Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mer ekologiskt!

  • majamia 21 maj 2008

    Väljer fler att köpa ekologiska varor skulle priserna sjunka, så köp mera eko! det gynnar oss alla.
    tips: www.mossagarden.se där handlar jag endel!(Y)

  • hansdotter 21 maj 2008

    Jag handlar från ekolådan.
    Försöker att välja så mycket ekologiskt som möjligt i butiken när jag handlar, MAn vill ju helst ge barnen så lite besprutningsmedel som möjligt så det är mycket en samvetsfråga att servera icke eko för mig.
    Men jag kan erkänna att det är mer eko varor i påsarna vid löning än tre dagar innan löning :(

  • Vitis 13 september 2008

    Vi har inte råd att köpa ekologisk så vi odlar SJÄLVA !! Ekologiskt såklart ... idag har vi ätit en pytt på morot, potatis och rödbetor. Till det sockrmajs, brytbönor med smör. Stekta ägg från egna hönor ovanpå pytten och så smålökar ugnsbakade i smör. Lite sallad av babymangold och basilika.

    Det enda vi som kommer från affären lite ekologiskt smör och en nypa salt.

    Mer färskt och ekologiskt än så blir det inte. Nu räcker förråden till nästa sommar, lök, vitlök, rotfrukter i källaren, majs i frysen, rödbetor, sylt, marmelad, saft, gurkor på burkar. Kryddörterna hänger på tork.

    Ägg kommer varje dag, färre på vintern såklart.

    Snacka om lyx!!!

    Nästa höst blir det tupp i vin, egen tupp och eget vin. (Y)

  • piusamadeusmozart 13 september 2008

    Jag odlar det mesta sjàlv ocksà, igàr satte jag nya jordgubbsplantor. Frysen àr full med frukt och grònsaker. Potatisen ràcker till januari (mer kan jag inte fòrvara fòr kàllarna àr fòr varma). Nu hàller jag pà med tomatskòrden. Hoppas att vi kan plocka vindruvor nàsta helg och sen àr det nog bara oliverna kvar. Tyvàrr har jag inte tid med hòns men mina grannar àr givmilda. àven med tuppar och hòns till buljong.
    Visst àr det en lyx, men àven mycket arbete som àr mycket tillfredsstàllande.

  • Vitis 13 september 2008

    Visst är det mycket arbete men jag lägger hellre några timmar på att gräva nya land, hacka ogräs eller bygga hönshus än att gå på nåt svettigt gym. Definitivt tillfredställande arbete !

    Detta handlar inte bara om mat egentligen utan om en livsstil där vi vill komma lite närmare den jord som föder oss. Varje säsong har sitt arbete att utföra ... men kontorets lysrör ser likadana ut 52 veckor om året. :-(

  • festmaten 13 september 2008

    Allt måste vägas med för- och nackdelar. Så också ekologiskt odlat.
    Visst är det många länder som får ta stryk av alla kemikalier, men hur mycket utsläpp får vi inte i miljön av alla transporter???
    Dessutom sprids det väldigt mycket skadedjur med all obesprutad mat som införs till Sverige, t.ex. kackerlackor. Idag stod det att läsa i tidningen om spindeln Svarta änkan som kommit hit med containrar.
    Drömmen vore att alla kunde odla sina egna råvaror, men tyvärr är det inte möjligt.
    Lycka till Vitis(Y) du är inne på rätt spår.

  • farmoringer 13 september 2008

    Jag hittade ekologiskt svedjerova och majrova i min ICA-affär i går. Närproducerat var det också..För inte tala om gott. Gjorde mig en kycklinggryta på det....Mumsigt...

  • piusamadeusmozart 14 september 2008

    Lika viktigt som ekologiskt tror jag att det àr att fòlja àrstiderna. Visserligen bor jag i Italien sà ett utbud av nàgon slags grònsak fòr àrstiden finns nàstan alltid. Att àta allt hela àret om, jordgubbar till jul t.ex betyder ju direkt att de kommer fràn nàgon annanstans pà jordklotet. Jag kòper t.ex aldrig kiwi utanfòr sàsongen. Nu gàller det tomater, kàl, moròtter, paprika, peperoni, hòst och vintersallad och som frukt mest àpplen och pàron och vindruvor fòrstàss. Snart blir det pumpa, svamp, kastagner och kiwi, oliver....och senare betor av olika slag...osv...Italiensk mat àr oftast baserad pà vàldigt enkla ràvaror som fòljer àrstiderna och jag har previlegiet att bo i en liten by med kvinnor som làrt mig att ta vara pà det som finns just nu.
    Med tanken òver transporter sà kòper jag bara Italienskt ris ekologiskt och inte, beror pà vad jag skall gòra. Men àven med alla andra varor som jag vet produceras hàr. Om de àr utanfòr sàsongen kòper jag inte. Zucchiniperioden àr òver nu och jag kommer inte att kòpa en enda och vàntar till nàsta àr mina kommer igen. Men sà har jag ju frysen full!
    Men àven i Sverige finns det àrstidsbundna utbud och matràtter dàrefter. Nàrodlade borde ju vara modellen. Mindre mellanhànder och billigare tycker man. Men man vet ju inte. Italiensk frukt kostar mindre i Sverige àn hàr!! Hur hànger det ihop egentligen. Som norska laxen som blir billigare att transporteras till asien fòr rensning oc filleing, sàg ett tv-program om det, genom att gòra det fòr hand dàr och inte maskinellt som i Norge spar man in transporten pà den mermàngd fisk som man fàr genom hantverket som ger mindre spill. Men?

