Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bröd till smörgåstårtan...

  • ajse 18 november 2009

    Hej :)

    Jag hade tänkt o göra en smörgåstårta till helgen, men är lite sugen på att baka brödet till själv....vilket är bäst att baka själv eller köpa brödet?
    Någon som i såfall har något bra recept på ett gott och saftigt brödrecept till smörgåstårtor?
    Tacksam för svar :)

  • Mistys 18 november 2009

    Jag tycker att polarkaka eller hönökaka blir jättegoda smörgåstårtor. Baka själv har jag aldrig gjort men gillar när det är lite smak på brödet också. Landgångsbröd eller vanlig formfranska blir så smaklöst och " uppblött " av dom goda fyllningarna på något vis. Här i Uppsala har vi ett bageri som bakar och säljer bröd till smörgåstårtor. Jättegott det också, färdigdelat i tre delar och i ett stycke. Runda eller fyrkantiga. Kanske har du också något bageri som gör det. Men testa och baka( har inget tips på recept tyvärr ) och återkom med resultat vet ja(Y)

  • boz1965 18 november 2009

    Jag brukar baka vanlig formfranska och skiva på längden - funkar fint till både smörgåstårta och landgång. Det är dock extra viktigt att kantskära eftersom hembakat gärna får tjockare och grövre skorpa än "köpebröd". Det som blir över brukar få bli skorpmjöl.

  • The_mama97mia 18 november 2009

    Smörgåstårtebröd

    toppen!

  • Penne 18 november 2009

    Jag brukar ibland varva med vanligt rostbröd och mörkare rostbröd, tex "längtan" som det heter. Men jag bakar inte själv.

  • Buspippi 18 november 2009

    Vi gör sällan smörgåstårta här hemma.. Konstigt igentligen har bara aldrig slagit mig in.. Men min mamma gör ofta smörgåstårtor och då använder hon precis som Misty09 polarbröd eller hönökakor. Återkom gärna och berätta hur det gick o vad du använde för recept...

    /Buspippi

  • The_mama97mia 18 november 2009

    Just när man vill göra en rund fin tårta är mitt recept - se ovan - mkt bra.

  • mattjejen 18 november 2009

    Igår gjorde jag å min dotter en smörgåstårta som vi ska ha i morron när hon fyller år(L). Vi brukar ha vanligt fransk bröd, Skogahoms toastbröd blev det. Det brukar bli bra(Y). Men det skulle va kul att baka sitt eget bröd till smörgåstårtan nångång:)

  • car0lina 20 november 2009

    Jag använder ALLTID Polarbröds Polarkaka eftersom att det har en god smak och dessutom är tillverkat på vanligt vis när man bakar bröd. Dom bakar brödet med vanliga råvaror som du och jag har hemma och sedan istället för att proppa det fullt med konserveringsmedel som alla de andra brödleverantörerna så fryser dom in brödet, precis som jag gör och de tinas upp i din butik och du har det lika färskt som de du själv tog ur frysen. Så gör dom med hela sitt brödsortiment, självklart val tycker jag! Lyckas till med smörgåstårtan =) Kramis

  • idea_ 20 november 2009

    Hmm, jag har sen barndommen alltid gillat de smörgåstårtor som min barndomsgranne Ulla-britt brukade göra (och som mamma lärde sig att kopiera) där bottnarna gjordes efter ett underbart recept på grova tekakor, vi brukade nästan slåss hemma om vem som skulle få kanterna när de långpannestora bottnarna kantskars för att bli till jämna tårtbottnar. (Kan dela med mig av receptet om det låter intressant). Vill du ha grova eller "franskbrödtyp" på bottnarna?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.