Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta färsk jäst mot torrjäst?

  • svengelsk 28 oktober 2014

    Jag tror att det där med minst 40 graders degvätskan gällde när den frystorkade jästen var ny. För inte så länge sedan glömde jag att blanda jästen i mjölet och upptäckte det inte förrän degen borde ha jäst. Då rörde jag ut torrjäst i vatten och arbetade in den och det fungerade bra. Har funderat på att göra samma sak och försöka mig på kalljäsning, som jag alltid trott man måste ha färsk jäst till. Jag har svårt att få tag på färsk jäst.
    Jag köper stort paket torrjäst och använder 1 tsk till 500g mjöl ungefär.

  • asasto 29 oktober 2014

    Kan bekräfta att det går bra att kalljäsa med torrjäst jag har gjort det flera gånger. Jag är en lat bagare jag bara rör ihop allt med kall degvätska och så får det jäsa över natten när jag sover. Jäser man länge utvecklas en hel del gluten utan att man måste hålla på och knåda i många minuter (har ingen maskin) + jäser man i väldigt många timmar brukar man bara behöva lite jäst så då kan ett jästpaket räcka till väldigt många bröd.

  • NinD 16 augusti 2015

    Ska göra kanelbullar nu men Har inte tillräckligt med färsk jäst. Kan jag blanda fär och torrjäst.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.