Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa köksassistenten för brödbak?

  • AndreasTon 25 januari 2011

    Hej!

    Hur spänner du fast armen, bara skruvar åt? Och den stannar kvar i det läget sen när det börjar bli tungt att knåda?

    Och upplever inga problem med att degen "skruvar" sig upp längs rullen eller degkroken och kletar i armen?

  • esbjorn37 25 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 25 jan 2011

    Hej!

    Hur spänner du fast armen, bara skruvar åt? Och den stannar kvar i det läget sen när det börjar bli tungt att knåda?

    Och upplever inga problem med att degen "skruvar" sig upp längs rullen eller degkroken och kletar i armen?

  • Cassiopeya 26 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 25 jan 2011

    Hej!

    Hur spänner du fast armen, bara skruvar åt? Och den stannar kvar i det läget sen när det börjar bli tungt att knåda?

    Och upplever inga problem med att degen "skruvar" sig upp längs rullen eller degkroken och kletar i armen?


    Spänner du armen intill kanten precis? Läser man instruktionsboken står det att man ska spänna den 2-3 cm ut, och ännu längre ut för större degar. Då slipper man (hoppas jag! har inte provat än:S) att degen skruvar upp sig.

    Har just fått en ankarsrum assistent och hittills är jag jättenöjd:D Har dock bara hunnit använda juicepress och mixer än så länge. Eller, jag gjorde köttbullsmet med rullen igår, och det gick jättebra men har inte kommit till bull-/brödbaket än. Kan återkomma när jag testat :)

  • AndreasTon 26 januari 2011

    Det får du gärna göra! :-)

    Jag såg på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=DGVZC9FBml4) att degkroken är uppdaterad jämfört med den min mor har. Det finns ett fäste för kantskrapan i skälva degkroken, så det skulle ju faktiskt lösa lite av de problem jag upplevt med den!

  • Cassiopeya 26 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Det får du gärna göra! :-)

    Jag såg på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=DGVZC9FBml4) att degkroken är uppdaterad jämfört med den min mor har. Det finns ett fäste för kantskrapan i skälva degkroken, så det skulle ju faktiskt lösa lite av de problem jag upplevt med den!


    Det är ju också ett alternativ, att använda degkrok, har faktiskt aldrig provat den fast jag är inne på "min" tredje maskin :) Tänkte testa den med snart, kanske till semlebaket (L)

  • Tingeling13 26 januari 2011

    Jag har en Kitchenaid, och är mycketnjöd med den.
    Hade en Electrolux hushållsmaskin (fd ankarsrum) innan men den slog av när det blev lite motstånd i bunken, vilket var väldigt störande.

  • Tingeling13 26 januari 2011

    Skrivet av Countrygirl den 24 feb 2010

    Skrivet av mho den 24 feb 2010

    Har en elektrolux som hängt med sedan slutet på 50-talet, helt otroligt slitstarka.
    Jag tycker dock den är liten när man ska baka bullar på en liter och undrar om någon vet an bättre modell för 1-liters bak.


    Jag hade min farmors gamla Electrolux innan jag köpte min Kenwwood. Jag älskade min Electrolux och ville nog egentligen inte byta. Men delarna var av trä och började spricka. Därför ville jag verkligen ha en stark maskin när jag nu var tvungen att köpa en ny.

    Inget är som farmors assistent men min Kenwood är bra nog.


    Du vet väl att du kan köpa nya tillbehör (det har jag gjort) och dessa är i plast

  • martina63 26 januari 2011

    Tacka vet jag min hederliga gamla orange Bosh med ca 40-år på nacken, nästan alla tillbehör finns och allt funkar prickfritt. Lite tung att ta fram men vilken kvalitét. Vill inte byta ut den mot allt smör i Småland, eller någon annanstans heller för den delen...{snowman}

  • AndreasTon 26 januari 2011

    Jag tror nog att vid det här laget så har nog alla förstått att de här maskinerna hållt väldigt längre, jag tror att 90% av alla inlägg handlar om det. Men det verkar ju inte vara något som skilljer dem åt, eftersom, det verkar gälla alla. Alla klarar också stora degar och har liknande tillbehör.

    Det som verkar skilja dem mest är vilken teknik de använder för att knåda deg!

