Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad ska jag bjuda på?

  • Penne 29 november 2010

    Vi är ett par stycken på jobbet som ses nångång då o då, hemma hos någon av oss, och det har blivit som en grej att vi äter scones.

    Nu har ska jag ha lite adventsmys här i veckan och jag vet inte vad jag ska bjuda på? Scones känns ju inte så adventigt, men man vill ha något lite mer mättande. Men jag skulle gärna bjuda på någon kaka eller liknande efteråt.

    Så frågan är hur jag ska göra. Ska jag ha scones och sen kanske bjuda på saffransskorpor och glögg? Eller en mandelkaka med päron som jag hittade i buffé? (länk till kakan http://www.ica.se/recept?recipeid=713150) eller ska jag bjuda på nåt helt annat?

    Eller ska jag strunta i sconesen och säga åt alla att äta innan och komma senare och bara bjuda på fika?

    Jag vet inte alls vad som är bäst, kom snälla med förslag på hur ni skulle ha gjort/föredragit!

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Jag hade bjudit på scones och någon härlig julig marmelad ;) Vet inte om du hinner koka en själv, annars gör du en vanlig apelsinmarmelad och smaksätter med kanel och ingefära, mums!

    Efter det hade jag gjort en härlig mjuk saffranskaka

    Otroligt god saffranskaka

    eller denna

    Saffranskaka

    Mjuk pepparkaka är också otroligt smarrigt

    Gammeldags pepparkaka

    Om du vill göra något annorlunda och gott, prova detta!

    Saffranspannkaka från Gotland

    eller denna variant

    Saffranspannkaka med grädde och salmbärssylt

    Självklart ska du ha glögg också, clementiner, lite tomteskum, russin...det kommer bli ett härligt adventsfika! \o. Lycka till!

  • frokenviol 29 november 2010

    Bra förlag du fått av Cassiopeya. (Y)

    Pepparkakor med ädelost brukar vara gott till glöggen.
    Hinner du göra något julgodis så är det pricken över i:t.

  • Varg218 29 november 2010

    Jag bakade scones med vörtsmak häromdagen! Vart gudomligt gott!
    Tog flytande vört, men har du inte det går det ju bra att baka på vörtmix också.
    Själv har jag en förkärlek för lite mörkare bröd, så jag hade mörkt lantbrödsmjöl i mina, men det funkar ju med vanligt vete också, såklart. Suveränt gott och lite oväntat i just sconessammanhang ;)

  • Penne 30 november 2010

    Saffranskaka hade jag itne en tanke på! Jätte bra ide, och så kanske pepparkakor också.

    Scones med vört låter spännande. Vad passar bra till det? Ost och smör elelr?

    tack snälla för tipsen!

  • Varg218 1 december 2010

    Ja, jag hade ost och smör på. Supergott!
    Kan tänka mig att det passar med skinka också ;)

  • maccadam 1 december 2010

    annars kan du ju göra scones och bjuda på risgrynsgröt oxå

  • croxie64 1 december 2010

    Du kan också krydda scones med lite kardemumma, kanel och andra pepparkaks kryddor.
    Jag brukar blanda ner hackade valnötter i mina scones på vintern, men om du har nöt
    allergiker ibland gästerna så är det nog bättre att låta bli.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.