Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Betongbröd

  • Ynnot 14 november 2009

    Jag bakade "Godaste rågbrödet med surdeg". Tyckte att jag följde receptet till punkt och pricka meeeen brödet blev hårt som betong. Man kan slå ihjäl någon med det. Vad kan ha gått snett.
    Ynnot

  • boz1965 14 november 2009

    Vet inte vad som har gått snett. Kanske var din surdeg död? En surdeg är en "levande" organism som måste matas då och då för att hålla sig vid liv.

    Men testa det här brödet, det brukar sällan misslyckas. Jag har bakat det i tio års tid och har ännu inte lyckats att sabba det:

    Rugbrød med surdej

  • Ynnot 14 november 2009

    Ja du har nog rätt. Ändå tyckte jag att surdegen såg bubblig ut efter ett dygns väntan. Får göra ett nytt försök någon annan gång. Detta brödet får jag nog såga upp med fogsvans. Det går att äta om man har friska tänder. Smaken är ändock god.

  • redd 14 november 2009

    Ett tips om man är osäker på surdegen är att ha i lite jäst, typ 10g ökar upp volymen avsevärt.

  • AddeGoteborg 19 december 2009

    Mina bröd blir alltid riktigt hårda, vad beror det på?

    / Andreas Wålinder

  • boz1965 19 december 2009

    Men nu ska man ju också tänka på att grovbröd av den här sorten blir rätt så kompakta. Men de ska ju såklart inte bli så hårda att man kan använda dem som tegelstenar vid husbygge.

  • 123Linnea 19 december 2009

    Till dopp i grytan kanske?!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.