Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakpulver eller jäst

  • Nena81 30 juni 2009

    Det har ar kanske en dum fraga men jag tar mod...:)
    I manga recept sa ser jag att man anvander bade bakpulver och jast. Jag forstar inte riktigt skillnanden, ar inte bakpulver en ersattare till jast eller har jag forstatt helt fel?
    Hoppas att ni kan hjalpa mig.... :)

    http://www.nenazrecipe.altervista.org/

  • mooseella 30 juni 2009

    Bakpulver är ett kemiskt jäsmedel. Det är fukten och värmen under gräddningen som påverkar bakpulvret, så att det utvecklar koldioxid, kallas även kolsyra. som ger en luftig och porös deg. Gasen utvecklas först dnär man tillsätter varm vätska elelr sätter degen i den varma ugnen.

    Jäst består av mikroskopiska, encelliga svampar. För sina livsproseccer behöver jästsvampen antingen syre eller socker. Blandad in i degvätska har den inte stor tillgång till syre utan angriper då socker elelr mjölets gluten. Härvid bildas koldioxid och alkohol. Den gasfomiga koldioxiden får degen att höja sig och bli luftig så att det gräddade brödet blir poröst. Alkoholen fösvinner vid gräddningen. Jäst kräver sin speciella miljö för att rätt tjäna som jäsmedel. Degvätskan måste ha rätt temperatur för att degen ska växa och föröka sig och höja degen.

    Hoppas du förstår att det är skillnad på dessa produkter.

  • Nena81 30 juni 2009

    (Y)Tack sa jatte mycket, det var valdigt bra forklarat sa nu forstar jag antligen battre vad skillnaden ar. Tack sa mycket an en gang! :D

  • Okänd 30 juni 2009

    Lite bakpulver i degen med jäst, gör porösa och luftiga bullar. I matbröd använder jag oftast bara jäst. Så varsågod att testa lite bakpulver i vetedegen nästa gång.

  • Qotten 30 juni 2009

    Sedan kan man blanda in bikarbonat, som eg är bakpulver fast i koncentretat format- där behövs syra för att trigga igång jäsningen. Då behöver man bara hälften av bakpulvermängden. :-)

  • Nena81 2 juli 2009

    Ah fantastiskt, tack sa jatte mkt! Ska se till att prova nu i helgen nar jag ska forsoka att baka lite gott;)) (Y)

  • plutie 2 juli 2009

    Ett bröd jag brukar baka är irish soda bread med bakpulver. Ett väldigt gott och smakrikt bröd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.