Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin Bu eller Bä

  • maithab 30 juli 2012

    Okey. Då skulle jag gissa på mörk sirap och/eller mörkt socker typ farin eller musvadosocker. Sockerkulörer som colorit får, vad jag vet, inte användas i Svensk brödtillverkning men gör annars brödet mörkt och sött.

    Om du inte vet vad det innehåller är det ju svårt att gissa och ge ett recept. Det är bara att prova sig fram. Börja t.ex. med ovanstående Julitabröd och modifiera sedan själv fram en smak och konsistens du vill ha.
    Lycka till!

  • maithab 30 juli 2012

    Jag gjorde faktiskt en sökning och hittade det på Skogaholms hemsida:
    Carlssons fyrkant
    Ett riktigt mustigt bröd med mycket karaktär. Carlssons Fyrkant innehåller både malt, fänkål och kummin. Denna mörka sirapslimpa smakar underbart med riktigt matiga pålägg och kanske en kall öl. Ett litet tips - Carlssons Fyrkant passar även utmärkt att göra små goda snittar av!
    Ingredienser:
    Mjöl (vetemjöl, siktat rågmjöl, fullkornsmjöl av råg), vatten, sirap, malt av korn, jäst, vegetabiliskt fett, salt, fänkål, kummin, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra och kornmalt).

    Bara att prova sig fram!
    Kornmalt kan vara svårt att få tag på. Vill man ha det i (för det ger en speciell smak) så prova att kontakta ett bageri eller bryggeri. Man kan använda vört också för liknande smak och färg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.