Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad ska vara med på mitt "julbord"?

  • morgana 19 november 2008

    Hej Alla!

    Jag har en liten familj på tre personer, varar ett är ett barn. Vi äter julmat bara en gång på julen, och det är julaftons kväll.
    Jag brukar välja det bästa ur julmaten varje år, men känner att jag skulle vilja ha lite variation, eller "nypiffade" rätter av de gamla godingarna.
    Har ni bra tips, eller vad äter ni?
    Detta brukar vi ha:
    Kokt potatis
    Julskinka
    Rödbetssallad
    Ugnstekt lax m creme fraiche (mestadels till mig)
    Ägghalvor med räkor
    Enstaka köttbullar o prinskorvar (mestadels till barnet)
    Revbensspjäll (mestadels till gubben)
    Kålrotslåda
    Grönsallad

  • boz1965 19 november 2008

    Varför inte köra lite danskt?
    Med flæskesteg, rødkål, brunede kartofler, ris à-la mande och æbleskiver, med flera urläckra julrätter. Danskt julbord är fantastiskt.

    Här har du ett par länkar:
    http://www.dk-kogebogen.dk/forside.php
    http://www.madmor.dk/

  • Eery 19 november 2008

    jag är ju larvigt svag för janson... om man inte vill ha en liten "piff" på den så brukar min morfar hälla i kapris. inte som riktig men god:p

  • morgana 19 november 2008

    Eery, om han har i kapris, har han i fisken då? För det låter ganska bra, med kapris, men utan fisk. Hmm ja.

  • monac 19 november 2008

    några goda ostar skulle ju kunna pigga upp det hela lite!:)

  • Disen 19 november 2008

    Förutom allt det goda som du räknat upp så har vi:

    Janssons
    Julkorv ( köttkorv)
    Grönkål
    Sill i alla dess smaker
    Vörtbröd
    Kalvsylta och leverpastej

    Det är vad jag kom på just nu. :p

  • morgana 20 november 2008

    Tack, men det var egentligen inga rätter att tillägga som jag var ute efter, utan mest varianter på vad vi har, ngt uppfräschande. (Tyck nu inte att jag är otacksam :o)

  • marjoh1 20 november 2008

    Varför inte prova att ha med en svampomelett?

  • fruhagelin 22 oktober 2009

    Oj, på vårt julbord är det minsann alltid överfullt. haha. Vi kör lite svensk/danskt blandat.

    Danska frikadeller
    prinskorv
    Julskinka
    Röd & Brunkål
    Inlagd sill (senap oftast)
    Lax
    Varm leverpastej med bacon och svamp
    flæskesteg (som det så fint heter)
    röbetsallad och mimosasallad
    alla möjliga sorters illaluktande (men oj så goda) danska ostar
    Panerad fläskfilé
    Ägg
    Friterad spätta
    lite olika sorters "vanligt" pålägg så som skinka, prickekorv osv.

    Ja, ungefär.. Jag längar riktigt mycket till julafton nu när jag tänkte efter på all god mat. haha

  • maria_wijk 23 oktober 2009

    Skrivet av morgana den 20 nov 2008

    Tack, men det var egentligen inga rätter att tillägga som jag var ute efter, utan mest varianter på vad vi har, ngt uppfräschande. (Tyck nu inte att jag är otacksam :o)


    Vad gäller ägghalvorna med räkor skulle du kunna byta räkorna mot kräftstjärtar och sedan använda citronmajonäs istället för traditionell majonäs eventuellt tillsätta en klick röd rom och en dillkvist.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.