Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fasters Dopp i grytan bröd

  • Ulrika91 6 augusti 2010

    Hejsan!

    Min faster gör ett Riktigt riktigt gott tunnbröd i sin stenugn som serveras som dopp i grytan bröd på julaftonsmorgon. Just nu är hon bortrest och jag vill väldigt gärna baka brödet.

    Brödet är tunt och ljust, totalt smälter i munnen, perfekt med smör på! Jag gillar inte att doppa brödet utan äter dem som vanligt. Det är inte massor av kryddor i utan brödet är rätt "naturellt". Det är relativt "bubbligt" i utseendet.

    Är det någon som sitter inne på ett liknande recept?

    Alla tips är guld värda!

  • Ulrika91 6 augusti 2010

    Kan lägga till att jag är rätt säker på att det inte ingår något fullkornsmjöl i receptet Det har en väldigt sprött och man ser att det är bara vetemjöl eller liknande i.

  • zudette 6 augusti 2010

    På din beskrivning verkar det vara nån form av tunnbröd som vi äter, kanske mest, här i norra Norrland. Jag kallar det ljusugnsbröd men det är nog en lite mer lokal eller dialektal benämning. Det bakas bäst i vedeldad bakugn, eller stenugn som du säger. Det finns nog lika många recept som det finns bakugnar men det är fullkomligt oslagbart att göra dopp i grytan eller blöta av - eller göra en mjölbryta med en korvskiva på kant *mmmmm* Det finns många trådar om tunnbröd - sök vidare..... {dance}

  • Ulrika91 6 augusti 2010

    Du har helt rätt. Jag letade runt på internet och det verkar vara just ett Ljusugnsbröd jag menar. Dock hittar jag INGET recept. Blir snart galen.

  • zudette 6 augusti 2010

    Hej

    Sök på tunnbröd... Ljusungsbröd är förmodligen ett dialektalt uttryck (Skellefteå m omnejd) men det är i stort sett samma sak. Kanhända kavlas ljusugnsbrödet lite tjockare!?

    Bifogar en länk till trådar här på MK som säkert innehåller mängder med recept! http://www.matklubben.se/matprat/soek/tunnbr%F6d/

    LYCKA TILL!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.