Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödbakning - hjälp...???

  • ros 14 februari 2009

    :)Hej på er!
    Jag är helt värdelös på att baka matbröd.
    Jag vill lära mig att baka nyttigt bröd
    I går testade jag Långpannebröd
    Långpannebröd
    Det blev inte alls så saftigt och högt som det ser ut på bilden.
    Jag "körde" det i min hushållsassisten.

    :oJag vill inte att det ska smaka jäst och bli platt.

    Vad gjorde jag för fel?
    Ska degvätskan vara exakt 37°?
    Hur länge ska man "köra" degen?

    Vill ni dela med er av era kunskaper om brödbakning?

    Tar tacksamt emot recept på lattbakat nyttigt bröd!

    Tack på förhand. Ha en bra fortsättning på helgen!
    Mvh Ros(Y)

  • farmoringer 14 februari 2009

    Hej Ros! Snart kommer det att strömma in förslag till dig. Det fick jag när jag ville ha hjälp med mitt brödbak. Jag tycker det är svårt med brödbak också. Men jag håller på att lära mig. Så det blir bättre och bättre för varje gång. Det är ju det här med jästen som är lite besvärligt tycker jag..
    Men lättast är ju förstås bikarbonatbröd och filmjölk.
    Jag önskar dig all Lycka till..

  • Roggan 14 februari 2009

    Övning ger färdighet! Jag bakar så gott som allt matbröd. Tycker hembakt är godast.
    Har upptäkt att jag tidigare arbetade degen för lite. Nu mer bakar jag nästan aldrig efter recept utan jag blandar friskt av vad jag har hemma för stunden: linfrön, rågkross, pumpakärnor, dinkelmjöl osv. Tillsist får man en känsla för hur degen ska vara. Lyckas nästan jämt!

    Ge dig inte utan fortsätt att baka. Lovar att det går bättre och bättre.

  • frucaos 14 februari 2009

    Ett problem kan vara jästiden - det är inte alltid det räcker med det som står i receptet - och det är viktigt att det är dragfritt och ljummet där degen står och jäser.
    Det är inte superviktigt med exakt 37 grader på degspadet, men det bör inte skilja för mycket - särskilt inte uppåt - för då dör jästen. Är den för kall tar det bara längre tid att jäsa.
    "Kör" degen mellan 5 och 10 minuter i maskinen, kanske närmare 5. Vissa degar behöver bearbetas längre än andra, men då brukar det stå i receptet.
    Lycka till - tveka inte att fråga mer, det finns många här som är mycket duktigare än jag!

  • annelieberggren 14 februari 2009

    Ett tips.(Y) läs fråga bagaren, där finns massa svar på dessa frågor. Lycka till...(L)

  • ros 14 februari 2009

    :)Tack för alla svar
    Jag har läst frågor och svar under Fråga Bagarn

    Är det några som har recept på gott matbröd?

  • Penne 14 februari 2009

    Jag bakade just bovetelimpa med aprikoser och frön, från buffé, senaste nummret. Finns även här på MK. Det blev gott men det kanske inte är sådant bröd du menar med matbröd. Detta var iaf jätteenkelt, saftigt och utan jäst. Kan säkert varieras i all oändlighet också. Jag bytte ut pmpaköärnor och aprikoser mot hasselnötter och russin, och så hade jag kanel i degen. Det blev väldigt gott!

  • ThomasP 14 februari 2009

    Degen får inte stå och jäsa på en dragig plats men gärna lite varmt // Mvh Thomas

  • zonale 15 februari 2009

    Här kommer några av mina. Gillar att baka med yoyghurt som synes :)
    Grov långfranska
    Oliv- och tomatbröd.
    Knubbiga limpor
    Mina kumminbröd
    Mörka lantbrödskakor
    Hoppas något passar.

  • anluk 15 februari 2009

    Tycker också hembakat blir godast men varför smular det efter bara 1 dag????

  • ewax 15 februari 2009

    Ett "undermedel" i hembakat bröd är Fiberhusk. Det gör brödet saftigare och det får längre hållbarhet och lite nyttigare också:p

    Jag anv det i saffransdegen till jul. Det blev så bra så.

