Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad använder ni persilja till?

  • ros 19 maj 2008

    :)Jag har just varit ute och plockat persilja som jag ska frysa in. Som ni vet är den tvåårig. Fjolårets persilja är färdig att användas eller frysa in.
    Jag är dålig på att använda persilja.
    Det jag använder persilja till är: i sallader, såser och i strömmingflundra.
    Hjälp vad ska jag använda den till mer......????(Y)

  • MammaIrene 19 maj 2008

    Oj, jag använder persilja i väldigt mycket.....
    Olika pastasallader, kalla såser, stuvade potatis med perilja i, fiskbullar brukar jag ibland klippa ner persilja o gräslök i o det blir väldigt gott, i grytor sätter periljan väldigt fin smak, klippt perilja över kött o som skall in i ugnen blir också gott......
    Pröva dig fram, det är bra till mycket!(Y)

  • The_mama97mia 19 maj 2008

    Vilken lyx att ha egen persilja....
    Jag tycker att det är gott med persilja i potatismos. Jag skulle kunna ha persilja på nästan allt egentligen... ser gott o fräscht ut med nyklippt persilja på maten.

  • frucaos 19 maj 2008

    Det är gott i köttfärssoppa!
    Jag måsta skörda min också!

  • Wombat04 19 maj 2008

    Något som är gott, om man gillar det alltså, är att steka champinjoner och vitlök ihop med finhackad persilja.

  • Klingan 19 maj 2008

    För det mesta använder jag persilja som dekoration. I övrigt till hemlagad bearnaissås.

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Skrivet av Wombat04 den 19 maj 2008

    Något som är gott, om man gillar det alltså, är att steka champinjoner och vitlök ihop med finhackad persilja.


    Håller med det är riktigt riktigt gott!(Y)


    En annan enkel smidig rätt att göra är om man gillar morötter, koka dem med tuggmotstånd i skivor,salt o en nypa socker i kokvattnet, häll av vattnet, i med en klick smör och en näve persilja.

  • zonale 19 maj 2008

    Smörsvängd färskpotatis med persilja är en storfavorit hos oss. Har oftast egen skörd av persilja och använder den till mycket olika rätter. Soppor, fisk och grönsaksrätter, grytor av olika slag, järpar mm.

  • evaldo 21 maj 2008

    Jag använder persilja till lite allt möjligt, på gratänger, lådor, sallader o sv.
    Brukar ha lite oloka örtväxter i krukor och ha ute, det är så gott att ta in färska örter när det behövs, mycket mera smak än de torkade.

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Tänk farmors pressgurka....
    Finns recept på Matklubben.
    *ler nostalgiskt*

  • majamia 11 juni 2008

    Enkel Chimichurri

  • Ernst76 11 juni 2008

    Vitlöks och persiljesmör!(Y)
    Hacka persilja, pressa några vitlöksklyftor, lite aromat, lite paprikapulver, lite lökpulver och så blandar du ihop allt med smör eller margarin. Rulla till en "korv", slå in det i plastfolie och frys in det. Bara att skära loss en bit och lägga på det grillade köttet när man vill.:p

  • SDMaya 11 juni 2008

    Jag använder med persilja i pasta, grytor, inläggningar, smör och speciellt på potatismos... doftar underbart och smakar "spännande"
    Jag plockar in under hela året... som i år när det varit mild viner har min klarat sig utmärkt utan att frysa.Jag plockar även buketter (ihop knutna med sytråd) som jag fryser in och sen stoppar i soppan, Sen plockar jag upp den och kastar den och använder lite nyklippt att ganera med!

  • Lindanemon 12 juni 2008

    Persilja använder jag också till väldigt mycket, men här kommer de användningsområdena jag ej läst om här:

    När jag kokar kyckling, måste det finnas med. Men det går bra med stjälkarna, så jag har några stjälkknippen i frysen.:)

    När vi äter något med vitlök, brukar i alla fall jag knapra i mig mycket persilja, detta tar bort den otäcka lukten :'( som annars kommer senare!

    Köttbullarna blir så otroligt mycket godare med finklippt persilja i smeten!

    Sen har vi förstås min potatissallad:

    Potatissallad

    Har nu egen trädgård igen, men så mycket persilja har inte kommit upp. Däremot har mina underbara grannar ett stort bestånd, och det är bara för mig att ta så mycket jag vill. (Y)

  • monac 12 juni 2008

    använder till precis ALLT.,DRIVOR AV PERSILJA:D
    i MATBRÖD,SALLAD,GRYTOR, SOPPOR....
    dET ÄR SÅ HIMLA GOTT & ÄR KOMPIS MED ALLA ANDRA KRYDDOR SÅ DET BLIR INGA "SMAK-KROCKAR". Snygg & trevlig ört,verkligen!
    En otrolig massa järn är det i oxå...samt att den är bra vid urinvägsproblem,kan vara bra att känna till(L)
    Bara skivade solvarma tomater,rödlök,massor av hackad persilja & vinegrett på det är bra såååå gott!
    Av någon anledning så trivs inte persiljan i mina land:( varken ute eller i växthuset....ska pröva att odla blad persilja nästa säsong ist.

  • Lange 12 juni 2008

    Lägg ett knippe persilja i uppkokt vatten och låt dra ca en minut. Persiljevattnet kan sen sparas i kyl flera dagar och har en otroligt renande effekt framförallt på njurarna men är naturligtvis bra för hela kroppen. Bonusen är att det smakar bra och är naturligt(Y) Själv äter jag med god aptit persiljekvistar som dom är men dillen får gärna stå kvar:p

  • MatAnders 12 juni 2008

    Det är jättegott att ha i t.e.x pastasåser med bacon,champinjoner & gorgonzola. Sen har jag ofta mycket jag strör över tomatbaserade lamm grytor.(Y)

  • systeryster 4 december 2008

    Är jättebra som järntillskott och gott i bland annat ägg och persiljesås till kokt fisk.
    Även i mina lövbiffsrullader.[recept]42513 [/recept]

  • Mikatta 4 december 2008

    :)Svensk pesto såklart!

    Kör persilja, hasselnötter, västerbottenost och olivolja i en matberedare till önskad konsistens. Salt och peppar efter smak. Och så gott

  • emaxen 4 december 2008

    :)Jag använder alltid persilja i köttbullar,pannbiff och köttfärslimpa:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.