Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd-tips!

  • mssalmonella 21 februari 2011

    Jag klarar inte av att äta köpebröd längre. Det var ganska längesedan jag slutade tycka om mjukt bröd så jag äter nästan bara knäckebröd.

    Men nu skulle jag vilja ge mig på att baka eget mjukt frukostbröd och undrar därför om ni har några tips på bröd som är lätta att baka.
    Jag gillar bröd med "fyllning" om man nu kallar det så, tex, nötter, frukt, soltorkad tomat m.m.. Men även "Vanliga bröd"

  • The_mama97mia 21 februari 2011

    Hej, med risk för att låta tråkig så vill jag ändå tipsa om tråden "vad bakade du för gott senast".
    Till de som inte rä så vana bakare brukar jag rekommendera ett foccacia bröd - sök här på MK, finns med två olika stavningar -
    foccacia
    focaccia

    det är ett enkelt och gott nybörjarbröd.

    Snabbskållat bröd
    det här är ett exempel på sånt bröd.

    Edit: lade till recepttips.

  • Cassiopeya 21 februari 2011

    Finns hur många goda bröd som helst, många är lätta att baka :D

    Om du gillar grovt, nyttigt bröd kan jag rekommendera detta, mitt favoritbröd ;)

    Fruktbröd med linfrö och torkade fikon

    Några andra goda bröd jag brukar baka är...
    Italienska tomatbröd

    Färska frukostbröd

    Blåbärslimpa

    Lantbröd med filmjölk

    Kanske något för dig som gillar knäcke?

    Knapriga Knäckestickers

  • maxxess 21 februari 2011

    Ett bra tips (tycker jag) är att tillsätta surdeg till helt vanliga vardagsbröd, minska ned mängden jäst till 1/4 eller rentav 1/5 och låta jäsningen pågå lite längre. Det sätter piff på det mesta, tom vanlig formfranska blir rustik och fin. Inte alls avancerat.
    Formsur

    Ett läckert alternativ till knäckebröd som är löjligt lättbakat:
    Knäckekex

  • mallu16 24 februari 2011

    Jag måste rekommendera det här receptet. Mycket enklare än så här blir det inte. Man behöver inte ens ta i degen.

    Chrissans kalljästa frukostbröd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.