Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa köksassistenten för brödbak?

  • resemaja 7 mars 2010

    Ingen som äger Krups KA 940 köksassistent?och har åsikter kring denna?

  • jimboz 7 mars 2010

    Är det någon som vet om denna är bra Bosch MUM6N22

  • zissi 7 mars 2010

    Ankarsrum Assistent AKM6120B med 7-liters skål och Bosch MUM6N15 med 6,2-liters skål har jag bl.a fått tips om i veckan.
    Jag håller på att bli helt snurrig av alla dessa val. Jag är på jakt efter en bra maskin till bak på 1-1½ liter vätska och surdegar. Har varit med på auktioner på Tradera nu i veckan på Elektrohelios assistenter men de gick på mellan 2000 och 3000 kronor så jag tror det blir en ny för min del.
    Har ni erfarenhet av dessa apparater?

  • zissi 7 mars 2010

    Jimbos: Jag lutar åt ditt håll nu också.
    I Bosch MUM6N22 ingår ju både mixer, köttkvarn och dubbelvisp vilket det inte gör i den blev tipsad om MUM6N15.
    N22 är på 1000W medan N15 är på 800W.
    Man får väl räkna på vad man kommer att använda för tillbehör och se vilken modell som lönar sig i längden. Måste fundera ett litet tag till. Fler tips kanske dyker upp.

  • jimboz 7 mars 2010

    Jag utgick i från vad som kunde vara mest prisvärt, den har ju en del tillbehör och det finns mer att köpa till...Jag vill själv ha en sådan om den nu är något att ha...

  • strimma21 8 mars 2010

    Skrivet av Arkenstone den 6 mar 2010

    OBH Nordica Supreme.. är verkligen hur snygg som helst.

    Ni som har en sån: Jag har hört de som anser att bunken är för liten, men räcker den för mig som väldigt sällan bakar på mer än en halvliter degvätska?


    Absolut klarar den en halvliters deg, det är oftast det jag bakar av. Har bakat en hel del matbröd (då är det ofta en liter vätska) och det blir SÅ bra. Smidig deg och fluffigt matbröd:)

  • zephie 9 mars 2010

    Jag kör min mammas 25 år gamla Electrolux assistent. Jag bakar med rulle och kniv och tycker det går hur fint som helst. För att få liv i glutenet i degen får man bara köra längre. Tycker dessutom den fungerar fint till 1-liters bak, nästan så att den är lite stor för bak på 5 dl.

    Skulle jag köpa en ny assistent/degblandare idag så skulle jag nog landa på en kitchen aid, men det är mest för att jag bakar mycket sött som muffins och kakor osv och det vore praktiskt med något som orkar mera än vad min elvisp gör.

  • morotsmonstret 9 mars 2010

    Skrivet av micron den 6 mar 2010

    Jag har en assistent och är faktiskt inte alls nöjd

    Jag tycker inte den knådar bra, och vat inte hur lång tid det tar för med den få en deg som klarar ett gluten test, helt hopplöst....

    Letar faktiskt just nu ny maskin. Är det ngn som provar bosch mum6 ? eller annan maskin där krokarna kommer underifrån? får ni bra spänst i degen?


    Jag har en Bosch, den är superbra. Har knådat stora degar på minst en liter degvätska ca en gång i veckan i 16 är nu.

  • Bostromi 9 april 2010

    Jag köpte för något år sedan en Bosch MUM86, röd och fin.
    Den har fått jobba hårt med degknådning och fungerar utmärkt. På en dekal på degbunken står det "Die stärkste Küchenmaschine der Welt". Det förplikigar!

  • Emil71 16 april 2010

    Skulle ledigt ha valt ankarsrum om jag haft råd. Bakar med en sådan modell på landet, den e nog från 50-talet och överlägsen den Bosch jag tyvärr använder hemma

  • mulle640 16 april 2010

    Jag har en Bosch Mum nånting som jag köpte för 30 år sen och som är hur bra som helst. Använder den 2-3 gånger i veckan och bakar mycket bröd. Skulle nog välja samma märke idag om jag måste köpa en ny. Har även en matberedare av samma märke med stor bunke och många delar.

  • redd 16 april 2010

    Skrivet av jimboz den 7 mar 2010

    Är det någon som vet om denna är bra Bosch MUM6N22


    Har bosch och skulle säga att du får väldigt mycket för pengarna.
    Är pengar inte ett problem och man bara skall dra tunga degar skulle jag föredra assistenten, har en bättre knådningsteknik och tar mindre plats (tror jag i alla fall)

  • amoz 16 april 2010

    Håller med föregående...min Bosch är en pärla som varit med i många år och funkar hur bra som helst både som vanlig matberedare,köttkvarn, mandelkvarn och råkostkvarn.

