Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halalslaktad kyckling

  • AnneNi 27 december 2009

    Idag när jag skulle laga kycklinggryta upptäckte jag att det på min kycklingförpackning stod en symbol för Halalslakt. Det var Hemköps kycklingfiléer tillverkade av Axfood. Ville bara informera er om detta, ifall fler som jag inte vill köpa Halalslaktat kött.
    Jag tycker för övrigt att märkningen borde vara mycket tydligare så man ser det direkt när man tar förpackningen, jag har nämligen köpt samma kyckling några gånger tidiagre men inte sett märket förrän idag.
    Vad tycker ni?

  • Amika 27 december 2009

    Hur vill du att de ska slaktas då?
    Jag vet faktiskt inte hur de slaktar kycklingar på slakterier. Men jag vet hur de gör på bondgårdarna här omkring och hur de gjort i alla tider... Man snurrar dem till de blir yra, sen hugger man huvudet av dem med yxa. Det går snabbt.
    Jag frågar inte för att verka otrevlig, utan för att jag verkligen vill veta. :)

    Mvh
    Jonna

  • asasto 27 december 2009

    Jag tittar bara efter vart kycklingen kommer ifrån, det är vanligare med salmonella och annan skit utanför Sverige så jag köper svensk kyckling och halalslaktade djur i Sverige har jag inga problem att köpa/äta den enda skillnaden till den halalslakten är ju att ´djuret varit vänt mot mecka och att det funnits en Imam som välsignat djuret annars ar det slaktats på samma sätt som alla andra.

  • AnneNi 27 december 2009

    Hämtat från Wikipedia: Halalslakt (arabiska dhabiha) är den slaktmetod som måste användas för att köttet från djur (förutom fiskar) ska vara halal. Slaktmetoden som används är skäktning, vilket innebär att djuret utan bedövning avlivas genom att halspulsådern skärs av. För att slakten ska vara halal krävs också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan djuret avlivas yttrar basmalan "I Guds, den barmhärtige Förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras.

    Det som stör mig är det religiösa innehållet i begrepper Halal. Jag är kristen och stöder därmed inte det muslimska tankesättet angående Halal.

    Jag vet inte vilken slaktmetod man använder på slakterier, men jag skulle tro att man hugger av huvudet direkt på kycklingen liksom man gör på gårdar. Om det är Halalsakt skär man av halspulsåderna först och då är det ju skillnad på slaktmetoden.

    Jag tycker att märkningen borde vara tydligare, så att var och en kan göra ett medvetet val.

  • Mistys 27 december 2009

    Ska inte djuret förblöda under halalslakt.
    Enligt wikipedia vänder man djuret mot mecka, välsignar det och skär sen halsen av det så det sakta ska förblöda.Ingen form av bedövning får användas. Allt blod måste ha runnit ur innan man sen får stycka det. Ordet Halal betyder tillåtet och kan användas i många sammanhang. Halalslaktat betyder alltså att djuret blivit slaktat på tillåtet sätt dvs avskuren halspulsåder utan bedövning.

  • jimboz 27 december 2009

    Det är en sak att tänka på hur djuren slaktas,att det ska vara både smärtfritt och snabbt när det sker.
    Jag föredrar att få reda på hur djuren lever och under vilka förhållanden innan slakt...
    Att lägga religiösa aspekter på slakt är inte vad Sverige står för tycker jag.

  • asasto 27 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 27 dec 2009

    Ska inte djuret förblöda under halalslakt.
    Enligt wikipedia vänder man djuret mot mecka, välsignar det och skär sen halsen av det så det sakta ska förblöda.Ingen form av bedövning får användas. Allt blod måste ha runnit ur innan man sen får stycka det. Ordet Halal betyder tillåtet och kan användas i många sammanhang. Halalslaktat betyder alltså att djuret blivit slaktat på tillåtet sätt dvs avskuren halspulsåder utan bedövning.


    Jo utanför sverige är det så, men eftersom det inte är lagligt i Sverige så gör man inte så när man Halalslaktar i sverige utan man får nöja sig med att vända djuret mot Mecka och välsignar det sedan bedövas det etc. precis som andra djur i Sverige. Men köper man importerat halalslaktat djur så är det för det mesta slaktat enligt gamla traditioner.

  • tudse 27 december 2009

    Kycklingslakten har inte ändrats på grund av detta. Däremot välsignas slakterierna av en imam med jämna mellanrum. Detta betyder att man få fler kunder då en vara "duger" till alla.

    Själv föredrar jag ekologiska kycklingar då jag vet att dom har haft ett bra liv innan döden.

  • tudse 27 december 2009

    Kycklingslakten har inte ändrats på grund av detta. Däremot välsignas slakterierna av en imam med jämna mellanrum. Detta betyder att man få fler kunder då en vara "duger" till alla.

    Själv föredrar jag ekologiska kycklingar då jag vet att dom har haft ett bra liv innan döden.

  • Amika 27 december 2009

    Skrivet av tudse den 27 dec 2009

    Kycklingslakten har inte ändrats på grund av detta. Däremot välsignas slakterierna av en imam med jämna mellanrum. Detta betyder att man få fler kunder då en vara "duger" till alla.

