Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad ska ni servera till nyår??

  • elleave 30 december 2010

    Vi har köpt en hink kokta havskräftor som vi tänkte äta till förrätt, nåt förslag hur man serverar dem?

  • EvisW 30 december 2010

    Här blir det väldigt enkelt men barnen gillar det:

    Förrätt: Jockes vitlöksbröd från medelhavet Detta har jag aldrig gjort men det blir nog gott.
    Varmrätt: Hasselbackspotatis, bearnaisesås och fondue med fläskytterfilé.
    Efterrätt: Vaniljpannacotta.

    Att dricka till blir det Vina Maipo eller Senorio de los Llanos.

    Till tolvslaget serveras bl a Sprattel...haha hittade denna märkliga flaska på Willys så barnen får det festligt men om det är gott vet jag inte {party}

  • Gulan59 30 december 2010

    Vi ska äta löjromstoast till förrätt
    Helstekt Oxfilé, Potatisgratäng m Chevre och rödvinssås + sallad till varmrätt
    Sorbé till dessert

  • mariec 30 december 2010

    Till förrätt: Kräftor, räkor och kräftstjärtar med bröd och vitlökssås att dippa i
    Huvudrätt: Planka (blir ett mekande till 9 st men det ska gå!) på ryggbiff
    Efterrätt: Ostbricka

  • holmstedt 30 december 2010

    Toast skagen, fast jag byter ut räkorna mot kräftstjärtar eftersom dottern inte gillar räkor. Gratäng med fläskfilé och ris till som varmrätt och till efterrätt blir det marängtårta med hallon. Mycket mastigt blir det men man får ta så mycket man orkar så klart.

  • Amimarg 30 december 2010

    Vi ska ha en väldigt lång sittning, så till förrätt blir det en räk och lax bakelse, den är ganska mättande i sig, men vi kommer vänta upp till 2-3 timmar innan vi äter huvudrätten som kommer bestå av oxfile, rosastekt med hasselbackspotatis och rödvinssås och bea. Sen väntar vi någon timme till och sen ska vi äta minipajer med chokladbotten, vitchokladmoussefyllning och toppat med färska bär. :) Jag tror och hoppas på att det blir en succé! :)

  • popik 30 december 2010

    Skrivet av elleave den 30 dec 2010

    Vi har köpt en hink kokta havskräftor som vi tänkte äta till förrätt, nåt förslag hur man serverar dem?


    Gör som jag, vitlöksgratinerade havskräftor är sjukt gott, man får inte nog. dela kräftorna, gör vitlökssmör med persilja, en gnutta salt, lite citronsaft och klicka på kräftorna in i ugnen på 275 grader ca 5-10 min. servera med rostat bröd.

    Själv består min nyårsmeny av
    vitlöksgratinerade havskräftor med rostat bröd till förrätt
    champinjongratinerad fläskfilé med ris
    fikon i cognac med lättvispad grädde och hackade valnötter till dessert\o/

  • bobbora 30 december 2010

    Jag vet inte vad det blir till efterrätt, men jag ska fixa exotisk planka till huvudrätt. Det blir fläskfilé, kycklingfilé och skinka + ca 10 olika frukter. Vi blir 25 personer så det är svårt att uppskatta hur mycket som går åt!

  • flabban 30 december 2010

    Det här äter vi:
    räkcocktail
    fläskfilé och potatissallad
    tiramisu, som jag aldrig gjort eller ätit förrut, så det kan ju inte bli annat än bra.

  • Josses 30 december 2010

    Här blir det
    Toast Skagen
    Inbakad fläskfilé med trattkantarell-stuvning
    Bèarnaisegratinerad potatis
    Ewas sås
    Pannacotta med Center
    ev. ostbricka närmare 12-slaget

    Något vingelvatten för oss vuxna och julmust och saft till barnen
    Vi blir 8 st 4 vuxna och 4 barn

  • Dintan 30 december 2010

    Vi ska bort i morgon men sonen på nitton blir hemma.

    Till honom lagar jag i förväg så att han kan värma när han vill ha:

    Gratinerad hummer med cayennehollandaise och vitlöksbröd

    Helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och chilibearnaise

    Glassbuffé med bananer, maränger, olika såser m.m.

    I övrigt fixas chips, grönsaksstavar, dipper och lite godis.

    Tror inte han kommer att sakna oss.....

  • chrisq 30 december 2010

    (Y) först blir det dring med ansjovis snurror o taco chips med fyllning sen räk lax avocado o mango o rökor i glas med kryddor o en kilck creme fraiche sen helstekt oxfile med whiskysås pressad poatis sparris svamp brysselkål sen kafe likör whiskey med en aftereigt bara sen pannacotta med bär i vanilj o sist men inte minst kl 24 gratinerad brietårta med cocktail tomater basilika o balsam sås o sen sängen gott nyy år alla

  • Mellanbellan 30 december 2010

    Här serveras toast med rökt lax, avocado, ädelost och ärtskott. Sen blir det oxfilé med potatisgratäng samt maränggratinerade apelsiner till dessert. Foto på Apelsinerna finns fr o m nyårsdagen :) Gott Nytt År!
    Maränggratinerad apelsin

  • Eery 30 december 2010

    här blir det en sallad på halloumi apelsin grape kräftstjärtar rökt lax och tomat. till det en bit rostat surdegsbröd
    som varmrätt fisk i foliepaket med chevréost och kryddsmör, kokt potatis och citronsås
    efterrätten är inte bestämd än men det lutar åt chokladmousse med jordgubbar
    gott nytt år alla!

  • boz1965 30 december 2010

    Jag ska fira hos en god vän och där vet jag att det vankas en trerätters med oxfilé wellington som huvudrätt. Det vattnas redan i munnen... {eat}

    {party}

  • Tvillingmamman1974 30 december 2010

    Förrätt : Toast skagen med vitt vin som även följer till huvudrätten.
    Huvudrätt: helstekt fläskfile med eget vitlökssmör och bearnaise till detta serveras hasselbacks potatis.
    Efterrätt: glass med frukt coctail.

    Gott slut och Gott nytt år tillönskas er alla =)
    Familjen Enekvist

  • Majainorr 30 december 2010

    Vi blir bara jag och min käre sambo och vi äter plankstek med ett gott rött till.

  • ulrikabo 30 december 2010

    VI ska köra Avocadosoppa med kräftsjärtar till förrätt, helstekt oxfile med pot/palsternackspuré till huvudrätt & som avslutning hallonparfait med lakritssås :-)

  • idea_ 31 december 2010

    Skippar förrätt då vi blir få, lite glögg till fyrverkerierna klockan 17 som kommunen står för (på stranden mitt emot där jag bor) i stället. Sen blir det smördegsinbakad lax med några pommes duchesse till och efterrägg, tja väger mellan att göra panacotta eller turboglass på blåbär med kolasås, får se var ambitionsnivån ligger i morgon :)

  • sju 31 december 2010

    I år blir det bara jag och sambon, ska bli jättemysigt.

    Förrätt: En halv gratinerad hummer med vitlöksbröd och sallad
    Varmrätt: Parmainlindad kycklingfilé med gorgonzolafyllning, ugnsrostade rotfrukter och sallad
    Dessert: Semifreddo med citron och hallon

    Hoppas vår hund inte blir rädd för alla smällare och raketer. De två tidigare åren har det gått bra, så jag hoppas det går bra i år med. Som tur är smälls det inte så mycket där vi bor, och vi smäller inget själva.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.