Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa köksassistenten för brödbak?

  • celice 23 juli 2010

    Har en Bosch som jag har haft i 36 år och den fungerar perfekt, använder den minst 1-2 gånger i veckan, det ni skriver om att den läcker vid degkrokarna har inte jag haft.
    Fördelen med min Bosch är att det är en så stor skål 7 liter vilket jag tycker är toppen

  • osita 23 juli 2010

    Skrivet av mattant41 den 7 mar 2010

    Har också en Bosch fast en universal sen snart 20 år tillbaka och precis som för MonaErika vill det ibland läcka ut lite degvätska där degkrokarna sitter fast men jag har ändå alltid varit nöjd med den och med alla tillbehör, Kraftfull maskin som klarar degar upp till 1½ liter även om man inte kan jäsa degen så mycket i degbunken då.


    Helt klart en Bosch maskin!!!!!!!!! Dyr men KVALITET.
    Köpte min i Sverige och fick ta hem den!!
    Finns många olika tillbehör. som tex. Mixerkanna, vispskål och kvarn till att mala.
    Suverän till mos och köttfärs tex.
    Tror att mamma fick sin i bröllopspresent för snart 50 års sedan och den Still going strong!!

  • rostok 27 juli 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 22 jul 2010

    ... och vad hände med att knåda med händer och muskler? Det är ju helt underbart att få klämma tag i varm kladdig deg och riktigt känna hur brödet blir till i ens händer! Jag bakar alltid helt för hand och älskar det!


    Håller med dig till viss det. Men - att knåda en deg i maskin tar 20 minuter och man bör beräkna den dubbla tiden om man ska knåda för hand, vilket jag absolut inte orkar med.

    Det blir en otroligt stor skillnad på bröd som bakats på kall degvätska och knådats länge i maskin. Mycket mycket bättre, jag vet för förr bakade jag alltid med varmare degvätska och kortare tid i maskinen. Det hade då aldrig gått att göra glutentestet vilket märktes i smak.

  • kiran 10 augusti 2010

    Jag undrar om det är någen som har bruksanvisning till Hugin modell HB-10w bakmaskin, den är från mitten på 80-talet. Glad om jag kan få hjälp med detta. Mvh// Kiran.

  • maxxess 10 augusti 2010

    Skrivet av kiran den 10 aug 2010

    Jag undrar om det är någen som har bruksanvisning till Hugin modell HB-10w bakmaskin, den är från mitten på 80-talet. Glad om jag kan få hjälp med detta. Mvh// Kiran.


    Maskiner som är äldre än 10-20 år är det nog svårt att hitta på internet, nätet var ju inte ens uppfunnet på 80-talet.

    Jag har läst bruksanvisning till min splitter nya maskin, och den sade inte speciellt mk som jag inte visstet. Det finns bara ett sätt att använda verktygen på och användningsområdet är detsamma för samtliga maskiner. Vad är det du undrar över specifikt?

  • boz1965 11 augusti 2010

    Den här har jag haft i fem år nu och jag är helnöjd med den:

    http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/k%C3%B6ksmaskiner/k%C3%B6ksmaskiner/MUM46R1.html?source=browse

    Utöver tillbehören på bilderna har jag även mixer och köttkvarn till den.

  • kiran 11 augusti 2010

    Skrivet av maxxess den 10 aug 2010

    Skrivet av kiran den 10 aug 2010

    Jag undrar om det är någen som har bruksanvisning till Hugin modell HB-10w bakmaskin, den är från mitten på 80-talet. Glad om jag kan få hjälp med detta. Mvh// Kiran.


    Maskiner som är äldre än 10-20 år är det nog svårt att hitta på internet, nätet var ju inte ens uppfunnet på 80-talet.

    Jag har läst bruksanvisning till min splitter nya maskin, och den sade inte speciellt mk som jag inte visstet. Det finns bara ett sätt att använda verktygen på och användningsområdet är detsamma för samtliga maskiner. Vad är det du undrar över specifikt?

  • kiran 11 augusti 2010

    Jag har ärvt bakmaskinen och vet inte hur den fungerar. Tack för att du svarade mig. Hugins säljs ju fortfarande, ska kolla om dom kan hjälpa mig. Mvh Kira

  • irrevirre 11 augusti 2010

    Min röda Kitchen Aid är det bästa i mitt kök!
    Stark som en oxe, stabil, snygg och lär väl överleva mig;)

  • annelijohansson 26 augusti 2010

    Skrivet av MonaErika den 7 mar 2010

    Skrivet av micron den 6 mar 2010

    Jag har en assistent och är faktiskt inte alls nöjd

    Jag tycker inte den knådar bra, och vat inte hur lång tid det tar för med den få en deg som klarar ett gluten test, helt hopplöst....

