Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

att söta bröd eller ej?

  • ecml 3 september 2009

    Jag försöker baka nyttiga bröd. När jag köper köper jag oftast osötat. I många "nyttiga" brödrecept står att man ska använda 0.5-1 dl sirap. Blir det inte onyttigt då? Är det nyttigare att använda honung än sirap och hur mycket av det söta kan man använda innan brödet inte är nyttigt längre pga söthetshalten?

  • trollmoranna 3 september 2009

    Hm... Lite olika om du bakar med jäst eller inte. Jäst är ju levande till skillnad från t ex bikarbonat och använder en del av sockret i jäsningsprocessen. Så en del av det socker (oavsett om det är socker, sirap eller honung) du tillsätter omvandlar jästen till andra ämnen. Jag har å andra sidan ingen aning om hur mycket socker som försvinner, skulle kunna tänka mig att det handlar om en matsked eller två, men det måste ju bero på hur mycket bröd du gör och hur länge det jäser.

  • babbs 3 september 2009

    Fråga bagarn har ju återkommit. Testa med honom, du får absolut ett bra tips där.

  • akila 3 september 2009

    Jag har lärt mig att en 1/2 dl socker per 5 dl degvätska jäser bort.

  • maithab 6 september 2009

    Läser man jästbolagets "jästskola" så står det att
    "En viss mängd socker påskyndar jäsningen, medan för hög sockerhalt hämmar den. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kilo mjöl blir tyngre och jäser sämre. (Det kan kompenseras genom att man använder KronJäst För söta degar istället för KronJäst För matbröd.)"

    Det borde väl betyda att 40 g/kg mjöl jäser bort.
    1 dl strösocker väger 88 g och det går åt ca 900 g mjöl till 5 dl degvätska, så regeln att 1/2 dl socker per 5 dl degvätska jäser bort stämmer ju ganska bra.

    Honung innehåller nyttigare sockerarter än vanligt strösocker. Den innehåller värdefulla mjölksyrebakterier, antioxidanter och vitaminer som stärker immunförsvaret. Så honung är klart att föredra frammför socker eller sirap.
    Vill man ha annan sötma för jästens skull så kan man använda torkad frukt.

    För man måste ju inte tillsätta sötma för att degen ska jäsa. En del av mjölets stärkelse omvandlas nämligen under degberedningen och jäsningen till socker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.