Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakdagbok

• rostok 10 oktober 2010

Hejsan, skriver ni upp när och vad ni bakar, typ en bakdagbok?

Jag kom på att det hade varit smart att göra. Tyvärr har jag även nu med surdeg/vildjästbakandet börjat baka mer på känn än med exakta mått. Det är nog det som hindrat mig, Men jag borde kanske tänka om, även om jag inte vet exakta mängderna så vet jag ju VAD jag tar i och det kunde jag ju skriva upp.

Hur gör ni?
    Ni som skriver, vad skriver ni i? Finns det något speciellt som är bättre än annat att skriva i? Nu menar jag i första hand inte i datorn utan på papper.

Ni som skriver, vad skriver ni upp mer än ingredienser? typ baktider, storlek på bröden, smak osv??

• mattant41 14 november 2010

Förra året förde jag "bok" över allt jag lagade och bakade i köket, fast det var nog inte med recept utan mer dagens datum och vad det blev, sen summerade jag det när året var slut och konstaterade att jag under året gjort 3600 kanelbullar och bakat småkakor på 17,5kg smör sen tillkommer förstås mjuka kakor och matbröd men de siffrorna har jag inte i huvudet.
    Skrev inte i något speciellt utan tog ett vanligt kollegieblock.

Maten dag för dag är ju också lite kul att titta tillbaka och se vad vi åt för ett år sen.

• Cassiopeya 14 november 2010

Jag har ofta tankar om att jag ska skriva ner vad jag gör, vad jag tränar, vad jag läser osv. Men inser att det aldrig blir av :/ Får nog nöja mig med matlistan här på MK även om jag tycker att det är en trevlig idé {curl-lip}

• kattgnag 14 november 2010

Före datorns tid skrev jag alltid kommentarer till recepten i kokboken. T.ex "Minska saltet!!" eller "Näää, degigt! - gör inte bla bla bla". Även datum. Men bläck, så det ser väldigt fult o kladdigt ut men det bryr jag mig inte i. Känns inte viktigt.
    Kanske kul för barnen att ta över fast det inte var därför jag skrev utan snarare för mitt eget minne. Men nu är det dator-minnet som gäller. Varje recept ligger i mappar och där skriver jag kommentarer.
    Och allt är sparat på ett USB-minne (vet att även de kan krascha :-( så man borde ha en USB-backup för USB'n...)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.