Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Franskbrödbullar som på bageri

  • AnneNi 23 maj 2009

    Jag har länge funderat på om man kan baka bullar hemma som smakar som köpta bageribullar? Kanske en konstig frågeställning, men jag vill åt den fluffiga insidan och den goda skorpan. Jag har aldrig smakat hembakta bullar som ens påminner om dessa bullar och undrar om någon vet hur bagerierna får dem så? Beror det på degen, jäsningen, ugnen eller någon väl bevarad hemlighet?
    Nyfiken...

  • Roggan 23 maj 2009

    Dessa blir rätt så bagerilika. Har märkt att gör man en poolish (fördeg) kvällen innan, blir de "fluffiga" som på bageri. Arbeta degen ordentligt. Blanda degen på låg hastighet några minuter innan du tillsätter fett. Efter att du arbetat degen ca 12-13 minuter tillsätt saltet och arbeta ytterligare i sju-åtta minuter. Du kan öka hastigheten de sista minuterna. Då du sätter in bullarna i ugnen, kasta in 1/2-1 dl vatten i ugnen. Grädda de första fem minuterna på ca. 250 grader. Sänk sedan värmen till ca 200. Öppna ungsluckan var tionde minut och lufta ugnen. Detta gör så att frallorna blir frasiga utanpå. När du tagit ut frallorna, spruta lite vatten på dem med en blomspruta så krackelerar de lite. Har du hålplåtar/proffsplåtar så använd dem.
    Jag kan rekommendera Jan Heds brödbok, men även Gateaus brödbok. Det finns också en bra blogg om bröd:

    http://paindemartin.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=40
    Lycka till!

    Gateaus småfralla

  • AnneNi 24 maj 2009

    Tack för tipset, det får jag prova någon dag!

  • zabcia 24 maj 2009

    Vil Du ha bröden knapriga då baka som vanligt och låt kallna.
    Innan serveringen: sätt på ugnen 225oC.
    Blöt bullarna under vattenkranen och stoppa dem i ugnen för ca 3-5 min.
    De blir knapriga och som nybakade. På detta sätt fixar man "gammalt" bröd att blir som nybakat.

    Du fick ett recept på ett bröd som man bakar i 3 dagar. Lite tveksamt eftersom man bör inte använda vetemjöl till surdeg, bara rågmjöl. Inte ens rågsikt.
    Lycka till.

  • AnneNi 24 maj 2009

    Skrivet av zabcia den 24 maj 2009

    Vil Du ha bröden knapriga då baka som vanligt och låt kallna.
    Innan serveringen: sätt på ugnen 225oC.
    Blöt bullarna under vattenkranen och stoppa dem i ugnen för ca 3-5 min.
    De blir knapriga och som nybakade. På detta sätt fixar man "gammalt" bröd att blir som nybakat.

    Du fick ett recept på ett bröd som man bakar i 3 dagar. Lite tveksamt eftersom man bör inte använda vetemjöl till surdeg, bara rågmjöl. Inte ens rågsikt.
    Lycka till.


    Varför bör man inte använda vetemjöl till surdeg?

  • maithab 14 juni 2009

    Här är ett recept på franskbrödbullar som känns bageriproffsiga.
    Receptet har jag fått från proffshåll.
    Senast jag bakade dessa la jag plastfolie över istället för fuktad handduk (som lätt fastnar på bullarna) innan de sattes i kylen över natten och det blev jättefina bullar!
    Kalljästa morgonfrallor

  • zonale 14 juni 2009

    Vill jag ha mjuka frallor så bakar jag dem på mjölk, vill jag däremot ha med en skorpa så bakar jag på vatten. Sprayar dem då med kallt vatten precis innan jag sätter in dem i ugnen. Knepet med att tillsätta 2 tsk bakpulver per 5 dl degvätska gör dem extra luftiga. Fungerar bra för mig och jag är nöjd.:)

  • russinbullen 28 juni 2009

    Kommer ihåg när jag jag jobbade på ett bageri, att de hade importerat, behandlat vetemjöl från USA.
    Det närmaste man kan komma är väl fuskvarianten "franskbrödsmjöl".

  • MelleBandolo 29 juni 2009

    Knada degen länge och jäs den ocksa länge. 2x10 min knad och totalt 2-3 h jäsning. Pensla med ägg sa brukar det bli bra :)

  • fina21 12 juli 2009

    Skrivet av Roggan den 24 maj 2009

    Dessa blir rätt så bagerilika. Har märkt att gör man en poolish (fördeg) kvällen innan, blir de "fluffiga" som på bageri. Arbeta degen ordentligt. Blanda degen på låg hastighet några minuter innan du tillsätter fett. Efter att du arbetat degen ca 12-13 minuter tillsätt saltet och arbeta ytterligare i sju-åtta minuter. Du kan öka hastigheten de sista minuterna. Då du sätter in bullarna i ugnen, kasta in 1/2-1 dl vatten i ugnen. Grädda de första fem minuterna på ca. 250 grader. Sänk sedan värmen till ca 200. Öppna ungsluckan var tionde minut och lufta ugnen. Detta gör så att frallorna blir frasiga utanpå. När du tagit ut frallorna, spruta lite vatten på dem med en blomspruta så krackelerar de lite. Har du hålplåtar/proffsplåtar så använd dem.
    Jag kan rekommendera Jan Heds brödbok, men även Gateaus brödbok. Det finns också en bra blogg om bröd:

    http://paindemartin.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=40
    Lycka till!

    Gateaus småfralla

    var är receptet på dom frallorna?

