Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariskt julbord

  • tottelini 5 november 2010

    Skrivet av fire_starter den 11 aug 2008

    Skrivet av kirunabo den 8 nov 2007

    Det är inte så omständigt som du tror. Min son är vegetarian, inte vegan det vill säga han äter fisk men inget som har med kött att göra. Det finns att köpa qournfärs eller veg-köttfärs som man kan göra köttbullar av. Efter som skinka inte är på hugget brukar jag göra i ordning quornfile som jag lägger i marinad och steker upp i olja. Sedan kan man göra en mycket med grönsaker och pajer. Vill man inte ödsla tid på så omständiga rätter så varför inte fyllta papriker. Det finns mycket halvfabrikat i frysarna som är vegetariska. potatis. Ta först reda på om han vegan eller vegetarian ! äter han fisk, ägg, mjölk.
    Kristin


    Tänkte bara förtydliga att man inte är vegetarian om man äter fisk, för vad jag vet så har fisken ögon och ett ansikte och en vegetarian äter ingenting med varken ögon eller ett ansikte. Fisk och kycklingätare är "fusk-vegetarianer".

  • flingsalt 5 november 2010

    Hoho, var tog ödmjukheten vägen?

    Man lär så länge man lever.

    Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

  • flingsalt 5 november 2010

    haha väldigt gammal tråd såg jag nu. :S

  • Mistys 4 december 2010

    Lånar denna gamla tråd istället för att skriva en ny om det går bra?

    Har ni någon ny vegetarisk julrätt som ni kommit på under året ? Vill ha tips på lite nytt som vi inte haft förr.
    Förra året gjorde jag :

    Vegetarisk senapssill
    Sparris crepés
    Senapsgriljerad Qourn
    Matvete sallad
    Broccoli gratäng
    Qourn köttbullar
    Qourn prinskorv
    Jansson med tartex i istället för anjovis
    Marinerade kronärtskockshjärtan

    Hjälp mig med något nytt {waiting}

  • Chevylin 12 december 2010

    Gör det enkelt för dig och köp hem Hälsans köks Sojabullar och sojakorv. Gör en vegetarisk Jansson eller kålrotslåda och/ eller Senapsgriljerad quornfilé. Servera sedan det "gamla vanliga" som t ex rödkål, rödbetssallad osv :-) MUMS!

    Senapsgriljerad Quornfilé
    Portioner: 4 portioner
    Tillagningstid: 30

    1 pkt Quorn Filé
    1 ägg
    4 msk stark grovkornig senap
    3 msk ströbröd av bröd med lågt GI

    Portioner: 4 portioner
    Tillagningstid: 30 minuter

    Tillagning
    1. Placera Quorn filéerna på en smord plåt eller galler
    2. Blanda ihop ägg senap och ströbröd
    3. Pensla blandningen jämnt över filéerna
    4. Grilla i ugn på 225 grader i ca 20 minuter eller tills de fått fin färg

  • alindalinda 12 december 2010

    Skrivet av anluk den 14 nov 2008

    Skrivet av Linlock den 14 nov 2008

    Var själv vegetarian i ganska många år. Till jul gjorde jag bland annat alltid grönkål- och ädelostpaj. Den lever kvar på julbordet fast jag numera äter kött(Y)


    Det lät gott lägg gärna in receptet.




    Finsk morotslåda

    Här kommer 2 förslag.


    PRECIS vad jag som vegetarian och halvfinne tänkte rekomendera! Allra helst kålrotslådan.
    en hederlig svennson-länk med alternativ finnes här;
    http://www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp

    men att improvisera och lägga in lite sparris eller aubergine istället för sill är mycket uppskattat!

  • Marksten 12 december 2010

    Skulle aldrig ens tänka tanken att bli vegan eller vegiterian men skulle gärna vilja prova ett sådant julbord. Det låter inte så gott men som alltid man ska aldrig säga något förrän man provat det.

