Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • Disen 2 februari 2009

    Skrivet av karinhjo den 2 feb 2009

    Disen du har kollat in Go´limpans hemsida eller? För där finns det massor utav goda repcept. Följ länken http://web.telia.com/~u92018300/howto.htm
    Lycka till!


    Ha, ha...den hade jag glömt bort igen.:'(
    Usch! nu börjar man bli gammal. Det var ju inte många dagar sedan som jag läste den länken.
    Tack karinhjo för att du påminde mig.:)

  • NewDown 2 februari 2009

    Skrivet av tulipan den 28 jan 2009

    Jag är inne på att köpa en Kenwood BM 250.. Problemet är bara att jag inte vet vilka affärer som säljer dom.
    I dag var vi precis överallt i Karlskrona för att hitta den. Elgiganten tror jag har men dom hade ingen.
    Någon som vet om någon annan affär säljer just dessa Kenwood???

    Har en receptsida jag gillar som jag har skrivit ner ifall ni vill ha lite fler recept..

    http://web.telia.com/~u92018300/files/GBB_FasettAll.html


    Har du kollat Luddwes där köpte min man min bakmaskin.

  • lillawe 2 februari 2009

    Go´limpan är en bra sida!(Y)

  • Kungen69 3 oktober 2009

    Skrivet av lillawe den 2 feb 2009

    Go´limpan är en bra sida!(Y)


    Håller med, men hittar inga recept där anpassade för Tefals bakmaskiner. Någon som vet någon sida man kan kan få tag i recept för den maskinen?

  • ANNGUS1 3 oktober 2009

    Till tefals har du ju en bra kokbok som med följer och sen kan du ju alltid byta ut lite olika mjösorter !!!

  • maithab 4 oktober 2009

    Skrivet av Kungen69 den 3 okt 2009

    Skrivet av lillawe den 2 feb 2009

    Go´limpan är en bra sida!(Y)


    Håller med, men hittar inga recept där anpassade för Tefals bakmaskiner. Någon som vet någon sida man kan kan få tag i recept för den maskinen?


    Fast man behöver ju inte recept speciellt anpassade för maskinen, det är ju proportionerna på ingredienserna som gör degen oavsett i vilken maskin det sker.
    Till Tefals XXL kan man ju använda standardrecept baserade på 5 dl degvätska. Till mindre bröd, mindre bakmaskiner, brukar man baka på ca 3 dl vätska.

    Här är ett basrecept som fungerar för de flesta maskiner, och behöver man så kan man anpassa lite själv. Det bästa är att använda en digital hushållsvåg. Då får man exaktare proportioner och man sätter bara degbunken på vågen, nollställer och häller i ingredienserna efter hand (nollställer emellan).

    Basrecept
    1,5 tsk torrjäst 5 g
    7,5 dl vetemjöl 450 g
    1,5 tsk salt 9 g
    2,1 tsk strösocker 9 g
    1 tsk olja 7 g
    3 dl vatten 300 g

    ca 5 g (ca 1,5 tsk) torrjäst. Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.
    420-450 g mjöl (ca 7,5 dl mjöl totalt), eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m.
    6-8 g (1-1,5 tsk) salt
    ca 10 g (2-3 tsk) socker, kan även vara sirap, honung, sylt eller russin. Kan uteslutas men förbättrar jästegenskaperna. Jäser bort.
    ca 5 g fett. Kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör
    ev. 1-3 tsk brödkrydda, t.ex. anis, fänkål, pomeransskal, kummin mm. även örter, vitlök, riven ost...
    300 g (3 dl) degvätska, vilket vanligtvis är vatten eller mjölk, men även kan vara fil, yoghurt, juice, öl eller t.o.m överbliven soppa.

  • Zalia 17 januari 2010

    Skrivet av NewDown den 8 jan 2009

    Jag har en severin och jag harefter lite expreminterande kommit fram till att mina bästa baspropotioner är
    3 dl vätska, 7 dl mjöl och 1 tsk torr jäst.
    Min maskin har som max brödviktvikt 1 kg.
    Maskinens effekt är 450 Watt.

    Våga prova,(L) och skriv upp dina propotioner så du kommer i håg hur resultatet blev.:)

    Lycka till.

    Ps. Jag kan maila över min bruksanvisning ifall du vill ha ett underlag att utgå ifrån även om min maskin inte är av samma märke så brukar det inte skilja så extremt mycket på manualerna. Ds.


    Hej! skulle du vilja skicka en kopia över bruksanvisningen? har tappa bort den och försöker experimentera mig fram vilket inte går så bra.//Zalia

  • karlsson67 17 januari 2010

    Jag blir bara ledsen när jag använder min bakmaskin. Brödet blir gott ja, men jag får inte ut det helt ur formen. Degkrokarna liksom fastnar och gör stora hål. Har svårt med proportionerna, tid och storlekarna. Skulle gärna använda mig av den mer, snälla hjälp...

  • maithab 7 maj 2010

    Skrivet av karlsson67 den 17 jan 2010

    Jag blir bara ledsen när jag använder min bakmaskin. Brödet blir gott ja, men jag får inte ut det helt ur formen. Degkrokarna liksom fastnar och gör stora hål. Har svårt med proportionerna, tid och storlekarna. Skulle gärna använda mig av den mer, snälla hjälp...


