säkert glömt något (än är det inte jul)
    :)På kvällen äter vi risgrynsgröt och "rester"
    :)Våran jul startar dagen innan när jag tar ut den nygrilljerade skinkan ur ugnen.
    Vi bara måste testa den på en knäckemacka(Y)(Y)(Y)

  • Gunn57 3 november 2008

    Skinka,köttbullar,kålpudding,janssons frestelse,prinskorv.revben
    .Sill lax ägghalvor legymsallad .Rostbiff syltor Rödbetssallad
    Bröd ost Senap (ibland har vi lutfisk bara en som äter det )
    Jag tror jag fått med allt

  • evaldo 3 november 2008

    Vi brukar ha: revbensspjäll, köttbullar, småkorv, syltor några olika, sill, rödbetssallad, vår egna krabbomelett, Janssons frestelse, dopp i grytan, vörtbröd lite olika sorter,ägghalvor med fyllning och kanske rökt lax och/eller böckling samt en strömmingslåda, vi dricker julöl, must och kanske också en lille snaps till. Lutfisken äter vi på annandagen och julegröten brukar vi äta till frukost.
    Efter allt detta så är man ganska så stinn i kistan.:p:Z

  • tilda 3 november 2008

    Risgrynsgröt och tunnbrödmacka(hembakt) med julskinka på till frukost.
    Till middag: köttbullar,skinka, revben, olika sillar, inlagd strömming,prinskorv, mimosasallad, nubbesallad, kalvsylta och janssons med ägghalvor. Säkert nåt mer som jag glömt.(Y)

  • annelieberggren 3 november 2008

    (L) Vad kul att se vad andra har på sitt julbord.... Det är många som har samma saker men så finns det en del som har andra traditioner, det är så kul att se :D

  • Sommardrink 11 november 2010

    Här kommer min vilda (A) lista och det är bara att ta vad man vill (vi har nog inte med precis allt):
    Julskinka
    Senap
    Julkorv (fläskkorv)
    Köttbullar
    Prinskorv
    Julost/ar
    Sill
    Ägg
    Röd- och brunkål
    Nubbe
    Sillsallad
    Rödbetssallad
    Janssons frestelse
    Räkomelett
    Grönkål
    Doppebröd (vört + annat)
    Doppespad
    Gravad lax
    Aladåb
    Inlagd strömming
    Leverpastej och paté
    Kalvsylta
    Rullsylta
    Lutfisk m. potatis vit sås och gröna ärtor
    Risgrynsgröt
    Knäckebröd, tunnbröd
    Bryssekål
    Legymsallad/Mimosasallad
    Julmust
    Whisky (till Irish Coffe
    Oxtunga och pepparrotscreme
    Julöl
    Japp, det borde väl räcka... {eat}

  • littlejohn 12 november 2010

    Mycket lite.
    Julafton: Skinka, rödkål och äppelmos, 4-5 sorters sill, rödbetssallad och ägghalvor.

    Juldagen: Lutfisk

    Annandagen: Jansson och kanske lite sill.

    Så har vi det när vi är ensamma på julen och det räcker så bra och det är lugnt och skönt.

    Allt annat har vi valt bort med åren, så nu njuter vi istället för att stressa.

  • Tingeling13 12 november 2010

    Vi brukar ha ganska lite mat på vårt julbord för alla i vår familj är så kräsna.
    Men skinka är ju ett måste, senap, köttbullar, prinskorv, någon röktkorv, leverpastej, någon sorts sill, röbetssallad och eller sillsallad, ost och knäckebröd.
    Funderar på om vi inte ska ha lite saltrulle i år också, för det är så gott tycker jag och sonen (så en lite en kan vi ju köpa).
    Till detta dricker vi självklart JULMUST!

  • flabban 12 november 2010

    Ättiksströmming, (ingen höjdare, men min man gillar det) egen inlagd sill, ett måste till snapsen (endast en) i övrigt ett klassisk julbord med jansson, köttbullar, prinskorv, rökt lax, rödbetssallad, ägghalvor o.s.v. icke att förglömma egengjord kryddblandning till revbensspjällen. Så gott, så gott.

  • Buspippi 12 november 2010

    I år vet jag inte hur vårat julbord kommer se ut då vi är o hälsar på släkten i Chile så det ska bli riktigt spännande att se hur man firar jul där men jag kommer sakna Kalle och julskinka med hemmagjord senap.

  • jas65 12 november 2010

    Det är dags att förändra det tradionella julbordet.
    Fisk bollabaise
    Apelsin marinerad kyckling
    Rotfruktgratäng
    Bakad potatis med 4 st röror
    Revbenspjäll / med hemgjorda pommesfrittes
    Kycklingklubbor
    4 sorters sill
    Vitt / rött vin ellerJul öl
    Skinka
    Pavlo tårta
    Irisch Coffe
    Mvh höfta på och prova nått nytt köttbullar och prinskorv är väl inte så gott så man måste äta dem på julen med.

  • Grillkryddan 12 november 2010

    Julskinka (det viktigaste)
    Köttbullar (som jag och mina barn gör tillsammans)
    Prinskorv (lindwalls)
    Jansson (mamma gör)
    Johansson med bacon iställer för anjovis (jag gör)
    Revbenspjäll (mamma gör)
    Lax ( min dotter gör sin speciall rullader)
    Brunkål (mamma gör)
    Kalvsylta (scans)
    Rödbetssallad (mycket röbertssallad)
    Dopp i grytan (min mammas och min sons favorit)
    Bröd (vörtbröd)
    Ost (sture)
    Senap (mammas egna och edvinds mammas är starkast)
    Ris al a malta (riskorvar köpes, gör endast risgrynsgröt till kvällen dagen före julafton som även blir frukost på julafton)
    Saftsoppa
    Julmust
    Julsnaps (mammas egenkryddade)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.