Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Morötter

  • 8589 16 september 2009

    Hur fanken förvarar man morötter mina blir mjuka efter en natt i kylskåpet även provat rums temp men inte något funkar.(N)

  • AnneNi 16 september 2009

    Jag brukar förvara mina morötter i sin påse i grönsaksfacket längst ner kylskåpet. De brukar hålla sig fina ganska länge. Vet tyvärr inte vad som kan gå fel för dig. Kanske fel temperatur i kylskåpet? Jag har nog ca 4-5 grader i mitt.

  • gimmiahug 16 september 2009

    Jag upplever det som att morötter, och även andra grönsaker, mjuknar fort om det är för kallt i kylen; jag förvarar morötter i sin påse (med några hål i ) längst upp i kylen där det är som varmast, de brukar hålla i gott och väl några veckor!

  • svengelsk 16 september 2009

    Eget skördade morötter förvarar jag i plastlådor med sand. Har också provat att vira in var och en i tidningspapper och lägga allihop i en stor plastpåse i garaget. De stod sig i flera veckor.

  • Shoutoutloud 16 september 2009

    längst upp i kylen är det väl kallast??iaf i mitt kylskåp...

  • Dagmamman 17 september 2009

    Jag använder en behållare från Tupperware som heter Fridge Smart. I den håller tex morötter minst en månad, paprika som är delad över en vecka. Färska champinjoner 1 v mm

  • Thomas65 17 september 2009

    Jag frågade i livsmedelsbutiken och de sa att de skall ligga i försluten plastpåse i kylen, gärna kallt. Det funkar för mig. (Y)
    Ska prova Tupperware, låter mer praktiskt.(H)

  • Lena 17 september 2009

    Skrivet av ladymarmalade den 17 sep 2009

    längst upp i kylen är det väl kallast??iaf i mitt kylskåp...

    Det är lika dant för oss

  • gimmiahug 17 september 2009

    Skrivet av Lena den 17 sep 2009

    Skrivet av ladymarmalade den 17 sep 2009

    längst upp i kylen är det väl kallast??iaf i mitt kylskåp...

    Det är lika dant för oss



    Inte här! Vi har ungefär en och en halv grad varmare längst upp i kylen; det beror visst på ålder och modell etc på kylskåpet har jag läst till mej så här på morgonkvisten!

    Läste nu också någonstans att man kan lägga mjuka morötter i kallt vatten för att de ska krispa till sig, undrar om det kan stämma.... det funkar ju med en del andra grönsaker?

  • mooseella 17 september 2009

    Jag hörde igår på radion,P4 Gbg; att man ska förvara sina morötter i vatten inne i kylskåpet, då håller det bäst.Morötter som slaknat brukar jag lägga i vatten innan jag använder dem. Tupperware burken Fridge Smart, har jag använt tidigare, har aldrig haft så håriga morötter som då :p Den burken använder jag numera till mina garnnystan när jag stickar..Det är den kanonbra till, slut på trasslet (Y)

  • JennyV 17 september 2009

    Skrivet av mooseella den 17 sep 2009

    Jag hörde igår på radion,P4 Gbg; att man ska förvara sina morötter i vatten inne i kylskåpet, då håller det bäst.Morötter som slaknat brukar jag lägga i vatten innan jag använder dem. Tupperware burken Fridge Smart, har jag använt tidigare, har aldrig haft så håriga morötter som då :p Den burken använder jag numera till mina garnnystan när jag stickar..Det är den kanonbra till, slut på trasslet (Y)


    Ha, ha, ha Ja, alla sätt är bra! Lite väl dyr burk till garnnystan...... :o Har jag mina morötter för länge i plastpåsen längst ner i kylen, så blir de dåliga. Men de håller i minst 1 vecka, sen tar jag ut dom ur påsen och lägger dom löst, tillsammans med lök och potatis. Men det är klart att de mjuknar ju tillslut....

