Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödbakshjälp

  • Penne 15 februari 2009

    Jag undrar vad man kan byta ut vetemjöl mot om man vill ha ett ltie grövre och mörkare bröd. Går det att byta ut mot tex grahamsmjöl eller rågsikt eller något, men att brödet fortfarande håller ihop? Gör mörk sirap att brödet blir lite mörkare och mustigare?
    Jag bakar ett bröd efter detta recept men tycker att det lätt faller isär. Det är jättegott och saftigt men det känns som om det är för lite vanlig "deg" för att det ska kunna hålla ihop bra. Är det någon som har något tips på hur jag kan få brödet att hålla ihop bättre?
    Sedan undrar jag hur man använder vetekli i bröd? Kan man ersätta en mängd av mjölet med det? Jag är helt och hållet nybörjare på brödbak och vore glad för all hjälp!

    4 dl vetemjöl
    1 dl bovetemjöl
    2 dl havregryn
    1 dl linfrön
    1 dl solrosfrön
    1 dl hasselnötter
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    1 äpple
    1 dl russin
    ½ dl honung
    4 ½ dl naturell yoghurt

  • The_mama97mia 15 februari 2009

    Hej vad kul att du börjat baka bröd!
    Jag brukar vilja ha grövre mjöl o gryner i mina bröd, ngt som hjälper är att SKÅLLA mjöl eller gryn, dvs häll hett vatten över o låt stå till det blir baktemp. Jag har några recept på bröd, ska tipsa om det här.

  • Penne 15 februari 2009

    Vad snällt av dig! Funkar detta med att skålla mjöl och gryn äve när man gör bröd utan jäst? Tack snälla för hjälpen.

  • farmoringer 15 februari 2009

    När det gäller kli har jag för mig att det står på påsen att man kan ta 1 dl istället för 1 dl mjöl. Kolla på påsen så ser du.
    Jag gör mest bikarbonat bröd också, men de håller alltid ihop för mig. Jag begriper inte varför inte ditt bröd kan hålla ihop..

  • Penne 15 februari 2009

    Jag kanske hade i lite för mkt nötter o grejer. För de håller ihop ganska bra men särar på sig ltie just vid alla stora grejer i brödet, typ nötter och frön.

  • 2mammamu 15 februari 2009

    :)Hej
    Jag sitter och tittar på ditt recept.

    Kanske har det någontig med bikarbonaten att göra, för
    med en vanlig deg med jäst i så brukar man knåda i
    maskin med degkrokar allt ifrån 5 minuter till 15 minuter, för
    att det ska bli en bra deg med mkt elastisitet och många
    bubblor i så att brödet blir fluffigt,

    Jag tycker att du kan prova dig fram, gör ett eget recept
    Prova med att tillsätta jäst och knåda i maskin, fast då kanske du måste
    tillsätta nötter och äpple sist i.
    Jag skulle prova mig fram.
    Lycka till i alla fall!!

  • farmoringer 15 februari 2009

    Du får göra det till mindre bitar då och testa..

  • The_mama97mia 15 februari 2009

    Mias Söndagsbröd
    är ett exempel, men nej har inte ett enda recept med bikarbonat... har bara jäst.
    Men skållningen kan man säkerligen använda till både och.
    Lycka till!

  • 2mammamu 15 februari 2009

    :)Glömde att säga kolla temperaturen på ditt bröd med en
    digitaltermometer. Kanonbra

    Ljust bröd ar klart vid 92-96 grader
    Tyngre bröd är klart vid 96-98 grader

    Detta är en bra metod att kolla så att man inte får ett degigt bröd

  • The_mama97mia 15 februari 2009

    Franskt bondbröd (Mikes bröd)

    härligt gott, skållat bröd.

  • Penne 15 februari 2009

    Tack för alla tips och idéer. Jag ska pröva mig fram och se vad som blir bäst! Tack för hjälpen. /Sussie

  • farmoringer 15 februari 2009

    De här två sortena brukar jag alternera mellan

    Hälsolimpa

    Fillimpa

    så lägger man till och drar ifrån lite som man vill...(Y)

  • pia61 15 februari 2009

    Hej!
    Jag har två bröd med bikarbonat, dom är goda båda två och trillar inte sönder.

    Hurtbullen från Arla
    Helags grova bröd

  • redd 16 februari 2009

    Vetemjöl gör så att brödet jäser mer och om jag inte minns fel så är rekomendationen att man kan kan gå ner till att 50% av mjölet är vetemjöl resten annat utan några större problem. Efter det blir det lite trixigare.
    Vetemjöl special skall ha mer jässtyrka än vanligt vetemjöl så det borde gå att använda för att få med jäskraft i brödet.

  • maithab 21 februari 2009

    Ju mer gluten mjölet innehåller desto bättre håller det ihop, men det krävs att degen bearbetas minst 5 minuter med maskin (10 för hand) för att frisätta gluten optimalt. Vetemjöl är den mjölsort som innehåller mest gluten och gör därför att brödet håller ihop. Använd helst minst 1/3 vetemjöl.

    Ju grövre konsistens degen har desto svårare för att hålla ihop. Så klart det är svårare med gryn, fröer och nötter. (Men nyttigare och godare)

    Fett gör också att brödet håller ihop bättre. I trådstartens recept ser jag inget fett alls, möjligen LITE om man använder en FET yoghurt. Tillsätt gärna en matsked olja eller en klick smör.

  • leifjohmat 24 februari 2009

    Hej
    Baka bröd med potatis i så blir det saftigt och gott. Jag brukar ha 4 st potatisar i på 1 liter vätska
    Mjöl har jag olika sorter.

  • ros 25 februari 2009

    Dessa recept kan jag varmt rekommendera
    Långpannebröd
    Norskt minirågbröd
    Russinbrödbullar

  • MammaModesty 25 februari 2009

    om man använder ett grovt mjöl så ska man ha mindre mjöl i degen alltså en lösare deg då det grova mjölet sväller och blir då lätt torrt och faller sönder.... så mitt tips mindre mjöl o lösare deg (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.