Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödbakat

  • carl-g 3 februari 2011

    Kan någon ge tips? Bakar bröd på rågsikt, filmjölk, mörk sirap, jäsning Bikarbonat och bakpulver, ugnen 1 tim 100 grad. 1 tim 150 grad. Brödet har tendens att visa lite av dödbakning, men är gott i smaken, vad kan felet bero på?

  • boz1965 3 februari 2011

    Jag är visserligen inte bagare, men jag tycker nog att temperaturen verkar liiite väl låg.

  • Bumbis 3 februari 2011

    Eftersom det inte är jäst i blir det ju mer kompakt, bakpulver ger ju inte samma lyft. Jag tycker även att graderna är låga och tiden lite väl lång i ugnen. Prova med ca 175 grader i 1 tim.

  • carl-g 3 februari 2011

    Tack snälla för tipsen, jag har följt det recept jag fått med dessa tider och temperaturer och har vid olika bakningar fått varierande utfall betr. dödbakningen, den enda skillnaden är att den jag fick receptet från använde braspanna och jag formar, kanske detta antingen behöver längre tid eller högre temp.?

  • robzon 3 februari 2011

    jag har två recept som ser ut lika dant ut.. Ena kallar jag det filmjölkskaka bakar det i långpanna
    i 175 grad i ca 1-1.5 tim ... det andra receptet är filmjölkslimpa även denna i långpanna ...
    gräddar denna i 100 grad i 45 min höjer sedan tempen till 150 grad i ytterligare 45min ... i mina recept så rör jag bara i hop alla ingredienser och sedan i med det i långpanna och grädda....
    konsistensen på dessa är inte som limpa utan mer kompakt men ändå saftigt och gott...
    brukar baka och frysa in ...gott att äta till frukost och att ha till hands då man är trött på köpe bröd..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.