    Letar faktiskt just nu ny maskin. Är det ngn som provar bosch mum6 ? eller annan maskin där krokarna kommer underifrån? får ni bra spänst i degen?

  • solis 27 augusti 2010

    Skrivet av resemaja den 17 feb 2010

    Vilken köksassistent för framförallt bakning av matbröd och bullar rekommenderas, och isåfall varför?
    Funderar på en Ankarsrum (fd elektrolux) eller Krups KA940 som fick bäst i test nyligen. Den sistnämnda har dock kortare garanti samt svagare motor. Tacksam för tips från dig som har en assistent /mvh resemaja (Y)

  • rostok 28 augusti 2010

    Hej, jag rekommenderar en Assistent från Ankarsrum. Jag köpte själv en sådan för någon månad sedan och är mycket nöjd, Skulle du vilka ha delar till den, så går det kanske lätt att få tag i begagnade då det mesta som fanns till tidigare Elektrolux assistent passar, själv har jag ex flera degskålar samt andra grejer till som passar till min nya maskin, några av dessa gamla är mellan 30 och 40 år gamla. De håller ännu av en orsak - kvalitet.

  • MarionN 30 september 2010

    Jag hade en Elektrolux med tillbehör, inköpt i början på 80-talet. Dessvärre gav den upp sommaren 2009. Jag köpte då en Bosch Mum ... för den var ju så mycket billigare.
    M E N ! Igår var jag och köpte mig en ny ROSA Elektrolux/Ankarsrum maskin. Jag är så lycklig. jag kan använda mina gamla delar utom mixern.
    Boschen irriterade mig när man skulle ta ut degar och den grejen i mitten av skålen. Det blev så besvärligt med tunga surdegar.
    För mig är det Elektrolux/Ankarsrum som gäller! FOR EVER!:)

  • sessa79 30 september 2010

    hur många watt behövs för att klara o baka bröd..?? har kollat lite på tradera.. där finns det ju maskiner som har allt från 400 watt o up till ca 1000 watt..

    jag gör inte allt för avancerade degar .. typ 1-2 limpor åt gången..

  • rostok 2 oktober 2010

    Skrivet av sessa79 den 30 sep 2010

    hur många watt behövs för att klara o baka bröd..?? har kollat lite på tradera.. där finns det ju maskiner som har allt från 400 watt o up till ca 1000 watt..

    jag gör inte allt för avancerade degar .. typ 1-2 limpor åt gången..



    Hej, din fråga är omöjlig att besvara då watt inte motsvara watt. Det är många faktorer som påverkar hur stark en allsistent är. Du ser bl a lite resonemang om det tidigare i den här tråden. på sid 2, Signaturen Lurvaz skriver lite om det.

    En viktigare fråga är istället om maskinen klarar att älta så pass små degar som du bakar, samt hur lätt det är att ta ur degen ur bunken samt hur lätt det är att diska den. En annan sak som påverkar, i alla fall mitt val. är hur lätt det är att hitta reservdelar samt garantier.

    Själv har jag en Ankarsrum Assistent, den som tidigare hette Elektrolux Assistent. Den är helt outstanding tycker jag, Även gamla tillbehör, som jag bl a har fått av min mamma, passar till min nya maskin, så nu har jag dubbelt eller till och med tredubbelt av det mesta (utom mixern, men den använder jag sällan). Däremot tycker jag inte att min maskin är jättebra när jag gör mycket små degar. Annars är den lätt att diska, det går jättebra att ta ur degen ur skålen samt det är den maskin som har bäst garanti.

  • maxxess 2 oktober 2010

    Skrivet av sessa79 den 30 sep 2010

    hur många watt behövs för att klara o baka bröd..?? har kollat lite på tradera..

    Ang. watt så har du redan fått svar, det är ung. som watt för dammsugare där sugeffekten sällan anges.. EDIT: Det du skall titta efter är degvätska / antal kg mjöl. De minsta maskinerna brukar klara 0.5l degvätska == två limpor vitt bröd.

    Ang. att baka mindre degar. Jag köpte en riktigt stor maskin (kenwood, KM020). Det går utmärkt att baka små degar på två limpor i denna. Läs på www.prisjakt.nu om modellerna och googla är mitt tips (förutom en ny KM020 dårå :)

  • AndreasTon 25 januari 2011

    Hej!

    Många svar om hur länge de håller och hur stora degar de kan baka, men hur bra knådar de deg egentligen???