    Jag vet inte ens tanken varför man blir vegiterian. Är det för att man inte ska döda djur eller för att göda Quorn tillverkaren?

    Förstår inte folk att människan är allätare och behöver vissa vitaminer. Vi har ju gjort det i ett antal milijoner år. Varför ändra på det nu?

    Finns det något bättre än nykokt julskinka på en macka med senap kvällen före julafton?

  • Chevylin 12 december 2010

    Skrivet av Marksten den 12 dec 2010

    Skulle aldrig ens tänka tanken att bli vegan eller vegiterian men skulle gärna vilja prova ett sådant julbord. Det låter inte så gott men som alltid man ska aldrig säga något förrän man provat det.

    Jag vet inte ens tanken varför man blir vegiterian. Är det för att man inte ska döda djur eller för att göda Quorn tillverkaren?

    Förstår inte folk att människan är allätare och behöver vissa vitaminer. Vi har ju gjort det i ett antal milijoner år. Varför ändra på det nu?

    Finns det något bättre än nykokt julskinka på en macka med senap kvällen före julafton?




    Det ena behöver ju inte utesluta det andra :-) Man kan ju vara sk "blandkostare" som jag och njuta av både vegetariska, veganska läckerheter och köttiga godsaken...

    Anledningen till att människor väljer vegetariskt eller veganskt kan vara av hälsoskäl eller av djuretniska skäl. Oavsett vilket tycker jag att man ska respektera deras val.

  • Marksten 12 december 2010

    Blandkostare låter helrätt. Är det hälsoskäl så är det bra. Tänkte inte på det. Men är det så att man tycker att det inte ska slaktas några djur blir det värre. Även om jag idag skulle avstå från kött så finns det 3 miljarder människor till som ska övertygas.

  • Chevylin 13 december 2010

    Skrivet av Marksten den 12 dec 2010

    Blandkostare låter helrätt. Är det hälsoskäl så är det bra. Tänkte inte på det. Men är det så att man tycker att det inte ska slaktas några djur blir det värre. Även om jag idag skulle avstå från kött så finns det 3 miljarder människor till som ska övertygas.



    Ja, att vara "blandkostare" funkar bra för mig. Jag äter vegetariskt ibland och kött ibland. Jag gör det inte av hälsoskäl utan snarare för djurens skull... Min dåliga karaktär tillåter mig tyvärr inte att bli vegetarian eller vegan. Skulle aldrig palla! Men jag ska erkänna att jag beundrar de som klarar av det.

    Att bli vegetarian eller vegan handlar inte om att bli övertalad, det handlar om att ha en stark övertygelse om alla levande varelses lika rätt till liv... Inget ont i det tycker jag :-) Snarare beundransvärt...

  • Okänd 13 december 2010

    Skrivet av Marksten den 12 dec 2010

    Skulle aldrig ens tänka tanken att bli vegan eller vegiterian men skulle gärna vilja prova ett sådant julbord. Det låter inte så gott men som alltid man ska aldrig säga något förrän man provat det.

    Jag vet inte ens tanken varför man blir vegiterian. Är det för att man inte ska döda djur eller för att göda Quorn tillverkaren?

    Förstår inte folk att människan är allätare och behöver vissa vitaminer. Vi har ju gjort det i ett antal milijoner år. Varför ändra på det nu?

    Finns det något bättre än nykokt julskinka på en macka med senap kvällen före julafton?


    Ett år åkte vi smalspåret till Fårhults station, där serverades ett vegetariskt julbord. Himmelskt gott, även att vi åt ett vanligt julbord hemma senare. Men tyvärr rann det ut i sanden för det blev inte så många beställningar så att det lönade sig. Annars var det en bra idé.

  • Mistys 13 december 2010

    Jag har alltid två julbord på julafton. Mina barn och deras respektive är vegetarianer. Vi andra är "blandkostare". Jag äter gärna vegetariskt om det finns men vill inte vara utan kött helt.

    Att få lite tips på nyheter till julbordet är aldrig fel. Kålrotslådan ska jag nog testa i år.