    Själv föredrar jag ekologiska kycklingar då jag vet att dom har haft ett bra liv innan döden.



    Ett mycket vettigt inlägg! (Y)(Y)(Y)

    Jag bryr mig inte om de slaktas välsignade av imamer eller inte, bara jag får ett gott kött från ett djur som inte behandlats illa innan det dog.

  • redd 27 december 2009

    Läste om något slakteri som började med halalslakt för ett par år sedan efter förslag från en anställd och därmed ökade sin försäljning en del.. VD och någon mellanchef som intervjuades sa i princip, "det enda vi gör är betalar en gubbe för att stå och muttra längst med löpande bandet och det är det värt med tanke på merförsäljningen."

    Som ateist är jag förvisso emot att man betalar folk för att dom förnekar verkligheten men med tanke på att politikerna får betalt via skattesedeln så känns det ganska harmlöst att en iman får betalt via lunchen.

  • Okänd 28 december 2009

    Det var många bud! I Sverige är det förbjudet att slakta enligt halal eller koschermetoderna. Men om de regler som gäller för att slakta så skulle tillämpas på våra industrialiserade slakterier så skulle vi slippa se fasansfulla bilder på stressade och plågade djur som skall slaktas. Så här ser reglerna ut:

    1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
    2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
    3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
    4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
    5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
    6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
    7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
    8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
    9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
    10. Blodet måste helt avtappas.
    11. Ett djur få inte se ett annat djur dö. För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

    Köttet från ett halal eller koscherslaktat djur blir betydligt bättre än om man först bedövar eller dödar djuret med elchock eller slaktmask innan djuret tappas på sitt blod. Jag kommer ihåg en gris som vi slaktade som "höll" sitt blod när vi stack den, det gick inte att äta det köttet!

  • Mistys 28 december 2009

    Tänk vad bra Mk är . Går inte en dag utan att man får lära sig något nytt (Y) Är fakta som tagits fram här korrekt så verkar ju halal inte så skrämmande längre. Där ser man vad okunskap kan ge en massa förutfattade meningar. Tack (L)

  • AnneNi 28 december 2009

    Jag skrev till Axfood angående kycklingen jag köpt, och svaret jag fick var bla. följande:

    Att det står Halalslakt innebär inte någon annan slaktmetod. Våra egna varumärken, Eldorado, Willys, Hemköps kycklingar, slaktas på samma sätt som Kronfågels och Guldfågels. Kycklingarna bedövas genom att doppas i ett elektrisk vattenbad som bedövar dom och sedan skärs halsen av. Halalslaktad innebär att en troende muslim är närvarande vid slakten. Även de kycklingar som är slaktade i Danmark slaktas på detta sätt.

    Så nu vet vi hur kycklingslakten går till... Jag vill fortfarande dock inte stödja att kycklingen Halalslaktas.

  • jimboz 28 december 2009

    Hur Halal slaktar man grönsaker då ?
    Vrider nacken av gurkan och tömmer den på vatten eller :)

  • Williamsmamma 28 december 2009

    Nu lägger jag ingen värdering i detta, vare sig för eller emot... men, har muslimska slaktare ögon i nacken? Hur kan slaktaren och djuret hela tiden ha ögonkontakt om de är vända åt samma håll?

  • Mistys 28 december 2009

    :D:D:D:D Mycket bra fråga!

  • AnneNi 28 december 2009

    Det undrade jag med... :D

  • Okänd 28 december 2009

    Skrivet av Williamsmamma den 28 dec 2009

    Nu lägger jag ingen värdering i detta, vare sig för eller emot... men, har muslimska slaktare ögon i nacken? Hur kan slaktaren och djuret hela tiden ha ögonkontakt om de är vända åt samma håll?


    Försök att bortse från det strikt religiösa!
    Det är slaktmetoden som sådan som borde diskuteras.
    Inte det religiösa.
    Både Bibeln och Koranen, och även andra religioner, har sina motsägelser.
    Men det är faktiskt inte i samma ögonblick som han skär halsen av djuret som den muslimske slaktaren är vänd mot Mecca! Det är när han ber Gud välsigna djuret som skall slaktas.
    Jag har varit med om när djur har slaktats enligt hallal, det är inga märkvärdigheter!
    Framförallt kan jag inte lägga några som helst religiösa aspekter på slaktmetoden, den är snabb och ärlig mot djuret.
    Den ger ett mycket bra kött som kan tillagas direkt efter slakt.
    Att våra slakterier måste "hängmöra" sitt kött beror till stor del på att man avlivar djuren när de är som mest stressade!

  • Williamsmamma 28 december 2009

    Vem sa att jag reagerade på det religiösa? Det var ju du som listade punkterna och skrev;
    "4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
    5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka)."
    Det är i sig en motsägelse! Man kan inte diskutera slaktmetoden i halal-slakt och helt bortse från det religiösa, det hänger liksom ihop.
    Jag inledde faktiskt med att jag inte la någon värdering i det - då menar jag en religiös värdering - jag ifrågasätter hur det kan vara på två sätt samtidigt...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.