Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödfunderingar...hjälp önskas.

  • marielotta 13 augusti 2009

    Lillans limpor

    Hej, Har provat Lillans bröd igår, och det blev nästan bra.
    Tyckte att det blev för sött.
    Vad gör det för skillnad om man tar farinsocker, vanligt socker, sirap, eller honung.

    Jag tror också att jag skulle haft det inne i ugnen längre än 45 minuter...

    Undrar också vilken skillnad det blir om jag använder vatten eller om jag använder filmjölk?

    Kommer att testa detta fler gånger, för nu är jag på god väg:)

    Kan tillägga att jag bakade nåt "nyttigt" bröd också igår, som blev totalt misslyckat:'(
    Varför undrar ni då...ja, helt och hållet mitt eget fel när jag läste fel på 0,5 liter filmjölk och tog 0,5 dl istället(H) Inte så fräckt faktiskt...Så jag provade igen, och det blev ganska lyckat, bortsett från att även detta brödet blev för sött. (1 dl sirap)

  • Okänd 13 augusti 2009

    Om du väljer ett annat socker än farinsocker så kommer brödet att bli ännu sötare! Farinsocker är nämligen inte alls så sött som vanligt socker eller sirap. Vanligt raffinerat socker är nästan dubbelt så sött som farin. Honung har vi provat med, men det blir inte bra med enbart honung som sötmedel i Lillans limpor. Däremot skulle man kunna tänka sig att använda råsocker, det är ännu mindre sött än farin. Att det blir för sött med sirap kan man förstå, det är sötare än strösocker!
    Allra bäst blir dock brödet med farinsocker och inget annat.
    Filmjölken gör brödet saftiare och en lite syrligare smak.
    Använder man dessutom surdeg så får brödet en helt annan smak, kan bero på att surdegen "äter" upp en del av sockret. Den surdeg som vi använder finn recept på i min kokbok!
    Prova gärna med att tillsätta 1-1,5 dl av solros eller pumpafön i degen. Helt eller krossat linfröö går också bra. Det ger brödet lite mera "stuns" och ökar fibermängden.
    Det är bara att testa!

  • marielotta 13 augusti 2009

    Hej
    och tack för svar.
    Jag använde mig av farinsocker i Lillans bröd...kanske bara ska ta lite mindre nästa gång då?
    Tyckte det var gott som det var, men provar nog även filmjölksvarianten. Provar också lite solrosfrö, linfrö. Tror detta kan bli himla bra faktiskt :)

    Det här med surdet är lite avancerat(H) , men jag ska prova...får nog läsa lite mer, tycker det är lite "märkligt" med matning...men det ger sig nog...ditt surdegsrecept har jag laddat ner :)
    Tack för din hjälp.

  • maithab 13 augusti 2009

    jan-gunnar - hur använder du surdeg i brödet? Kan man byta ut hela eller delar av jästen mot surdegsstart? Jäsa extra länge?

  • maithab 13 augusti 2009

    marielotta - farinsocker ger mer smak men mindre sötma än vanligt strösocker.
    MEN det finns två olika sorters farinsocker, "Brun Farin strö" och "Farinsocker" och det kan påverka mängden/sötmasmak. Jag gör ett liknande bröd med rågsikt och farinsocker Julitabröd (bakmaskin) och då använder jag alltid det mjuka, kladdiga "Farinsocker". Det väger 75 g/dl medan det andra väger 90 g/dl.

  • Okänd 13 augusti 2009

    Skrivet av maithab den 13 aug 2009

    jan-gunnar - hur använder du surdeg i brödet? Kan man byta ut hela eller delar av jästen mot surdegsstart? Jäsa extra länge?


    Jo det går till så här!
    Ta endast 25 gram jäst för matbröd.
    Sedan tillsätter man 1-1,5 dl rågsur i detta fallet eftersom man bakar på rågsikt..
    Bakar man på enbart vetemjöl så använder man vetesur.
    Jästiderna blir de samma som när man använder enbart vanlig jäst.
    Inga märkvärdigheter!
    Lycka till med baket önskar:
    Janne-G & Lillan

  • marielotta 13 augusti 2009

    Tack
    hm...jag hade inte den kladdiga....köpte dessutom ny idag, och det vet jag inte vad det är för sort. Slutsats då... om jag använder ströet o inte det kladdiga bör jag ta mindre farin.