    Det komiska är att förra året ville alla, även icke vegetarianerna ta av det vegetariska bordet också, så det tog slut........vilket man ju inte är van vid när det gäller julbord. Julrester brukar det ju alltid bli.

    I år blir det extra mycket vegetariskt men julskinka, sillar, jansson mm blir det också såklart!

  • Erajscha 14 december 2010

    Jag är med i en bokcirkel där vi har knytisjulbord varje år. Det blev i år helt vegetariskt. Vi åt: hasselnöttsbullar med kantarellstuvning, svampkrustader, minipumpernickelmackor med cheddarkräm på, ägghalvor, vegetarisk Jansson (kryddad med kanel och kryddpeppar) motors- och champinjonpaté (en stående rätt på mitt eget julbord) och saffransfrästa brysselkålshalvor. Det var gott alltihop utom kanske veg kanssonen för jag är inte så förtjust i kryddpeppar. :-)

  • solvik207 15 december 2010

    Kolla i min receptbok har några vegitariska saker

  • Purplestar 15 december 2010

    Jag gjorde nyss en vegetarisk lasange nu till middagen. Quornfärs och Svarta bönor, sojabönor och kikärtor. Tomatsås, ost och vitsås förstås. Lite extra kryddad med chili och tandoori. Servera med ekologisk tacosås. SUPERGOTT, skulle säkert passa.
    Vegetariska burgare går att köpa eller göra själv. Servera med en god sallad med matvete, Haricorts verts och soja bönor med en stänk citron, och lite italiensk sallads krydda, olivolja.
    Paj med Tomat, purjolök och fetaost.
    Det finns mycket att göra, jag är inte vegetarian men det var flera månader sen jag åt kött.
    Fisk och skaldjur äter jag men där går gränsen (Y)

  • imellis 15 december 2010

    Skrivet av Linlock den 14 nov 2008

    Var själv vegetarian i ganska många år. Till jul gjorde jag bland annat alltid grönkål- och ädelostpaj. Den lever kvar på julbordet fast jag numera äter kött(Y)


    Låter smaskens! Kan man få be om receptet? (:

  • Cicci2 15 december 2010

    Äter personen fisk blir det ganska enkelt då det bara är köttet som behöver bytas ut och det finns bra substitut idag. Äter personen inte fisk så kolla först om han/hon vill att ni har fisksubstitut eller föredrar något helt annat. Fråga också om tips på recept. Jag tycker att man i allmänhet brukar uppskatta att få föra med sig egna recept när man firar jul borta. Eller det kanske bara är vi mattokiga som uppskattar sånt ;)

    Rent allmänt: Försök att göra julrätter och inte bara vegetariska. Som vegetarian blir man ganska less på att alltid få "vanlig mat" på jul.

    Köttbullar= quornbullar eller sogabullar från hälsans kök
    Korv = quornkorv eller sojakorv
    Skinka= kålrot eller quornbitar som man kokar med "julkryddor" (kryddpeppar och dylikt) och sen griljerar genom att blanda med ägg och senap och sen rulla i ströbröd. Använd helst de små quornbitarna och inte fileerna då de tar upp smak ganska dåligt.
    Sill= finns recept på vegetarisk sill med aubergine som är helt ok.
    Jansson= vi brukar göra en vegetarisk jansson med soltorkade tomater och svarta oliver istället som har konkurrerat ut den vanliga jansson.


    Såg just att jag hade missat två sidor med inlägg så det här blir kanske lite kaka på kaka.

  • Cicci2 15 december 2010

    Blev fel och fattar inte hur man tar bort ett inlägg helt.

  • smulan1katt94 16 december 2010

    Var på ett julbord där de hade broccoligratäng.
    Var vanlig broccoli med en krämig bechamelsås och ost på som de hade haft i ugnen. Den var verkligen superdupergod. :D

  • Cassiopeya 19 december 2010

    Härligt med så många vegetariska förslag! Men kom gärna med fler =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.