Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga om recept till bakmaskin

  • mimmi313 11 februari 2011

    Jag har en Tefal XXL bakmaskin och köpte precis boken Bread machine easy av Sara Lewis för att hitta lite andra kul recept. Bokens recept är genomgående på 750 gram. Min maskin klarar bröd på 1500 gram. Kan jag fördubbla recepten? Jag tänker främst på vätska och mjöl. Jäst och eventuella kryddor gissar jag att jag ska ta det lite lugnare med.

    Ett typiskt recept ur boken innehåller 275 ml vätska och 475 gram mjöl. Kan jag då satsa på 550 ml vätska och 950 gram mjöl. Jämfört med de recept som följde med är detta något mer vatten och minst 50 gram mer mjöl.

  • Bumbis 11 februari 2011

    Det bör funka. Jag har en likadan men en XL. Där kan jag använda måtten du har i din har i din bod men jag kan även göra en 1 1/2. När man ställer in den innan start får man trycka in om man gör ett stort eller litet bröd. Din borde ha samma inställningar. Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.