Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödbakshjälp

  • Penne 15 februari 2009

    Jag undrar vad man kan byta ut vetemjöl mot om man vill ha ett ltie grövre och mörkare bröd. Går det att byta ut mot tex grahamsmjöl eller rågsikt eller något, men att brödet fortfarande håller ihop? Gör mörk sirap att brödet blir lite mörkare och mustigare?
    Jag bakar ett bröd efter detta recept men tycker att det lätt faller isär. Det är jättegott och saftigt men det känns som om det är för lite vanlig "deg" för att det ska kunna hålla ihop bra. Är det någon som har något tips på hur jag kan få brödet att hålla ihop bättre?
    Sedan undrar jag hur man använder vetekli i bröd? Kan man ersätta en mängd av mjölet med det? Jag är helt och hållet nybörjare på brödbak och vore glad för all hjälp!

    4 dl vetemjöl
    1 dl bovetemjöl
    2 dl havregryn
    1 dl linfrön
    1 dl solrosfrön
    1 dl hasselnötter
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    1 äpple
    1 dl russin
    ½ dl honung
    4 ½ dl naturell yoghurt

  • The_mama97mia 15 februari 2009

    Hej vad kul att du börjat baka bröd!
    Jag brukar vilja ha grövre mjöl o gryner i mina bröd, ngt som hjälper är att SKÅLLA mjöl eller gryn, dvs häll hett vatten över o låt stå till det blir baktemp. Jag har några recept på bröd, ska tipsa om det här.

  • Penne 15 februari 2009

    Vad snällt av dig! Funkar detta med att skålla mjöl och gryn äve när man gör bröd utan jäst? Tack snälla för hjälpen.

  • farmoringer 15 februari 2009

    När det gäller kli har jag för mig att det står på påsen att man kan ta 1 dl istället för 1 dl mjöl. Kolla på påsen så ser du.
    Jag gör mest bikarbonat bröd också, men de håller alltid ihop för mig. Jag begriper inte varför inte ditt bröd kan hålla ihop..

  • Penne 15 februari 2009