    Så då undrar man ju hur bra de är på att knåda deg. Hur låg tid tar det innan gluten trådarna är utdragna med de olika maskinerna? Är degen jämnt knådad eller är det mest det i kanten eller mitten som knådats? Jag är lite tveksam till hur effektiv assistenten är här egentligen...

  • Matinga 26 januari 2011

    Samma här med släktingar som hade Elektrolux.
    Har nu haft en Elektolux sedan 1976. Fungerar mkt bra till små och större degar. Man bör dock inte överskridag vätskemängden i ngn maskin om man vill ha den still going strong. Inte så kul när degen kryllar sig uppåt och utanför skålen. Har även en Kenwood Patisier med en 4 liters bunke, röd och grann i köket. Använder den speciellt till glutenfritt och sockerkasliknade bakverk, eftesom den bearbetar degen annorlunda. Kan även röra tjockare smet med den sk k-spaden.
    Mkt nöjd med båda.
    Enligt proffsen skall en bröddeg bearbetas uppifrån för bästa resultat. Till och med Bosch har ändrat sin assisten till detta arbetssätt.
    Tror nog att Krups, Kitchen aid och Kenwood är lika bra med sina åttatals liknade rörelser. Skall Du bara göra små degar räcker en maskin med 4 litersbunke. Alternativt gör fler degar. Man behöver inte överdimensionera storleken på maksinvalet, vilket är väldigt lätt. Funderade själv länge innan jag köpte min Kenwood för 1900 kr. Kanonpris. Förresten såg jag en undersökning där Ankarström/Elektrolux var bäst. (Y)

  • Cassiopeya 27 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 26 jan 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Det får du gärna göra! :-)

    Jag såg på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=DGVZC9FBml4) att degkroken är uppdaterad jämfört med den min mor har. Det finns ett fäste för kantskrapan i skälva degkroken, så det skulle ju faktiskt lösa lite av de problem jag upplevt med den!


    Det är ju också ett alternativ, att använda degkrok, har faktiskt aldrig provat den fast jag är inne på "min" tredje maskin :) Tänkte testa den med snart, kanske till semlebaket (L)


    Bakade korvbröd igår med min nya fina assistent (L) Det gick superbra. Spände fast rullen en bit ut från kanten. Degen blev superfin, inget klättrande uppför kanterna. Var visserligen en liten deg, men tror det funkar på större degar med. Ska prova idag när det ska bakas brödkakor :D

  • frokenviol 27 januari 2011

    Har också en ankarsrum och den funkar perfekt. Dessutom väger den inte så mycket som den gamla assistenten. Använder den till flera olika saker.

  • poffa 27 januari 2011

    Rent generellt.

    Ska man ha en maskin som orkar dra en deg med en rejäl degkrok och bra motor, samt hålla ett tag så kostar dom flesta 4000-5000 och uppåt. Maskinen bör även en stort omfång av steglös hastighet. Men har man tur kan man hitta ett fynd.

    Rekommenderar tyska fabrikat för den som bakar mycket. Grejer som håller.

  • knyppeltanten 27 januari 2011

    Jag har en Elektrolux Assistent från 1972 och den är bra att baka bröd med men jag har ingen visp till den. Mamma hade en Assistent från 40-talet och den funkade bra tills den en gång hoppade i golv med en tung deg. Men den visp hon hade måste man hålla mot utsidan av kitteln hela tiden man vispade men det kanske är uppdaterat nu. Jag har ingen visp till min men har nyss köpt en Bosch elvisp med stativ.
    Med Elektrolux assistent går det bra med degar upp till 1 l men inte mer.

  • rostok 27 januari 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 27 jan 2011

    Jag har en Elektrolux Assistent från 1972 och den är bra att baka bröd med men jag har ingen visp till den. Mamma hade en Assistent från 40-talet och den funkade bra tills den en gång hoppade i golv med en tung deg. Men den visp hon hade måste man hålla mot utsidan av kitteln hela tiden man vispade men det kanske är uppdaterat nu. Jag har ingen visp till min men har nyss köpt en Bosch elvisp med stativ.
    Med Elektrolux assistent går det bra med degar upp till 1 l men inte mer.


    Nej, stämmer inte, jag har oftast gjort 2-liters degar i min Elektrolux (Ankarsrum) maskin.

