Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa köksassistenten för brödbak?

  • maxxess 30 april 2010

    Skrivet av Lurvaz den 30 apr 2010

    Och KitchenAid har inte alls "löjlig kapacitet", jag jobbar i en butik med KitchenAid, Bosch, och har även sålt Kenwood.

    Det var du som tog upp Watt/effekt, inte jag.. Med liten kapacitet menade jag kärl samt hur mycket degvätska/mjöl maskinen kan hantera. Det är sådant som vi som INTE jobbar som säljare behöver veta när man skall köpa maskin. Effekt och växlar överlåts till säljkursen du varit på.

    För Kitchen Aid hittade jag aldrig i manualen var begränsningen låg prestandamässigt, dock stod det på sid 15:

    NOTE: The Speed Control Lever can be set between the speeds listed in the above chart to obtain speeds 3, 5, 7, and 9 if a finer adjustment is required. Use Speed 2 when preparing yeast dough. *Using any other speed may damage
    the mixer.*

    Blev misstänksam direkt... ("*" är mina tillägg)

    Jag har sett siffror på max 0,75l degvätska för KA-maskinerna som säljs i Sverige, eller tom 0.5l.
    KM020 som jag länkade till tidigare har betydligt rymligare kärl och tydliga uppgifter om prestanda. KM020 klarar 2.6 kg mjöl, det är en riktigt riktigt, riktigt stor deg det.

    KA kan göra tre(?) bröd baserat på uppgiven degvätska (0,75l, normalt ca 1,2 kg mjöl, om det nu inte är 0,5l som gäller...).
    KM020 kan enl manual göra deg för (minst) 6 bröd, dvs det dubbla. (2.6 kg mjöl, totalvikt upp till 5 kg)

    När jag var i köptagen kollade jag modellerna på prisjakt.nu, samtliga KA hade 4.x-liters kärl och samma effekt, de var i bottenskikt gällande prestanda. Det kanske finns tuffare saker nu, några månader senare?

    Som vi sett i tråden så duger en bra assistent i 30 år om man inte har otur, därför tycker jag att det är dumt att köpa en för klen maskin, på 30 år (eller ens 10 år!) blir beloppet minimalt och man hinner ångra sig rätt länge om man köper för klent och deg till två limpor är maximum..

    Kitchen Aid är som sagt snyggast, men en maskin som bara är litet dyrare kan hantera dubbel mängd.
    Växlar och watt och "planetarisk rörelse" (som min 30 år gamla Kenwood har! :-) är underordnat hur mycket maskinen verkligen klarar av när man bakar. Där är tillverkarna högst otydliga ibland, Kenwood är ett föredöme. (http://www.kenwoodworld.com/Global/Instruction%20books%20%28User%20manuals%29/Food%20Mixers/KW89494iss1%20KM010,%20KM020%20English.pdf se sid 4)

    Vispa äggvitor som du tog som exempel kan jag gärna göra för hand, jag var ute efter en maskin som knådade deg i 10 minuter...

  • jimboz 30 april 2010

    Kitchen aid är ju lite manligt precis som jag :) men tyvärr så har jag inte råd med någon av dom just nu....
    Skulle satsa på KA för att den är snygg och jag inte bakar stora degar. Men det finns dom som ska göra stort och då kanske någon annan modell är bättre...Tycker att maskinen ska vara snygg i köket så man kan stajla lite..(Y)

  • koktakorven 30 april 2010

    Är det inte så att Ankarsrum tillverkar KA på licens?
    Iallafall motorn ev ,oxå montering+

  • rostok 26 maj 2010

    Hur kan det vara att Kitchen Aid bara klarar en degmängd gjord på 0.75 L vätska? Jag hade för många år sedan en Kenwood med en skål på 4 liter och bakade alltid degar på 1 L med den och Kitchen Aid har ju en degskål ¨på 4.83 L. Då borde den ju också klara en deg på 1 L tycker jag. Någon som testat?

  • ThorbjornA 9 juni 2010

    Skrivet av resemaja den 17 feb 2010

    Vilken köksassistent för framförallt bakning av matbröd och bullar rekommenderas, och isåfall varför?
    Funderar på en Ankarsrum (fd elektrolux) eller Krups KA940 som fick bäst i test nyligen. Den sistnämnda har dock kortare garanti samt svagare motor. Tacksam för tips från dig som har en assistent /mvh resemaja (Y)

  • Vetebullen 9 juni 2010

    Jag har en Bosch som jag är supernöjd med. Har haft den i 25 år och har bakat mycket.
    Den är precis som jag vill ha den. Tyst, stark, lagom liten så den går in i ett skåp i en handvändning. En riktigt "trevlig" och bekväm maskin. :)
    Den var då när jag köpte den bäst i test i Råd och Rön.
    Den passar bäst till 1/2 liter degvätska.