  • fina21 1 augusti 2009

    Skrivet av Roggan den 24 maj 2009

    Dessa blir rätt så bagerilika. Har märkt att gör man en poolish (fördeg) kvällen innan, blir de "fluffiga" som på bageri. Arbeta degen ordentligt. Blanda degen på låg hastighet några minuter innan du tillsätter fett. Efter att du arbetat degen ca 12-13 minuter tillsätt saltet och arbeta ytterligare i sju-åtta minuter. Du kan öka hastigheten de sista minuterna. Då du sätter in bullarna i ugnen, kasta in 1/2-1 dl vatten i ugnen. Grädda de första fem minuterna på ca. 250 grader. Sänk sedan värmen till ca 200. Öppna ungsluckan var tionde minut och lufta ugnen. Detta gör så att frallorna blir frasiga utanpå. När du tagit ut frallorna, spruta lite vatten på dem med en blomspruta så krackelerar de lite. Har du hålplåtar/proffsplåtar så använd dem.
    Jag kan rekommendera Jan Heds brödbok, men även Gateaus brödbok. Det finns också en bra blogg om bröd:

    http://paindemartin.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=40
    Lycka till!

    Gateaus småfralla

    varför lägger man i saltet sist / Fina

  • Roggan 1 augusti 2009

    Skrivet av fina21 den 1 aug 2009

    Skrivet av Roggan den 24 maj 2009

    Dessa blir rätt så bagerilika. Har märkt att gör man en poolish (fördeg) kvällen innan, blir de "fluffiga" som på bageri. Arbeta degen ordentligt. Blanda degen på låg hastighet några minuter innan du tillsätter fett. Efter att du arbetat degen ca 12-13 minuter tillsätt saltet och arbeta ytterligare i sju-åtta minuter. Du kan öka hastigheten de sista minuterna. Då du sätter in bullarna i ugnen, kasta in 1/2-1 dl vatten i ugnen. Grädda de första fem minuterna på ca. 250 grader. Sänk sedan värmen till ca 200. Öppna ungsluckan var tionde minut och lufta ugnen. Detta gör så att frallorna blir frasiga utanpå. När du tagit ut frallorna, spruta lite vatten på dem med en blomspruta så krackelerar de lite. Har du hålplåtar/proffsplåtar så använd dem.
    Jag kan rekommendera Jan Heds brödbok, men även Gateaus brödbok. Det finns också en bra blogg om bröd:

    http://paindemartin.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=40
    Lycka till!

    Gateaus småfralla

    varför lägger man i saltet sist / Fina


    Gluten utvecklas inte lika bra om det finns salt med i degen från början. Därför är det bättre att tillsätta det efter att man kört degen ett tag i degblandaren.

  • Fiona 1 augusti 2009

    "tricket" är att låta degen jobba ordentligt så alla fina små glutentrådar utvecklar sig, sen är det ganska rikligt med jäst i en fralldeg och man har självklart ett bra mjöl...
    Någon nämnde specialimporterat bröd från usa - det är dagens Vetemjöl special som finns på bagerierna. Det är nästan samma som finns i butik, fast med ytterligare lite mer gluten i o behöver inte längre importeras.
    Skorpan, ptja den får man på ett bageri med en ångfunktion i ugnen som alltså sprayar bullarna med en tunn dimma vatten. Man startar denna med en "äggklocka" bredvid timern efter att man stängt dörren till ugnen (ca 20sek om jag inte minns fel).
    Frallor bakas under kort tid, och ställs sedan luftigt - då kan man riktigt höra hur alla ytor börjar spricka och blir så där härligt krackelerade efter ett par minuter.

  • maithab 2 augusti 2009

    Men saltet behövs i rätt mängd (ca 20 g/kg mjöl) för att ge ett fastare gluten och ge degen bra form och större volym (och självklart även god smak).

  • fina21 8 augusti 2009

    tackar för alla svar :)

  • AnneNi 9 augusti 2009

    Ja tack så mycket!

  • anaholm 14 augusti 2009

    Hej alla brödvänner
    Just nu har jag tre franskbröd i ugnen, Fått receptet av min moster i amerika. Jätteenkelt att tillaga.

    1 brev torrjäst
    2 dl vatten ,ca 40 grader+ 1 msk till jästen
    1 tsk salt
    1 tsl socker
    1 tsk margarin
    4-5 dl vetemjöl special

    Blanda alla ingredienser i en matberedare ochkör i 20 minuter. Ta upp deg och forma till ett franskbröd och lääg i en smord 11/2 l form. Låt jäsa i 1 1/2 tim.
    Baka i 175 grader i cirka 40 till 45 minuter.

  • anaholm 14 augusti 2009

    Hej alla brödvänner
    Just nu har jag tre franskbröd i ugnen, Fått receptet av min moster i amerika. Jätteenkelt att tillaga.

    1 brev torrjäst
    2 dl vatten ,ca 40 grader+ 1 msk till jästen
    1 tsk salt
    1 tsl socker
    1 tsk margarin
    4-5 dl vetemjöl special

    Blanda alla ingredienser i en matberedare ochkör i 20 minuter. Ta upp deg och forma till ett franskbröd och lääg i en smord 11/2 l form. Låt jäsa i 1 1/2 tim.
    Baka i 175 grader i cirka 40 till 45 minuter.

  • AnneNi 3 juli 2010

    Använder man alltid jäst till vanliga franskbrödbullar på bagerier? Eller kan surdeg användas istället?

  • maithab 3 juli 2010

    Skrivet av AnneNi den 3 jul 2010

    Använder man alltid jäst till vanliga franskbrödbullar på bagerier? Eller kan surdeg användas istället?

    Man kan med fördel använda surdeg istället, men det går ju självklart inte lika fort.
    Jag tror därför att de flesta bagerier använder jäst, t.o.m. s.k. bagerijäst som har ännu fler jäsbakterier per gram än vanlig hushållsjäst.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.