Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka bröd utan form

  • Snorkfroken 19 februari 2010

    Ska baka bröd och i receptet står det att man ska lägga degen i en brödform. Men kan man baka bröd utan dessa formar? Har tyvärr inte införskaffat sådana avlånga bröd formar, har bara runda springformar.
    Vågar man prova att baka utan form? Men då finns väl risken att brödet flyter ut.

  • Amika 19 februari 2010

    Det beror på hur lös degen är. Är det sånt filmjölksbröd som man klickar ner i formen så skulle jag använda springformen om jag var du. :)
    Annars kan du prova att baka utan. :)

    Fast det finns ju inget som säger att du inte kan använda en rund form. :) Använd stektermometer för att se om brödet är klart.
    Det är färdigt när termometern står på 96-98 grader.

    Mvh
    Jonna

  • Snorkfroken 20 februari 2010

    Tack så mkt för ditt svar. :)

  • Gnurf 20 februari 2010

    I princip kan du göra vilken form på brödet som helst av vilken deg som helst (undantaget då väldigt lösa degar som klickas i form och behöver då den stadgan, typ som Amika skrev). Dvs, av en jäsdeg för formbröd kan du göra thekakor eller mjukkakor stora som en hel form. Nagga bara med en gaffel och låt jäsa direkt på plåt. Just NU kör jag en jäsdeg som ska bli både 2st formlimpor och 2 plåtar thekakor...(Y)

  • hybrex 20 februari 2010

    Det som kan ändras om du ändrar formen på brödet är gräddtiden. Står det i receptet att du t.ex. ska göra 3 limpor i 1.5 litersformar och istället använder 2 st 2L formar så blir det längre gräddtid. På samma sätt blir gräddtiden självklart mindre om du istället för att baka 2 stora bröd väljer att göra många mindre bröd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.