Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dinkelmjöl???

  • msmeds 29 november 2009

    Hej igen.
    Tycks vara svårt att hitta samma ingredienser här i Finland, som ni har i Sverige. Nu har jag hittat ett brödrecept jag skulle vilja pröva på, men har inte hittat dinkelmjöl i våra "mjölhyllor". Kan någon berätta mig vad dinkelmjöl är? Av vilken sädsort är det gjort?
    Tacksam för svar

    Igen en liten konfunderad "finne".:o

  • msmeds 29 november 2009

    Skrivet av msmeds den 29 nov 2009

    Hej igen.
    Tycks vara svårt att hitta samma ingredienser här i Finland, som ni har i Sverige. Nu har jag hittat ett brödrecept jag skulle vilja pröva på, men har inte hittat dinkelmjöl i våra "mjölhyllor". Kan någon berätta mig vad dinkelmjöl är? Av vilken sädsort är det gjort?
    Tacksam för svar

    Igen en liten konfunderad "finne".:o

  • The_mama97mia 29 november 2009

    Här finns dinkelmjöl i vanliga "mjölhyllorna", jag har själv inte bakat med det.
    "Vårt urvete
    Dinkel, eller Spelt som är dess ursprungsnamn ur latinska Triticum Spelta, är vårt urvete och har odlats i mer än 3000 år.
    I takt med att industrialiseringen bredde ut sig under 1800-talet minskades användningen av dinkel. Anledningen var att dinkel, som är mer arbetskrävande än t ex vanligt vete, inte längre passade för det rationella industrisamhället. Efter världskrigen i början och mitten av 1900-talet minskade odlingarna ytterligare.
    I uppbyggandets tider efter krigen var det kvantitet, inte kvalitet, som gällde. I och med detta tog det vanliga vetet, som gav större skördar, över.
    I dagens näringsmedvetna samhälle har dock dinkelvetet fått sin upprättelse och odlas på allt fler platser runt om i världen."

    från http://www.pilefood.se/arkiv/2005/n051219_dinkel/dinkel.htm

  • The_mama97mia 29 november 2009

    Alltså torde det gå att ersätta med vanligt vetemjöl.

  • msmeds 29 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 29 nov 2009

    Här finns dinkelmjöl i vanliga "mjölhyllorna", jag har själv inte bakat med det.
    "Vårt urvete
    Dinkel, eller Spelt som är dess ursprungsnamn ur latinska Triticum Spelta, är vårt urvete och har odlats i mer än 3000 år.
    I takt med att industrialiseringen bredde ut sig under 1800-talet minskades användningen av dinkel. Anledningen var att dinkel, som är mer arbetskrävande än t ex vanligt vete, inte längre passade för det rationella industrisamhället. Efter världskrigen i början och mitten av 1900-talet minskade odlingarna ytterligare.
    I uppbyggandets tider efter krigen var det kvantitet, inte kvalitet, som gällde. I och med detta tog det vanliga vetet, som gav större skördar, över.
    I dagens näringsmedvetna samhälle har dock dinkelvetet fått sin upprättelse och odlas på allt fler platser runt om i världen."

    från http://www.pilefood.se/arkiv/2005/n051219_dinkel/dinkel.htm



    Tusen tack för ett intressant och detaljerat svar. Alltså, jag använder vetemjöl.
    Tack ännu en gång!

  • msmeds 29 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 29 nov 2009

    Alltså torde det gå att ersätta med vanligt vetemjöl.



    Eller kanske jag använder spelt. Det har vi här i Finland också.

  • The_mama97mia 29 november 2009

    ja men,,, problemet löst! samma sak om jag fattar det?

  • hybrex 9 december 2009

    Om det är siktat dinkelmjöl så går det bra att byta ut mot vetemjöl. Men om du ska byta ut full-kornsdinkelmjöl så skiljer det sig åt en del

  • s-80 10 januari 2010

    Hur är det att baka med dinkelmjöl, finns det någon som har provat?Något man bör tänka på?

  • sikaal 10 januari 2010

    Skrivet av s-80 den 10 jan 2010

    Hur är det att baka med dinkelmjöl, finns det någon som har provat?Något man bör tänka på?


    Hej!
    Dinkel/spelt kan bli lite kladdigt, jag brukar ta i lite extra mjöl, men man kan ju ha det i formar. Dinkel är en gammal vetesort med långsamma kolhydrater, så man håller sig mätt längre på det.
    Dessa har jag bakat och det ger jättegott bröd!(Y)
    Dinkel och havrebröd
    Enkelt dinkelbröd

  • kattgnag 10 januari 2010

    Själv köper jag nästan aldrig vanligt vetemjöl längre utan använder i princip uteslutande siktat dinkelmjöl - fungerar i alla lägen: såser, pannkakssmet, brödbak (står det "vetemjöl" i receptet så tar jag bara siktat dinkel utan några omvandlingar eller så) och övrig matlagning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.