  • AnneNi 15 februari 2009

    Hej!
    Vissta kan det vara lite klurigt att lyckat med matbrödet, men som sagt, övning ger färdighet.
    Jag brukar använda en digital stektermometer för att kolla temperaturen på degvätskan, så vet jag att iaf inte det är något problem. Ett annat tips är att använda dr oetkers jästblandning, som står i bakhyllan bredvid torrjästen. Med den så spelar inte temperaturen någon roll och det behöver bara jäsa en gång i 15 minuter. Lite dyrare, men mycket enklare om man vill slippa temperaturkontroll och lång jästid.
    Ett helt annat tips om du vill baka nyttigt bröd är surdegsbröd. Jag var själv lite nyfiken och läste en artikel om det i en tidning. Blev inspirerad och bakade ett par bröd och det blev väldigt uppskattat av folk jag bjöd på. Det tar lång tid, men följer man receptet så är det inte särkilt svårt egentligen. Jag bakade surdeg med råg och tyckete det luktade väldigt mycket när jag bakade, men jag tror att det kan lukta mindre med vetedeg. (och andra kanske tycker den doften är god...)Jag har inte testat detta ännu men någon dag ska jag nog det. Hållbarheten på surdegsbröd är för övrigt längre än för vanligt bröd, vilket är en fördel!
    Så mina tips: använd stektermometer för att kolla temperaturen el. använd jäsblandning el baka surdegsbröd!
    Lycka till!

  • AnneNi 15 februari 2009

    Hej!
    Vissta kan det vara lite klurigt att lyckat med matbrödet, men som sagt, övninvg ger färdighet.
    Jag brukar använda en digital stektermometer för att kolla temperaturen på degvätskan, så vet jga att iaf inte det är något problem. Ett annat tips är att använda dr oetkers jäslandning, som står i bakhyllan bredvid torrjästen. Med den så spelar inte temperaturen någon roll och det behöver bara jäsa en gång i 15 minuter. Lite dyrare, men mycket enklare om man vill slippa temperaturkontroll och lång jästid.
    Ett helt annat tips om du vill baka nyttigt bröd är surdegsbröd. Jag var själv lite nyfiken och läste en artikel om det i en tidning. Blev inspirerad och bakade ett par bröd och det blev väldigt uppskattat av folk jag bjöd på. Det tar lång tid, men följer man receptet så är det inte särkilt svårt egentligen. Jag bakade surdeg med råg och tyckete det luktade väldigt mycket när jag bakade, men jag tror att det kan lukta mindre med vetedeg. (och andra kanske tycker den doften är god...)Jag har inte testat detta ännu men någon dag ska jag nog det. Hållbarheten på surdegsbröd är för övrigt längre än för vanligt bröd, vilket är en fördel!
    Så mina tips: använd stektermometer för att kolla temperaturen el. använd jäsblandning el baka surdegsbröd!
    Lycka till!

  • ros 16 februari 2009

    :)Tack för alla goda recept.
    Nu har jag "lyckats" att baka två olika bröd denna veckan.

    Är det någon som har ett recept på "russinbröd".
    Vi fick det på Hotell Borgholm på Öland.

    Brödet: små runda bröd som är mörka och med russin i.

    Ha det så bra!

  • ros 18 februari 2009

    :)Hej igen alla glada brödbakare!

    Jag vill baka mörka brödbullar med russin.
    Men jag vet inte vad jag kan byta ut i ett recept.

    Om jag utgår ifrån detta recept
    50 g jäst
    2 tsk salt
    1/2 dl ljus brödsirap
    50 g smält smör
    5 dl mjölk
    1 dl krossade linfrön
    2 dl grahamsmjöl
    1 1/2 dl vetekli
    Ca 9 dl vetemjöl

    Kan jag byta ut den ljusa sirapen med mörk sirap för att få ett mörkt bröd?

    Kan jag byta ut vetekli mot russin?

    Ska jag även byta ut en del av vetemjölet?

    Dela gärna med er förslag på recept
    Mvh Ros

  • Maahl 18 februari 2009

    Kanske det här receptet kan stämma överrens med det du letar efter
    Långpannebitar med russin

    Jag är inte så förtjust i jästider så det här brödet var överraskande lätt att baka
    Snabba limpor

    Om man vill slippa jäst helt och vill ha ett grövre bröd så tipsar jag om
    Bröd från lunchrestaurangen i Solna

  • ros 5 mars 2009

    :)Hej igen!
    Är det några som har ett gott recept på mörkt bröd som man kan baka i 1½-liters avlånga formar?

    :)eller något annat mörkt bröd?

    Tack på förhand!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.