Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad lagar ni från grunden till ert julbord?

  • Bianca 16 november 2009

    Jag tänker åka "hem" till norrland och där finns det både förälder och syskon som fixat julmaten. Det jag bidrar med är sillen som inte är att förakta. En äggost till den gör jag på plats, sen får det räcka :D

  • busan37 16 november 2009

    Jag gör egna köttbullar, kokar skinka, gör skinkjansson,lite godis, ugnssteker revbensspjäll kokar ris ala malta,ägghalvor med majonnäs och en liten räka. I år ska jag prova & göra egen brunkål.

  • Erajscha 16 november 2009

    Jag köper inte mycket färdiglagat alls till julbordet, skulle vara prinskorvarna och leverpastejen då....

  • Gnurf 16 november 2009

    Mmmmm.....Norrland!! (L) *suckar av hänförelse* Det är som eljest det (L) här kan man vara sig själv en stund.....(Y)

    http://www.youtube.com/watch?v=C56SahSvCXw&feature=related

    Skrivet av Bianca den 16 nov 2009

    Jag tänker åka "hem" till norrland och där finns det både förälder och syskon som fixat julmaten. Det jag bidrar med är sillen som inte är att förakta. En äggost till den gör jag på plats, sen får det räcka :D

  • emaxen 16 november 2009

    Jag ska göra köttbullar, lägga in sill, koka julskinka, kantarellomelett, grönkålspaj, janssons frestelse, baka julbröd, koka knäck, fransk nougat och baka pepparkakor o lussekatter.:p
    Sen vet an inte det kan nog bli fler saker som jag kommer på att vi måste ha.:)

  • The_mama97mia 16 november 2009

    Köper gärna färdigkokt julskinka som jag griljerar, gör egen brunkål och köttbullar, Jansson och morotslåda. Ibland gör jag egen sill men är inte så tokig i det så det kan bli att jag hoppar över i år. Får se om det blir egen julkorv i år, det är så gott ju. Brukar få hemgjord senap av min morbror, den är det drag i!

  • Petriz1 16 november 2009

    Hemmagjorda älgköttbullar och inlagd sill, hinner inte med så mycket mer med två små barn och tomtetovning och julmarknader....
    Men julen är hääärlig och stressig!!!

  • Jozzan6 16 november 2009

    Jag lagar janssons frestelse, honungsglacerade revben, brukar göra några egna sillar, bakar bröd, julgodis, egna köttbullar är en självklarhet, försöker göra så mycket som möjligt själv men i år blir vi inte så många så det får bli ett litet julbord:-):D

  • MrsC 16 november 2009

    Grisfötter, Jansson, pepparkakor, revbensspjäll...fixar jag själv...

    Inkokta Grisfötter

    Jansson den godaste?

    Gullis Ugnsstekta Revbenspjäll

    Gammaldags pepparkaka

    Dansk gravlaxsås

    Mjuka pepparkaksänglar

  • Shoutoutloud 16 november 2009

    Min mamma gör egna köttbullar, gravar in laxen, gör en gravlaxsås till laxen, egen senap, rullströmming, stekt ättikströmming, inlagd sill, revbensspjäll kryddade med senap & ingefära,
    en jättegod vetebulle som heter adventskrans det är ett runt saffransbröd med mandelmassa, russin, syltade apelsinskal, mandelflarn och pärlsocker, massa småkakor...

    Själv äter jag inte inlagd sill, strömming eller gravad lax men alla andra verkar uppskatta det.
    Själv gör jag inte så mycket. kanske lite julgodis och griljerad skinka på sin höjd. Gör också köttbullar som jag kan äta. Förra året gjorde jag limegravad lax som jag gav bort till mamma och svärmor bara för att det var skoj:p Men jag avskyr fisk som inte är "tillagad"

  • LEDIVO 16 november 2009

    Jag kokar och griljerar skinkan, gör Janssons, revben, omelett med svamstuvning, kokt kall lax, ägghalvor med majonäs och räkor, ris á la malta, glögg, julkorv, köttbullar och knäck.
    Mjuka pepparkakan fixar pappa. Inlagda sillen köps hos fiskhandlarn på torget.
    Glögg
    Julkorv, mammas
    Köttbullar à la svärmor
    Knäck
    Mjuk pepparkaka

  • pytte24 16 november 2009

    Här är det inte mycket på julbordet som är färdigt.
    Gör det mesta själv såsom mat, saffransbullar, kakor och julgodis...
    Det är ju det som är halva nöjet att ha möjlighet att göra det själv,om man hinner och att barnen ska se att det går att göra själv.
    Men en bra sak är att ha lite knytis, då blir det lite mer tid att hinna mysa(L)

  • Gnurf 16 november 2009

    Ja jag upprepar väl min utsaga från förra året, det är ju ändå Jul vi snackar om...å då ska man satsa på traditioner. Blev så nöjd med min Julpyntning från förra året att jag fotograferade den innan Knut. Minnet är inte vad det en gång var....:D

    Skrivet av Gnurf den 11 dec 2008

    Glögg, Akvavit och Julsnapps vill jag lägga till i ovanstående uppräknade listor. Att fixa mat, godis, bakverk och dryck är det som är roligast med tiden före Jul :D Det är ändå så "lite" och förenklat i vår stressade nutid jämfört med förr...kommer ihåg min Mormors lantliga och rustika Julbord med kokt tunga, flera olika pressyltor, rullsyltor, konserverad frukt, flera olika pastejer, grisfötter, 20 sorters kakor, flera olika matbröd. Skönt att det är förenklat men trist om all denna samlade traditionella matkunskap skulle falla i glömska....:(

  • stallperso 19 november 2009

    Köttbullar, potatisgratäng, godiset och risgryngröten :D

  • WiolaH 20 november 2009

    Jag försöker föra traditionen vidare och gör rullsylta, pressylta och leverpastej tillsammans med son och barnbarn. Lite leverpastej och köttbullar (barnbarnens favorit) blir det oxå. resten har vi knytkalas med dvs alla tar med sej nåt så vi äter ett riktigt gammaldags julbord....(Y)

    WiolaH

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.