  • redd 9 juni 2010

    Skrivet av Lurvaz den 30 apr 2010

    KITCHENAID GÖRS I USA, I MICHIGAN I KITCHENAIDFABRIKEN där de alltid har gjorts.

    Och KitchenAid har inte alls "löjlig kapacitet", jag jobbar i en butik med KitchenAid, Bosch, och har även sålt Kenwood.
    KitchenAid har en 300w motor och Bosch Mum8 har "vräkiga" 1400w. Men Mum8 är sämre. Varför?
    Jo Kitchenaid har en direktdrivande motor med en riktig växellåda, vilket betyder att med kugghjul byter man hastighet(växel) medan Mum8 har elektroniska växlar, vilket betyder att den behöver mer watt alltså elkraft för att öka i effektivitet. Det märker man, för kitchenaid kan du dra upp på max på en gång och den kör där, medan mum8 är det fördröjning innan den kör igång.

    Kitchenaid arbetar med en planetarisk rörelse, så för varje cirkel runt i skålen kommer den åt vid 67 olika punkter. 50 sekunder tar det att få upp äggvita till fast skum, nästan 2 min med mum8,


    Bara som en kommentar gjorde jag dubbel sats av Vår kokboks surdegsbröd i min gamla mum6xxxx
    2liter degvätska och 5,7liter rågsikt utan problem. DET är kapacitet sedan får man säga vad man vill om watt.

    Sedan är ju risken med riktiga växlar att man belastar komponenterna för mycket. Jag föredrar faktiskt att degkroken snurrar långsammare före att en växellåda rasar.

  • Okänd 9 juni 2010

    Jag har sagt det förr, och säger det igen. Det finns bara ett alternativ!

    http://www.assistent.nu/website2/1.0.2.0/2/1/

    Det räcker med att kolla in tillbehören och garantin på själva maskinen.

  • tojve 9 juni 2010

    Min mamma ärvde en electrolux (Ankarsrum) från farmor, som haft den i flera år och den funkar strålande fortfarande för mamma. När vi gifte oss förra sommaren fick vi pengar till en assistent i present, för att underlätta mitt brödbakande. Jag tittare runt på flera olika modeller och storlekar. Tycker det är svårt att förstå hur mycket de klarar och hur starka. Mamma pratade om att electrolux var det absolut bästa. Kollade Tradera och hittade en i väldigt fint skick, en gammal electrolux, för lite drygt 700 kr. . Den funkar strålande! Fräscha delar o allt. Bakar på 1 liter vätska, det enda problemet är att få plats att jäsa när det ska jäsa länge, men det funkar det med faktiskt (får hålla lite koll på det bara ibland)

    Maskinen är stark, bearbetar degen väl med bara rullen (har inte vispar) och den gör fina trådar i degen utan att ta lång tid på sig.

    Lycka till i letandet!

  • kekke46 9 juni 2010

    Jag har en Bosch den har jag haft i 34 år superbra rostfri degbunke
    med köttkvarn och mixer. Stöper bullar av 1 liter jätte nöjd med den.
    Har också en mindre Kenwwod som också är bra den kan jag stöpa
    ½ liter vätska. Gör kakdegar i den med.

  • rostok 9 juni 2010

    Hej, jag har en gammal Electrolux Assistent som nu börjar ge sig, så jag fungerar på att köpa en ny. Har kollat överallt och det lär bli en ny Electrolux för mig. eller Ankarsrum Assistent som den numera heter. De flesta av mina gamla delar passar till den nya, jag har mailat dem och fått svar.

    Jag gör oftast degar på 2 liter i min assistent, och det fungerar jättebra. Iofs så jäser det ibland över, men jag mjölar bakbordet och ställer assistenten på det så då hamnar degen där, inga problem. Annars är det nog klokare att göra som de skriver i de nya brödbaksböckerna. Använda en oljad plastlåda med lock. Det kanske jag kommer att göra i fortsättningen eftersom jag nu har skaffat en sådan låda. Jag behöver den till några av de matbröd jag bakar.

    Jag har tittat och tittat på Kitchen Aid, den är ju sååå snygg, men den har ju så liten kapasitet, Klarar bara degar på upp till 1.2 kg eller med 0.75 l degvätska. Detta har jag fått svar på efter att ha mailat några som säljer den. Så egentligen har jag ingen användning för den, tyvärr.De degar som finns i mina bakböcker är oftast på mellan 2 och 3 kg. Då fungerar en Ankarsrum bäst, tror jag.