  • maxxess 29 januari 2011

    Skrivet av rostok den 27 jan 2011

    Nej, stämmer inte, jag har oftast gjort 2-liters degar i min Elektrolux (Ankarsrum) maskin.


    När vi pratar om liter, bak och assistent så är det normalt degvätska eller mjölvikt man går på. En deg på 2 liter degvätska med ljust mjöl ger ca 8 bröd, till det går det åt ca 3 kg mjöl.

    Jag har en av de kraftigaste maskinerna för hemmabruk (Kenwood KM020), den klrarar 2.6 kg mjöl (totalvikt 5 kg) - men så stora degar är inte smidigt att baka hemma om man inte har värsta varmluftsugnen. Vill man jäsa degen i kärlet för assistenten (7 liter) så är tre-fyra limpor vad man vill ha.

    Menade du deg på två liter degvätska?

  • Cassiopeya 29 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 27 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 26 jan 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Det får du gärna göra! :-)

    Jag såg på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=DGVZC9FBml4) att degkroken är uppdaterad jämfört med den min mor har. Det finns ett fäste för kantskrapan i skälva degkroken, så det skulle ju faktiskt lösa lite av de problem jag upplevt med den!


    Det är ju också ett alternativ, att använda degkrok, har faktiskt aldrig provat den fast jag är inne på "min" tredje maskin :) Tänkte testa den med snart, kanske till semlebaket (L)


    Bakade korvbröd igår med min nya fina assistent (L) Det gick superbra. Spände fast rullen en bit ut från kanten. Degen blev superfin, inget klättrande uppför kanterna. Var visserligen en liten deg, men tror det funkar på större degar med. Ska prova idag när det ska bakas brödkakor :D


    Bakade brödkakor och frallor häromdagen på en deg på 1-liter vätska. Gick superbra! Använde degkroken och det var definitivt inte sista gången! Mycket bättre än att använda rulle tycker jag :D

  • knyppeltanten 29 januari 2011

    Skrivet av rostok den 27 jan 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 27 jan 2011

    Jag har en Elektrolux Assistent från 1972 och den är bra att baka bröd med men jag har ingen visp till den. Mamma hade en Assistent från 40-talet och den funkade bra tills den en gång hoppade i golv med en tung deg. Men den visp hon hade måste man hålla mot utsidan av kitteln hela tiden man vispade men det kanske är uppdaterat nu. Jag har ingen visp till min men har nyss köpt en Bosch elvisp med stativ.
    Med Elektrolux assistent går det bra med degar upp till 1 l men inte mer.


    Nej, stämmer inte, jag har oftast gjort 2-liters degar i min Elektrolux (Ankarsrum) maskin.


    När jag bakade på 1 l mjölk till vetebröd jäste degen nästan över så jag skulle inte prova på mer i den. Men det kanske finns olika storlekar på kittlarna till assistenterna.

  • Matinga 29 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Jag tror nog att vid det här laget så har nog alla förstått att de här maskinerna hållt väldigt längre, jag tror att 90% av alla inlägg handlar om det. Men det verkar ju inte vara något som skilljer dem åt, eftersom, det verkar gälla alla. Alla klarar också stora degar och har liknande tillbehör.

    Det som verkar skilja dem mest är vilken teknik de använder för att knåda deg!

    Så då undrar man ju hur bra de är på att knåda deg. Hur låg tid tar det innan gluten trådarna är utdragna med de olika maskinerna? Är degen jämnt knådad eller är det mest det i kanten eller mitten som knådats? Jag är lite tveksam till hur effektiv assistenten är här egentligen...

  • Matinga 29 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Jag tror nog att vid det här laget så har nog alla förstått att de här maskinerna hållt väldigt längre, jag tror att 90% av alla inlägg handlar om det. Men det verkar ju inte vara något som skilljer dem åt, eftersom, det verkar gälla alla. Alla klarar också stora degar och har liknande tillbehör.

    Det som verkar skilja dem mest är vilken teknik de använder för att knåda deg!

    Så då undrar man ju hur bra de är på att knåda deg. Hur låg tid tar det innan gluten trådarna är utdragna med de olika maskinerna? Är degen jämnt knådad eller är det mest det i kanten eller mitten som knådats? Jag är lite tveksam till hur effektiv assistenten är här egentligen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.