Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färg på brödet?

  • Tiol 16 september 2009

    Hej !
    Jag tycker ofta att jag inte får så mycket färg på matbrödet, när jag gör efter tider, grader mm, och varje gång gör jag samma misstag att jag har brödet innen ett par minuter till+ett par minuter till,vilket blir ett torrare bröd så klart. Tänk om jag kunde lära mig att höja värmen i ugnen INNAN .:@ Det är ju godare med lite färg på brödet.

    Hur tycker ni att det stämmer med era ugnar och gräddtider?

    Hur gör ni?

    mvh Tina
    Som älskar att baka allt vad bröd, bullar o kakor heter.:D

  • Eery 16 september 2009

    penslar du med nått innan du skickar in i ugnen? ägg brukar ju ge en fin blank yta.
    bröd brukar jag pensla med vatten efteråt gärna smaksatt med det jag har i brödet.
    vill minnas att nån har mörk sirap i vattnet?
    puffar lite iaf(L)

  • Fiona 16 september 2009

    Pensla med vatten för ljus skorpa eller med mjölk för en mörkare... Ägg ger en gyllene och blank yta - kanske inte vad man vill ha på ett matbröd dock.

  • The_mama97mia 16 september 2009

    Jag brukar för de flesta bröd börja med en högre temperatur, typ 225-275 grader, o sen efter en stund sänker man tempen.

  • Tiol 16 september 2009

    Tack för era råd, skall prova mig fram.
    kram............TINA:)

  • maithab 20 september 2009

    Du får mer färg på brödet om det innehåller lite socker.

  • Tiol 24 september 2009

    Vet ni vad det är för fel??? Det är strul med övervärmen, så just nu tar jag varmluften, och äntligen går det att baka rätt igen. (Y)(Y)Tänk att jag inte kommit på det.:@

    Tack återigen för alla er support.
    Kram..........TIOL(L)

  • annthrolin 25 september 2009

    Jaha, man ska börja med högre temperatur, och därefter sänka. Jag var lite rädd för att faktiskt börja med högre temperatur. :'(
    Tack för att ni tog upp det här, nu ska jag prova igen! (Y)

  • marry345 6 november 2009

    Skrivet av Tiol den 16 sep 2009

    Hej !
    Jag tycker ofta att jag inte får så mycket färg på matbrödet, när jag gör efter tider, grader mm, och varje gång gör jag samma misstag att jag har brödet innen ett par minuter till+ett par minuter till,vilket blir ett torrare bröd så klart. Tänk om jag kunde lära mig att höja värmen i ugnen INNAN .:@ Det är ju godare med lite färg på brödet.

    Hur tycker ni att det stämmer med era ugnar och gräddtider?

    Hur gör ni?

    mvh Tina
    Som älskar att baka allt vad bröd, bullar o kakor heter.:D

  • Tiol 6 november 2009

    Nu har maken äntligen varit och hämtat hem övervärms-elementet, så nu hoppas jag att när detta blir insatt i ugnen, att jag skall kunna baka med vilken ugnsvärme jag vill., och att sockerkakorna INTE sjunker ihop.
    Håll tummarna att det skall fungera bra nu, för annars vet jag inte vad det är för fel!?

    Ha det så gott i helgen.
    mvh Tina

  • Okänd 6 november 2009

    Skrivet av Tiol den 6 nov 2009

    Nu har maken äntligen varit och hämtat hem övervärms-elementet, så nu hoppas jag att när detta blir insatt i ugnen, att jag skall kunna baka med vilken ugnsvärme jag vill., och att sockerkakorna INTE sjunker ihop.
    Håll tummarna att det skall fungera bra nu, för annars vet jag inte vad det är för fel!?

    Ha det så gott i helgen.
    mvh Tina


    Kommer säkert att bli bra!
    Det måste vara värme både uppifrån och nerifrån! (L)
    Tror det blir fart på färgsättningen med en ny värmekälla!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.