Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lidl skräck eller inte?

  • zonale 5 juni 2008

    Konkurrens mellan livsmedelskedjor måste väl i slutänden gynna oss konsumenter genom billigare priser? Sen har alla något som jag tycker är mindre bra må vara svenska eller utländska kedjor.

  • redd 8 juni 2008

    Brukar åka förbi lidl var tredje eller fjärde vecka inför helgen, främst är det deras billiga grönsaker jag är ute efter (som dock inte håller så länge som man är van men).
    Halvfabrikaten får man passa sig med, vissa saker är direkt oätbara medan andra är väldigt bra dock är det mesta dåligt :/ man får prova sig fram.

    Allt som oftast har dom ej mat relaterade produkter som är smått genialsika som gör att man kör ut. t.ex. nu senast 5l termosdunk med kran för kalla drycker. Förra året var bl.a. bevattningslang etc.

  • BSA 13 juni 2008

    Hej!
    Jag tycker inte att man överhuvudtaget diskuterar kärnfrågorna när man diskuterar Ica, Lidl, Willys eller andra kedjor. Miljöhänsyn borde värderas betydligt tyngre. En fråga man skall ställa sig är hur långa transporterna för en viss vara är. På en skala av 1 - 10 faller både ica och Lidl tille b etta eller möjligen tvåa för oss i Skåne, Blekinge och Halland. Alla varor skall upp och vända i Eskilstuna eller ännu nordligare, för att etableringen av lagret blev billigare där- Finns det inga myndigheter och politiker, som reagerar för detta transportvansinne. Den "färska" maten blir ju inte bättre av att transporteras land och rike runt. Lidl har inte lärt sig att frukt och grönsaker skall ha ett svalare, ibland fuktigare klimat. Därför blir deras frukt - grönsaksdiskar värderade med max en tvåa. Ica har lärt sig läxan i butikerna och har genomgående bra kvalitet en nia. Tian skulle min favoritbutik i Chicago få, Dominicks.
    Heder åt dessa fortfarande lokala handlare, som tar in så mycket lokala produkter de kan och även styckar och bereder kött.
    Mat skall inte fraktas 100 mil och mer i onödan!!! Var finns märkning för minimala transporter???

  • Smulpajen 13 juni 2008

    Skrivet av BSA den 13 jun 2008

    Hej!
    Jag tycker inte att man överhuvudtaget diskuterar kärnfrågorna när man diskuterar Ica, Lidl, Willys eller andra kedjor. Miljöhänsyn borde värderas betydligt tyngre. En fråga man skall ställa sig är hur långa transporterna för en viss vara är. På en skala av 1 - 10 faller både ica och Lidl tille b etta eller möjligen tvåa för oss i Skåne, Blekinge och Halland. Alla varor skall upp och vända i Eskilstuna eller ännu nordligare, för att etableringen av lagret blev billigare där- Finns det inga myndigheter och politiker, som reagerar för detta transportvansinne. Den "färska" maten blir ju inte bättre av att transporteras land och rike runt. Lidl har inte lärt sig att frukt och grönsaker skall ha ett svalare, ibland fuktigare klimat. Därför blir deras frukt - grönsaksdiskar värderade med max en tvåa. Ica har lärt sig läxan i butikerna och har genomgående bra kvalitet en nia. Tian skulle min favoritbutik i Chicago få, Dominicks.
    Heder åt dessa fortfarande lokala handlare, som tar in så mycket lokala produkter de kan och även styckar och bereder kött.
    Mat skall inte fraktas 100 mil och mer i onödan!!! Var finns märkning för minimala transporter???


    Håller med dig till punkt och prickar! Fram för närodlat. Är det inte Lidl som säljer tysk mjölk??

  • Kvastis 13 juni 2008

    Jag gillar INTE Lidl. Tycker hela deras koncept är botten. För att inte snacka om kassarutinerna. Man kan ju inte handla speciellt mycket, för då blir man ju superstressad.
    Sen kan jag hålla med om att det är bra att vi har ett mångfald när det gäller Livsmedelsbutiker.
    Min favorit är ICA. Det borde vara det säkraste stället att köpa färs numera!!!
    (Y)

  • The_mama97mia 16 juni 2008

    Måste bara tala om att Lidl här i FInspång ÄNTLIGEN har bytt kassasystem!!!!! Nu är det VANLIGA kassor så man slipper stressa o bara hiva ner allt i kundvagnen.
    PLUS att Lidl har börjat sälja kvällstidningar! Så nu åkte Lidl upp på min topplista igen. Varierar mellan Netto o Lidl nuförtiden.

  • pengsan 16 juni 2008

    Jag kan varmt rekommendera lidls gräddglass (den blå burken) och den frysta laxfilén är bara så god. Brukar köpa deras vatten som är både billig och god.