    Vad har du för maskin?
    Kanske funkar att smörja degblandarna?

  • liffe99 17 november 2010

    Någon som vet om det finns ny adress till Go limpans hemsida. De adresser som finns i tidigare inlägg leder till en hemsida med nekad åtkomst.

    Har precis köpt en OBH Nordica och jag har bakat några bröd med förträffligt resultat. Jag bakade kavring (från bruksanvisningen) och den blev jättegod.

    Ha det bra i mjöldammet

  • karinhjo 2 februari 2011

    Vart tog Go'limpans sida vägen :<

  • tulipan 2 februari 2011

    Skrivet av karlsson67 den 17 jan 2010

    Jag blir bara ledsen när jag använder min bakmaskin. Brödet blir gott ja, men jag får inte ut det helt ur formen. Degkrokarna liksom fastnar och gör stora hål. Har svårt med proportionerna, tid och storlekarna. Skulle gärna använda mig av den mer, snälla hjälp...


    Hålen efter degkrokarna får man ju inte bort. Men jag brukar göra brödet sent på kvällen, eller jag startar det sent på kvällen. Sen får den stå på eftervärme och svalna i maskinen tills morgonen. Har märkt att den då sätter sig ordentligt och att degkrokarna inte gör mer hål än deras egna storlek plus att det kommer lätt ur "bunken" med bara några knyck.
    När jag tagit ut det varmt har det blivit jätte stora hål och jag har haft otroliga svårigheter att få ut brödet ur bunken.
    Testa ;)

  • Natural 5 februari 2011

    Jag är lite tveksam till en bakmaskin, jag älskar själva bakandet och knådandet så det vore nog inte så smart att fixa en.
    men det är bara jag...{bashful}

  • cillilutta 5 februari 2011

    Hej på er!

    Jag har en billigare variant på bakmaskin, brödet tycker jag blir jättebra iaf! Men det är som vissa av er skriver, att degkrokarna fastnar. Men vänder man den upp och ner och knycker till ganska kraftigt ett par gånger åt varje sida så brukar brödet lossna. Sen får man ta kroken som följde med (i min maskin i varje fall) och dra ut dem med, det blir ju två hål, men inte så jättrefarligt tycker jag.


    Är det bara jag som inte kommer in på den länken ni delar med er av till Go' limpan? Har aldrig varit inne på den.


    Jag tänkte dela med mig av ett par länkar med massor av recept till bakmaskiner {cute}

    http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

    http://www.hittarecept.se/recept/bakmaskin

    http://www.recepten.se/artiklar/bakmaskin.html

    Har ni andra fler länkar så tas det tacksamt emot! {beauty}

  • maithab 5 februari 2011

    Ni vars degkrokar fastnar i brödet, vilka maskiner har ni?
    Här fastnar det aldrig (peppar peppar=)). Jag vänder bara upp och ner på bunken och brödet trillar ut och degkrokarna sitter kvar i bunken.
    Bara att skära upp brödet, som då bara får en liten skåra, inget hål.
    Men det kanske är för att jag har en så gammal maskin :-) hittad på blocket för struntsumma en gång, en Nordica Homebaker.

  • cillilutta 5 februari 2011

    Skrivet av maithab den 5 feb 2011

    Ni vars degkrokar fastnar i brödet, vilka maskiner har ni?
    Här fastnar det aldrig (peppar peppar=)). Jag vänder bara upp och ner på bunken och brödet trillar ut och degkrokarna sitter kvar i bunken.
    Bara att skära upp brödet, som då bara får en liten skåra, inget hål.
    Men det kanske är för att jag har en så gammal maskin :-) hittad på blocket för struntsumma en gång, en Nordica Homebaker.



    Jag har en Melissa från Jula.

  • mimmi313 11 februari 2011

    Ett tips jag hittade i boken Bread machine easy av Sara Lewis. Bakar man bröd på grövre mjölsorter eller fullkornsmjöl kan man få brödet att jäsa bättre och bli luftigare om man har i c-vitamin, antingen i pulverform eller en krossad tablett. Jag har precis för mig att det någonstans stod 1000 mg, men jag är inte säker.

    OBS! boken kom hem idag och jag har inte testat själv än.

  • maithab 13 februari 2011

    Skrivet av mimmi313 den 11 feb 2011

    Ett tips jag hittade i boken Bread machine easy av Sara Lewis. Bakar man bröd på grövre mjölsorter eller fullkornsmjöl kan man få brödet att jäsa bättre och bli luftigare om man har i c-vitamin, antingen i pulverform eller en krossad tablett. Jag har precis för mig att det någonstans stod 1000 mg, men jag är inte säker.

    OBS! boken kom hem idag och jag har inte testat själv än.


    Det är därför många mjölsorter innehåller s.k. mjölbehandlingsmedel som är askorbinsyra = C-vitamin.

  • eva23 20 maj 2012

    Jag vill baka bröd typ ciabatta, hur gör man?

  • maithab 20 maj 2012

    eva23. Ciabatta är ju som platta avlånga bullar med karaktäristisk seghet, och det går inte att baka i en bakmaskin (som blandar, knådar och gräddar brödet i maskinen). Du kan låta maskinen göra degen men du måste i så fall baka ut dem till ciabatta själv.
    Jag har ett gott recept på ciabatta på surdeg som jag kan tipsa om.Ciabatta på surdeg

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.