    Men hur mycket behöver jag ha för att degen ska kunna gå igenom sin process utan att bli lidande av mina sockerreduceringsförsök?:)

  • Okänd 13 augusti 2009

    Det skall vara farinsocker i strö-form.
    Det du kallar för den kladdiga är mycket sötare än strö-varianten!
    Den tar vi till Irich Coffe!

  • maithab 13 augusti 2009

    marielotta - Du undar hur mycket du "behöver ha för att degen ska kunna gå igenom sin process utan att bli lidande av sockerreduceringsförsök."

    Du behöver egentligen inte ha något socker alls i för att processa. Gärna lite för jästens skull, resten är för smakens skull, och vill man inte ha den söta aromatiska smaken som farinsocker ger så ta inte så mycket. Du kan utan vidare halvera mängden i ditt försök.

    Jag tycker inte att farinsocker, den mjuka är mycket sötare än Brun Farin strö, utan har en god aromatisk smak. Använder ibland även råsocker.

  • marielotta 13 augusti 2009

    Tack snälla ni :)

  • erte57krok 17 augusti 2009

    For å lage et gott brød behøver man absolutt ikke noe socker i det hele tatt. Skippa sirap, socker eller vad det nu kan vara. Når brødet gräddas i ugnen bildas karamellämnen av mjölet, dvs det vi gillar med till exempel nybakat bröd och buller. Min rekommandation - baka utan socker - det blir jättegodt och inte sött.

  • erte57krok 17 augusti 2009

    Till Lillans brödbakare: Måste bröd/limpa innehålle socker eller vara sött överhuvudtaget? Inte konstigt at barnen blir tjocka redan i barnåren när dom exponeras för bröd/söt limpa. Jag skulle rekommendera att man tar bort sirap/farin etc och heller i litte fullkorn och även småhakkade hasselnötter eller andra nötter. Då skulle brödet bli mycket nyggigare och limpan inte så sött

  • Okänd 17 augusti 2009

    Här på MK finns många recept på matbröd, jag sökte på sirapslimpa och fick ett antal svar, de flesta av dem innehöll 3 dl sirap.
    Alltså ett betydligt sötare bröd än Lillans limpor eftersom sirap är mycket sötare än farinsocker!
    Hur mycket socker innehåller egentligen en skiva av Lillans limpor?
    Ja det är mindre än 2 gram!
    Det är en bråkdel av vad som finns i de flesta matbröd som man köper i affärerna.
    Så jag vill på det bestämdaste påstå att inga barn blir tjocka av att äta Lillans limpor!
    Det är nog annan sockerkonsumtion tillsammans med felaktig mat som gör barnen tjocka.
    Vi förordar också att blanda i extra fibrer i form av solros eller pumpafrön, det bästa är nog krossade linfrön för de märks inte så mycket i brödet.
    Men det är klart att det går att minska mängden farinsocker, men då blir det ett annat bröd, inte Lillans limpor!

  • Okänd 19 augusti 2009

    Skrivet av erte57krok den 17 aug 2009

    Till Lillans brödbakare: Måste bröd/limpa innehålle socker eller vara sött överhuvudtaget? Inte konstigt at barnen blir tjocka redan i barnåren när dom exponeras för bröd/söt limpa. Jag skulle rekommendera att man tar bort sirap/farin etc och heller i litte fullkorn och även småhakkade hasselnötter eller andra nötter. Då skulle brödet bli mycket nyggigare och limpan inte så sött


    Vad tycker du om detta recept?

    Dagislimpa

    Är det inte lite för sött för barnen i förskolan?
    Eller är det bara Lillans limpor som du tycker är för söta?
    Janne-G & Lillan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.