  • The_mama97mia 16 juni 2008

    Jag minns inte nu om jag förut i tråden rekommenderat Lidls cottage cheese, finns i vanlig o en lightvariant, i små runda burkar som ser mer ut som cr fr burkar, men det är både god och BILLIG

    Och sen gillar jag deras tomatjuice i tetrapak eller kartong, den är ett måste för mig på frukost

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Nu måste jag bekänna att jag handlat på Lidl :o De har öppnat en ny butik där jag ibland åker förbi, och eftersom mama97mia så varmt rekommenderar denna tänkte jag; nu gör jag ett studiebesök och köper den goda tomatjuicen! Älskar tomatjuice (L) Fick även tag i en stor burk grillade paprikor för 14.99:-. Hoppas de är lika goda som billiga.
    Men jag måste säga att det är en våldsamt tråkig affär, TROTS att den är precis nyöppnad. Ledsen mama97mia att behöva säga det :'( Jag jämförde också lite priser och jag vill påstå att Ica Maxi har minst lika billiga varor (jämförde samma varor och märken). Mjölken, Arlas, var dessutom 10 öre dyrare på Lidl.
    Men, för tomatjuicens skull kommer jag att åka dit när jag har vägarna förbi. Den innehöll både havssalt och citron (L)

  • Kocken1971 25 juni 2008

    Varför är svenskar så skeptiska till Lidl och tyska matvaror.:@ ?????
    Jag tål inte vanlig mjölk, men kan dricka Lidl's långtidshållbara mjölk.(Y)
    Visst, kan jag tycka att deras grönsaker är lite dyrare, än tex Netto's, där jag också brukar handla ibland, tex vanlig mjölk till barnen, därför att Lidl inte säljer 1½ liters.
    Men varför ska' man åka längre, för att handla svenskt kött tex?(N)
    Jag handlar gärna tysk,irländsk och danskt kött, har alldrig råkat ut för sjukdom..........:p

    Sen vet jag ju om, att Lidl inte heltidsanställer sin personal, och vet varför vissa grannar bojkottar dem.:o
    MEN HELT ÄRLIGT, DE HAR TROTS ALLT ETT JOBB ATT GÅ TILL, VILKET INTE ALLA HAR.:)

    Jag rekommenderar deras korv, PUR PORK, som är jättegod och mycket prisvärt.

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Håller med dig där Kocken1971 om att många är skeptiska. Har handlat mycket i tyska affärer i Tyskland när vi är där på semester. Så jag har inget emot tyska varor generellt. Korven t ex är godare och innehåller mycket mer kött. Men även i Tyskland är det skillnad på butikerna. Vi lägger mycket tid på att handla, och då tycker jag det ska vara trevligt i den affär man går till. Sen är det ju bra om man förstår innehållsförteckningen när man handlar i Sverige eftersom det är där vi bor.
    Sen är det det här med djurhållningen i Europa. Nu kommer jag in på ett känsligt ämne, men jag har sett så många långtradare efter autobahn med levande djur, och man blir sååå ledsen och undrar varje gång hur det får lov att gå till på det här sättet :'( Dessa lååånga transporter för dessa stackars djur (N)

    Känns som jag skulle kunna skriva en roman om detta, och det var inte meningen. Och det är ju inte Lidls fel. Men kanske finns det ett motstånd där även detta ingår. Vad vet jag???

  • zonale 25 juni 2008

    Du har alldeles rätt, Smulpajen, att när det gäller de svenska varorna så är Lidl inte billigare än andra. Det är på de utländska varorna som det märks skillnad och det är alltså inte svenska varor jag handlar där. De handlar jag där jag alltid handlar. Fö är det ett problem som många handelsanställda delar, detta att det är mest deltider. Se även till de kvinnor som jobbar inom vården i våra kommuner. De har slagits för rätten till heltid så länge jag kan minnas.

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Stämmer Kocken1971 att personalen har ett jobb att gå till. Men ska vi (mest kvinnor) vara nöjda med det, att alltid bara få deltid? Det finns många ensamstående kvinnor som behöver heltid. Resonemanget håller jag tyvärr inte med om.

  • zonale 25 juni 2008

    Enligt ett uppskakande program som jag såg på tv för ett tag sedan, jag tror det kan ha varit Uppdrag granskning eller något liknande så är problemet med långa och plågsamma transporter något som finns på många ställen. Alltså inte bara i Tyskland och det är tragiskt. att det inte har uppmärksammats mer än det har gjort.

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Du har så rätt hubert06, därför skrev jag Europa. Ja, det är så tragiskt så man saknar ord. Har man en gång sett ögonen på dessa djur glömmer man dem aldrig :'(:'(

    Kanske inte rätt tråd för detta ämne??

  • zonale 25 juni 2008

    Helt klart inte rätt tråd men det gick lätt att komma in på ämnet när Lidl är på tapeten, eller hur??

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Ja, det gjorde det!!

  • Disen 25 juni 2008

    Tråkigare affär än LIDL har jag aldrig sett.:Z Var finns köplusten och charmen?
    Det är säkert olika i olika kommuner, (men vem har påstått att det är roligt att handla varenda gång? )
    Jag tycker det är urkasst att (och det är inte bara Lidl) affärerna i stan ( Falkenberg) säljer mjölk och mejeriprodukter från andra orter, då det ska fraktas hit. NÄR VI HAR ARLA!!!.
    Men allt handlar ju om pengar och vinster och vi får handla det som finns i den affären som vi just då handlar i.
    Känner att det här skulle kunna bli Låååååångt så jag slutar nu. Alla har vi ju våra favoritställen att handla i. :)
    Köp bra, laga gott!!! (Y)

  • shieldfire 23 juli 2008

    Glassen är bra (eller bra och bra, rätt god i alla fall). De har en rätt hyfsad äpeljuice också. Brukar mest stanna till när vi känner för onyttigheter.

  • Annras 23 juli 2008

    Jag håller fullständigt med dig, Disen! Tråkigare affär finns inte! (N)(N)(N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.