  • mooseella 17 september 2009

    Skrivet av JennyV den 17 sep 2009

    Skrivet av mooseella den 17 sep 2009

    Jag hörde igår på radion,P4 Gbg; att man ska förvara sina morötter i vatten inne i kylskåpet, då håller det bäst.Morötter som slaknat brukar jag lägga i vatten innan jag använder dem. Tupperware burken Fridge Smart, har jag använt tidigare, har aldrig haft så håriga morötter som då :p Den burken använder jag numera till mina garnnystan när jag stickar..Det är den kanonbra till, slut på trasslet (Y)


    Ha, ha, ha Ja, alla sätt är bra! Lite väl dyr burk till garnnystan...... :o Har jag mina morötter för länge i plastpåsen längst ner i kylen, så blir de dåliga. Men de håller i minst 1 vecka, sen tar jag ut dom ur påsen och lägger dom löst, tillsammans med lök och potatis. Men det är klart att de mjuknar ju tillslut....

    Ja, tur att jag fick den burken i present.. Och då är det bara att äta mera morötter, riv ner i köttsåsen, råriv fint krama ur och blanda med creme fraiche + lite vitlök, salt och peppar. Jättegott till det mesta. Eller grovriv ner i annan sallad:D

  • Cissi71 17 september 2009

    Tupperware fridgesmart är toppen till morötter, men man måste tömma ur vattnet som bildas i botten annars blir de håriga o mögliga. torka gärna med lite papper ibland. På en del skolor brukar de lägga morotsbitar i vatten för att hålla sig utan att bli torra. Jag lägger både gurka och morötter som mjuknat i en vattenskål en stund så blir de som nya. Speciellt nyupptagna morötter ur det egna landet mjuknar ju fort!(H)

  • frucaos 17 september 2009

    Ja, varför mjuknar egna rötter fortare?? Det har jag också upplevt.
    Tycker förresten också att fridgesmart är bra, skulle använda den oftare än vad jag gör.
    Morötterna vill nog inte ha för mycket luft - därav försluten plastpåse eller burk. De blir mjuka över natt om de ligger lösa.

  • Eery 17 september 2009

    Skrivet av frucaos den 17 sep 2009

    Ja, varför mjuknar egna rötter fortare?? Det har jag också upplevt.
    Tycker förresten också att fridgesmart är bra, skulle använda den oftare än vad jag gör.
    Morötterna vill nog inte ha för mycket luft - därav försluten plastpåse eller burk. De blir mjuka över natt om de ligger lösa.


    Kanske för att dom inte är fulla med en massa gifter:'(
    bästa sättet att förvara rotfrukter är i sand eller i "stukor"

  • flabban 17 september 2009

    Jag förvarar mina morötter i en skål, med hushållspapper i botten och en plastpåse, lagd ovanpå, men inte för tätt, men så pass att dom inte torkar. Längst ner i kylen, under glashyllan. Där håller dom sig minst ett par veckor.

  • hybrex 18 september 2009

    Vanligtvis när man köper morötter i affären i en påse så innehåller påsen vatten. Fukten ser till att morötterna håller sig "fräscha" så att de kan sälja dem bättre. Annars blir de lätt torra och ingen vill ha dem. När man har inhandlat morötterna så kan man ha dem ett tag men som en del har problem med blir de mjuka och ruttnar fort.

    Morötter trivs bäst i ca 4-5 grader i en tät sluten påse som inte innehåller fukt. Brukar inhandla flera kilo morötter när det är extra pris. Letar efter de billigaste priserna och sedan köper mycket eftersom jag konsumerar just morötter en hel del. Mina morötter har aldrig blivit mjuka eller ruttna sedan jag efter jag köpt dem tar bort eventuella morötter som ser fula ut eller skär bort det fula för att det inte ska sprida sig. Efter det sorterar jag in dem i tät slutna påsar som inte innehåller fukt.

    Funkar för mig
    Hälsningar, en som är tokig i morötter

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.