Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin, torrmjölk

  • LEDIVO 15 januari 2009

    :oJag har nyligen köpt en bakmaskin och har bakat några bröd över natten på vatten, som vätska.
    Jag skulle vilja prova med mjölk och då ska man när det bakas över natten använda torrmjölk eftersom vanlig mjölk surnar.
    Min fråga (Som kanske är dum) är: Ska jag blanda torrmjölken med vattnet eller ska jag bara hälla i pulvret utan att det får kontakt med vätskan.

  • NewDown 15 januari 2009

    Hej
    Jag bakar mycket med min bakmaskin men har aldrig provat med just torrmjölk.

    Men jag tänker så här: Blandar du pulver med vatten så blir det ju mjölk, och får den stå framme länge så borde den ju surna för den färdigblandade mjölken ska väl förvaras kyld i vanliga fall.

    Jag hade nog hällt torrmjölken uppepå mjölet så att det inte blandas ihop fören maskinen starta.

    Lycka till.

    MVH NewDown

  • noffe 17 januari 2009

    hej
    jag har också funderat på detta,men hur mycket torrmjölk ska man ha?
    mvh
    kristofer

  • hanstom 17 januari 2009

    använd ej dyr torrmjölk,om ej mjölken ni har hemma är halvsur innan.
    onödigt o omständigt med dyr torrmjölk.

  • maithab 6 mars 2009

    Hittade en gammal tråd utan svar...
    Det går alldeles utmärkt att ersätta mjölk med torrmjölkspulver om man sätter bakmaskinen på timer (vilket jag tycker är den viktigaste funktionen med bakmaskin).
    För att ersätta 3 dl mjölk tar man 4,5 msk (ca 36 g) torrmjölkspulver som man häller i innan mjölet och sen häller knappt 2,5 dl vatten ovanpå mjölet, om man som jag häller i jästen först och vattnet sist (har jag sett ger bäst resultat eftersom torrjäst inte ska komma i kontakt med luftens syre, som bryter ner det).

  • maithab 6 mars 2009

    PS. Man kan blanda torrmjölkspulvret med lite av mjölet så riskerar man inte att det blir klumpar.

  • Bumbis 6 mars 2009

    Hej på er. Jag har en bakmaskin och ibland har jag torrmölk i men inte alltid, det blir ingen större skillnad. Jag har använt sempers och jag lägger den överst i mitten, alltså på mjölet. dom 4 hörnen har jag salt, socker, och torrjäst i. Inget av det torra förutom mjölet kommer i kontakt med vattnet.

  • mona73 6 mars 2009

    Hallå på er!
    Är det någon som har ett bra bröd recept på nyttigt bakmaskins bröd?

  • LEDIVO 6 mars 2009

    (Y):DTACK för hjälpen!!!
    Jag ska prova så som du skriver maithab.
    //KAROLO

  • maithab 12 mars 2009

    mona73. Du kan använda i stort sett vilket recept du vill och halvera det till bakmaskinsstorlek så du bakar på ca 3 dl degvätska.

    Jag har ett basrecept (som av någon anledning inte blev godkänt här men jag ska försöka igen vid nåt tillfälle) där man kan byta ut ingredienserna till vad man har hemma och tycker om.

    1-1,5 tsk torrjäst ca 5 g
    7-7,5 dl mjöl ca 450 g
    1-1,5tsk salt ca 6-9 g
    1-2 tsk socker ca 6-9 g
    1 tsk matolja 7g
    3 dl vatten el. mjölk 300 g

    Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.
    420-450 g mjöl totalt eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m.
    Istället för socker kan man använda sirap, honung, sylt, finhackad torkad frukt (russin). Kan uteslutas men förbättrar jästegenskaperna. Jäser bort.
    Fettet kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör
    ev. 1-3 tsk brödkrydda, t.ex. anis, fänkål, pomeransskal, kummin mm. även örter, vitlök, riven ost...
    300 g (3 dl) degvätska, vilket vanligtvis är vatten eller mjölk, men även kan vara fil, yoghurt, juice, öl eller t.o.m överbliven soppa.

    Byt t.ex. ut 2,5 dl av mjölet mot grahamsmjöl (mer fibrer) och 1 dl havregryn och i med lite linfrön och solrosfrön.

  • maithab 12 mars 2009

    Bumbis
    Skillnaden på torrmjölk eller inte, är samma som om man bakar med mjölk eller vatten. Visst är det ingen större skillnad men det skiljer i smak och porstorlek i brödet.
    Man behöver inte vara rädd att socker, salt eller fett kommer i kontakt med vätskan. Däremot får det inte finnas risk att socker, salt eller vätska kommer i kontakt med jästen om man sätter den på timer.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.