    Min mor har en gammal hushållsassistent från electrolux, men jag upplever följande störiga egentkaper:

    * Degen trycks gärna upp vid rullen, och även om jag inte har deg på mer än 1 L så trycker den sig gärna över kanten där rullen sitter fast. Då kladdar den ner armen och jag måste hela tiden vakta den och jobba med deg-spateln för att trycka ner degen.

    * Armen som ska hålla rullen är hopplös att spänna på plats. Det är ingen mekaniskt lås som håller den i ett visst läge utan bara friktion. Så länge jag kan minnas har jag sett min mor kämpa med att försöka spänna den där skruven med en disktrasa i handen för att få ökat grepp.

    * Om armen inte spänns så fungerar degkroken dåligt. Mycket deg åker bara runt längs kanten innan det är tillräckligt fast. Man kan inte sätta kantskrapan i kombination med degkroken. Sen när degen är fastare så vill den gärna snurra upp sig runt degkroken. Då börjar den igen kladda ner och fastna i armen som håller degkroken (den som jag inte kan spänna fast ordentligt).

    Och dessutom, även om man står och motar ner degen hela tiden så tycker jag inte att den knådas särskillt bra. Den åker mest runt, runt, runt...

    Är det fortfarande så här med Ankarsrumms variant?

    Jag vill gärna köpa Ankarsrum's assistent. Gynnar vår egen produktion etc, men jag tänkte inte köpa den "bara för att".

    Någon som har erfarenhet av flera olika märken som kan jämföra dem mer än att "min är jättebra för den har hållt i 70 år. :-)

  • boz1965 25 januari 2011

    Skrivet av maxxess den 2 okt 2010

    Skrivet av sessa79 den 30 sep 2010

    hur många watt behövs för att klara o baka bröd..?? har kollat lite på tradera..

    Ang. watt så har du redan fått svar, det är ung. som watt för dammsugare där sugeffekten sällan anges.. EDIT: Det du skall titta efter är degvätska / antal kg mjöl. De minsta maskinerna brukar klara 0.5l degvätska == två limpor vitt bröd.

    Ang. att baka mindre degar. Jag köpte en riktigt stor maskin (kenwood, KM020). Det går utmärkt att baka små degar på två limpor i denna. Läs på www.prisjakt.nu om modellerna och googla är mitt tips (förutom en ny KM020 dårå :)


    Bakar man ofta och gör lite större degar och har råd att slanta upp lite så ska man ju definitivt gå in på en sida för restaurang- och bageriutrustning och kolla på en Bjørn-blandare. De finns från 10 liter och uppåt. Där kan KA slänga sig i väggen. ;)

  • rostok 25 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 25 jan 2011

    Hej!

    Många svar om hur länge de håller och hur stora degar de kan baka, men hur bra knådar de deg egentligen???

    Min mor har en gammal hushållsassistent från electrolux, men jag upplever följande störiga egentkaper:

    * Degen trycks gärna upp vid rullen, och även om jag inte har deg på mer än 1 L så trycker den sig gärna över kanten där rullen sitter fast. Då kladdar den ner armen och jag måste hela tiden vakta den och jobba med deg-spateln för att trycka ner degen.

    * Armen som ska hålla rullen är hopplös att spänna på plats. Det är ingen mekaniskt lås som håller den i ett visst läge utan bara friktion. Så länge jag kan minnas har jag sett min mor kämpa med att försöka spänna den där skruven med en disktrasa i handen för att få ökat grepp.

    * Om armen inte spänns så fungerar degkroken dåligt. Mycket deg åker bara runt längs kanten innan det är tillräckligt fast. Man kan inte sätta kantskrapan i kombination med degkroken. Sen när degen är fastare så vill den gärna snurra upp sig runt degkroken. Då börjar den igen kladda ner och fastna i armen som håller degkroken (den som jag inte kan spänna fast ordentligt).

    Och dessutom, även om man står och motar ner degen hela tiden så tycker jag inte att den knådas särskillt bra. Den åker mest runt, runt, runt...

    Är det fortfarande så här med Ankarsrumms variant?

    Jag vill gärna köpa Ankarsrum's assistent. Gynnar vår egen produktion etc, men jag tänkte inte köpa den "bara för att".

    Någon som har erfarenhet av flera olika märken som kan jämföra dem mer än att "min är jättebra för den har hållt i 70 år. :-)


    Hej, det går lätt att ställa armen i exakt det läge man vill, så fungerade även min "gamla" elektrolux. Jag tycker att degen blir bra knådad, dock inte om degen är så liten att den är gjord på mindre vätska än ½ liter. Om receptet är så litet så brukar jag göra dubbel sats.

  • aurell50 25 januari 2011

    Har en Elektrolux som köptes 1980, går perfekt fortfarande! Bakar matbröd minst 3 gånger i veckan,:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.