Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta ut mjöl?

  • hybrex 12 februari 2010

    Hej, älskar att baka bröd men de flesta recepten gör jag efter de som jag letar upp på nätet. Har några st som jag gjort om men är inte så van. Kan man generellt säga att det går att byta ut t.ex. 1 dl mjöl mot 1 dl frön/nötter av olika sorter? Måste man ändra på något annat eller hur funkar det. Ge gärna några konkreta exempel.

    Mvh//Robert

  • The_mama97mia 12 februari 2010

    Jag är ju ngt av en receptanarkist, men om jag har i frön/nötter så inte tror jag att jag har så mkt mindre mjöl? Nötter suger ju inte upp vätska så?
    Jag kör på känn...

  • mikaan 12 februari 2010

    Hejsan.. du kan ju använda tex Spelt mjöl det är ju "lite bättre" än vanligt vetemjöl--, jag gjorde morotsmuffins idag o tog lika delar vetemjöl o speltmjöl..blev superbra..(Y)

  • frucaos 12 februari 2010

    Kör på känn och se till att du får vettig konsistens på degen - då brukar det ordna sig tycker jag.
    Att byta ut så lite som en dl borde inte ge några problem tycker jag.

  • hybrex 12 februari 2010

    Okej, jag gjorde scones enligt detta recpetet, fast böt ut en del saker.

    "Mina Scones"

    4 ½ dl rågmjöl (3dl Stenmalet rågmjöl, 1 dl rågflingor, kruskakli, linfrön, psylliumfrö (1dl)
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk salt (mineral)
    ½ dl matolja (t ex olivolja) (lite mer)
    2 dl mjölk eller filmjölk (yoghurt)

    Typ första gången jag vågade mig på att ändra lite. Har ett annat recpet som jag ändrat på en hel del men med lite hjälp :p Funderade bra (Y)

    Men om det inte är nötter utan t.ex rågflingor eller kli så kan man väl byta ut någon eller några dl?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.