  • tojve 9 juni 2010

    ja Kitchen Aid vinner verkligen i snygghet men inte i storlek.... :(

  • martina63 9 juni 2010

    En gammal hederlig trotjänare:BOSCH, har övertagit den av min mor, som i sin tur köpte den på 70-talet. Retro gul-orange i färgen och fungerar fortfarande ypperligt. Maskinen har massor av tillbehör, köttkvarn, visp,rivskivor och korvstoppnings tillsats mm, använder den nästan bara till degar.

    Tips: köp den begagnad på t.ex blocket för en billig peng och du kommer inte ångra dig!

  • maxxess 24 juni 2010

    Jag har ärvt en Kenwood. Den är lite klen, med 4.3l, men jag hade nog i vilket fall som köpt en Kenwood vid nyköp. Assistenter verkar man ha ett band till :-)

    Som jag skrivit tidigare i tråden är Kenwood KM020 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=205173) mycket prisvärd. Den hade jag köpt idag om jag skulle byta maskin,

  • esbjorn37 25 juni 2010

    Jag har en Electrolux Assistent som jag haft i många år ( minst 20). Jag bakar surdegsbröd med kruskakli och grynblandning som blandats med vatten och värmts upp. Så degen är rätt tung att röra. Jag bakar med 1 liter degvätska. Jag bakar bullar också.
    Knepet med att få bra bröd är att knåda länge, ca 10 minuter. Men man skall inte ha för varm degvätska eftersom degen blir varm av att maskinen knådar den. Jag har degvätska som är ca 20 gader och jag brukar inte smälta margarinet utan jag lägger i det direkt i maskinen. Saltet i degen skall läggas i degen när det är ca 2 minuter kvar av tiden. Jag använder ofta rapsolja i stället för margarin också.
    Eftersom degvätskan inte är så varm så tar jäsningen lite tid,
    ungefär 1,5-2 timmar. Jag brukar låta degen jäsa till det börjar bli råge på degbyttan utan att det svämmar över.

  • maxxess 21 juli 2010

    update:
    Jaha, beställde ett tillbehör som inte passade min maskin från 60/70-tal. Så jag beställde faktiskt en Kenwood KM020 så att tillbehöret skulle passa hehe. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=205173

    Mycket nöjd, ordentlig kräm i maskinen, stor rostfri bunke som är lättdiskad.
    Bäst av allt var att maskinen inte alls var så monstruöst stor som man skulle kunna tro med tanke på vad den hanterar för mängder. Den passar bra i mitt kök, går tyst, har ett suveränt stänkskydd och den autoväxlade motorn med slow start verkar funka mkt bra (man hör hur den växlar vid tyngre degar hela tiden).
    Har bakat på så lite som till en limpa, går utmärkt även i denna monstermaskin, ingen deg är för liten..

    Har bakat ett antal gånger nu och malt kött ett par gånger ("tillbehöret" som ej passade). Det finns faktiskt inget att klaga på! Jag valde en stark maskin med stort kärl, man vet aldrig när det kan vara avgörande under maskinens livslängd.

    Rekommenderas. (jag köpte min från tretti.se, så om den går sönder lär den ju kosta en slant att skicka via Posten....)

  • jimboz 21 juli 2010

    Hoppas att du blir nöjd , för den ser ut att hålla ett tag..Blir nog ett eftertraktat arvegods för framtida generationer...
    (Y)

  • NicolinaZ 22 juli 2010

    ... och vad hände med att knåda med händer och muskler? Det är ju helt underbart att få klämma tag i varm kladdig deg och riktigt känna hur brödet blir till i ens händer! Jag bakar alltid helt för hand och älskar det!

  • maxxess 22 juli 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 22 jul 2010

    ... och vad hände med att knåda med händer och muskler? Det är ju helt underbart att få klämma tag i varm kladdig deg och riktigt känna hur brödet blir till i ens händer! Jag bakar alltid helt för hand och älskar det!


    Från påsen Manitoba Cream:
    "... måste degen därför knådas rejält för att du skall kunna dra nytta av mjölets egenskaper. Använd gärna köksmaskin, men orkar du knåda för hand går det också bra",

    I receptet på baksidan av påsen knådas degen i maskin 3 min, 10 min, 7 min. Phu... undra hur lång tid det tar att få glutentrådar för hand?

    En assistent är ju för i första hand en bakmaskin, men så finns det ju roliga tillbehör som köttkvarn.. brödbak är inte allt maskinen gör åt en.

  • Nancy-M 23 juli 2010

    Hej.Har en Electrolux,och den är jättebra.då jag bakar rågbröd tar jag två liter vätska,det ryms bra i skålen.Då använder jag degkrok. Har även köttkvaen till den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.