  • ingela71 16 april 2010

    Jag har en Bosch som min mormor har haft.Skulle tippa att den är ifrån 50 eller60 talet.Den är superbra och skulle jag behöva en ny skulle jag nog gå på loppis för att hitta en gammal!
    Har en nyare Bosch på jobbet men den "gamla" är bättre.

  • boiwe 30 april 2010

    Jag har haft en Bosch tidigare och den knådar fantastiskt bra men jag blev less på att byta packningar och det ville aldrig bli riktigt tätt. När köttkvarnen bröt ihop bestämde mig för att skaffa mig en assistent med hel bunke och det blev en Elekrolux (ankarum)
    Jag är så besviken på knådningen.
    Degar som gick ihop på 3-5 minuter med Boschen kan ta över 20 minuter nu och sen ska dom ju ändå knådas mer för att få fram glutentrådarna. Måste alltid knåda på bakbordet också för att få riktigt bra degar.
    Köpte en "miini-Bosch" som bara har 3,5 liters bunke och med degkrokar uppifrån, till sonen. Det märks att det är en klenare maskin men den knådar deg lika bra eller bättre än min Elektrolux. Lättare degar kan han baka upp till 1 liter och lite kraftigare 0,75 liter.
    Däremot är övriga tillbehör: köttkvarn, passertillsats, mixer osv superbra till Elektroluxen.
    En sak som jag inte gillar, varken med min gamla Bosch eller elektroluxen är att man måste tippa den för att sätta på ex köttkvarn.
    Bakar man mindre degar skulle jag rekommendera en mindre bosch eller en kitchen aid.
    Stora stabbiga degar en Bosch med degkrokar underifrån.
    Är köttkvarn o passsertillsats mm det viktigaste elekrolux (Ankarum)
    Jag har aldrig testat Kenwood eller någon av de andra så dom ingår varken i rekommendatiloner eller avrådan :)

  • maxxess 30 april 2010

    Jag var i köpträsket också för ett tag sedan. Kitchen Aid mfl har ju löjligt dålig kapacitet, men de är fina att se på.

    Jag slapp köpvåndorna då jag fick en 30 år gammal Kenwood och lyckades hitta nytt kärl till denna via postorder. Var redan innan inne på Kenwood. De är fula som styrk men funkar bra till rätt peng och har ju funnits med sedan "tekniken" uppfanns. Kenwood är alltså ett märke som iaf jag tycker man bör beakta.

    EDIT: För under 6kkr får man en http://www.kenwoodworld.com/en-int/Products/Kitchen-Machines/Chef-and-Major/Titanium-Major/

  • agnes10 30 april 2010

    OJOJ!
    jag har haft en Kenwood Chef sen TRETTIO år tbx! och den fungerar fortfarande.
    Bakat jättemycket både bröd o bullar o tårtor o småkakor o allt..
    Jag har valt den mindre modellen för att inte behöva alltid baka stora mängder. Har även mixer och kvarn till den.
    Det blev många banandryck i mixern: banan+mjölk+honig :) barnen bara älskade den!

  • koktakorven 30 april 2010

    Ankarsrum och Kitchen aid görspå samma ställe,dvs i Ankarsrum. Och Ankarsrums assistenten är klart bäst, vad det gäller kvalite.!
    Mvh Kokta korven

  • Lurvaz 30 april 2010

    KITCHENAID GÖRS I USA, I MICHIGAN I KITCHENAIDFABRIKEN där de alltid har gjorts.

    Och KitchenAid har inte alls "löjlig kapacitet", jag jobbar i en butik med KitchenAid, Bosch, och har även sålt Kenwood.
    KitchenAid har en 300w motor och Bosch Mum8 har "vräkiga" 1400w. Men Mum8 är sämre. Varför?
    Jo Kitchenaid har en direktdrivande motor med en riktig växellåda, vilket betyder att med kugghjul byter man hastighet(växel) medan Mum8 har elektroniska växlar, vilket betyder att den behöver mer watt alltså elkraft för att öka i effektivitet. Det märker man, för kitchenaid kan du dra upp på max på en gång och den kör där, medan mum8 är det fördröjning innan den kör igång.

    Kitchenaid arbetar med en planetarisk rörelse, så för varje cirkel runt i skålen kommer den åt vid 67 olika punkter. 50 sekunder tar det att få upp äggvita till fast skum, nästan 2 min med mum8,

  • jimboz 30 april 2010

    Jag gillar resonemanget och tror du har helt rätt...Det är lite som att jämföra stereoprylar där Harman Kardon har 75 riktiga watt medans en konkurrent stoltserar med ofantliga 180 watt...Man mäter på helt olika sätt...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.