  • dystraior 14 september 2008

    Det är absolut inge fel på att köpa ekologiskt, men det är ibland en prisfråga, kaffe köper jag ekologiskt, för det är som flera skrivit inte alls så stor prisskillnad, annars köper jag mest ekologisk mjölk, mycket för att det är vad jag konsumerar mycket av helt enkelt, man kan alltid börja med småsaker, som mjölken t ex och byta ut den, man behöver inte byta ut allt på en gång.

    Sen måste jag säga att här i Värmland, speciellt på konsum/coop har de mycket egentillverkat/närproducerat som jag gärna köper då jag vet att det är korta sträckor som produkterna behöver åka och de är väldigt duktiga också på att pusha för andra varor än just deras egna varor om de finns som närproducerade. (L)

  • Quineem 4 november 2008

    Vad tycker ni om ekologiskt kött? jag är lite kluven. visst är det bra att det finns men är det inte meningen att alla kossor & grisar ska ha det bra? eller gäller det bara några lyckliga få?

  • monac 5 november 2008

    vill tipsa om ett otroligt gott krav bröd: Kungmarkattas solrosbröd. mums!

    Tycker ICA är ganska framåt i sitt eget sortimen...dessutom där jag handlar, jämnar de ut kg priset på t.ex. bananer -så att pris skillnaden inte blir så hög på traditionellt odlade alt. krav.
    Det blir lättare för konsumenten att välja krav då:)(Y) tycker det är vaket och glädjande!

    Jag litar på att t.ex.fair trade riset jag köper verkligen är ekologiskt och att vidhängande handel har gått schysst till. :)

  • RiaRa 18 januari 2009

    Skrivet av hansdotter den 21 maj 2008

    Jag handlar från ekolådan.
    Försöker att välja så mycket ekologiskt som möjligt i butiken när jag handlar, MAn vill ju helst ge barnen så lite besprutningsmedel som möjligt så det är mycket en samvetsfråga att servera icke eko för mig.
    Men jag kan erkänna att det är mer eko varor i påsarna vid löning än tre dagar innan löning :(


    Här är en med nyväckt intresse för ekologiska varor. Jag handlar också från www.ekoladan.se
    Är jättenöjd och vilken service att få allt hemkört direkt till dörren.
    (H)

  • Kuutti2 18 januari 2009

    Jag tycker det är en svår balansgång - ska jag välja det ekologiska och tänka på miljö etc, eller det närodlade och stödja traktens bönder? Svårt, svårt!

  • stiina 18 januari 2009

    Jag försöker att så ofta som möjligt köpa ekologiskt, när prisskillnaden inte är så groteskt hög som t ex när man ska handla bananer. Men det finns en icabutik här där jag bor där de ekologiska och rättvisemärkta bananerna ofta till och med är de billigaste! Jag tycker det är otroligt trevligt! Mera billiga ekologiska bananer vill vi ha!

  • KKristina 15 april 2011

    EKOLÅDAN ARE THIEVES!!! I tried to order something on their website as a
    gift. it did nt go trough and when I tried to order the products again the
    following day, they did nt have them anymore. 2 weeks later I get charged
    for the products that I could nt order. They never arrived and they still
    say I was charged because they delivered it. I feel robbed and abused for
    registering with them with my private card details.

  • KKristina 15 april 2011

    EKOLÅDAN ARE THIEVES!!! I tried to order something on their website as a
    gift. it did nt go trough and when I tried to order the products again the
    following day, they did nt have them anymore. 2 weeks later I get charged
    for the products that I could nt order. They never arrived and they still
    say I was charged because they delivered it. I feel robbed and abused for
    registering with them with my private card details.

  • Mistys 16 april 2011

    Skrivet av sussiofaeke den 3 apr 2008

    Mycket viktigt med transportsträckor! jag har för mig att krav-märkt oftast är svenska, eller iaf nordiskt, eller har jag blivit grundlurad?:(
    det borde finnas märkas tydligare och mer "ärligt" med ursprungsland, definitivt!
    Men som sagt så bestämmer vi konsumenter vad vi acepterar och vad vi vill köpa!


    O nej! Då skulle vi ju inte ha några kravmärkta grönsaker på vintern och inga kravmärkta bananer, vindruvor, kaffe, apelsiner mm

  • mafia 16 april 2011

    Visst är det bra med kravmärkt, men jag har ibland svårt att tro att det är ordentligt kontrollerat. Efter att själv ha varit i Dominikanska republiken , så har jag väldigt svårt att tro att bananerna därifrån uppfyller kraven . Hoppas jag har fel.
    Närproducerat är väl också jätteviktigt, men är väl inte alltid så lätt . Tyvärr körs ju många matvaror halvägs runt jorden helt i onödan ibland. Räkor, som tas upp här på västkusten eller i Norge skickas ner till länder med billigare arbetskraft och skalas och skickas sen tillbaka hit.
    Visst är det konstigt!

  • estrid1 16 april 2011

    I dag är det tydligen premiär här i Trollhättan för för en nyöppnad eko-butik där dom skall sälja bla kött.

  • Lillill 1 juni 2011

    Ja, det är jättekonstigt hur man tänker när man skickar varor hit och dit på jordklotet innan det kommer i butiken. Det borde vara lättare att kunna utröna transportsträckorna för oss kunder så vi kunde välja bort de varorna. Det är ju ändå vi som har makten, utan efterfrågan ingen försäljning.

    Jag minns när jag började köpa ekologiskt kaffe vilken stor prisskillnad det var men det har nu jämnat ut sig och är lika. Jag fortsätter envisas med att köpa de dyra ekovarorna för att bl.a. påverka pris och efterfrågan och visst har det hänt en hel del. Ju fler som frågar efter desto större chans att man satsar mer på det vi vill ha. Vi måste hjälpas åt, om vi kan.

    Hittade en Internetsida med ekologiskt godis, lycka! :D

    http://www.ekogarderoben.se/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.