Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Franskbrödbullar som på bageri

  • boz1965 3 juli 2010

    Det här är äkta vara:

    Äkta danska rundstykker

  • maxxess 3 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 jul 2010

    Det här är äkta vara:

    Äkta danska rundstykker


    Detta skall testas när min nya assistent anländer i veckan. Ånga/vatten precis som när man bakar äkta baugette låter ju inte helt fel.

  • rostok 27 juli 2010

    Skrivet av zabcia den 24 maj 2009

    Vil Du ha bröden knapriga då baka som vanligt och låt kallna.
    Innan serveringen: sätt på ugnen 225oC.
    Blöt bullarna under vattenkranen och stoppa dem i ugnen för ca 3-5 min.
    De blir knapriga och som nybakade. På detta sätt fixar man "gammalt" bröd att blir som nybakat.

    Du fick ett recept på ett bröd som man bakar i 3 dagar. Lite tveksamt eftersom man bör inte använda vetemjöl till surdeg, bara rågmjöl. Inte ens rågsikt.
    Lycka till.


    Men kära, jag har gjort surdeg av bara vetemjöl, har en sådan alltid på gång, den fungerar jättebra. Det finns många recept på surdegar med bara vetemjöl. Gå till biblan och låna bl a Jan Hedhs böcker om bröd samt Hélene Johansssons bok Bröd från Brunkebergs bageri. Där finns flera bra recept på sådana surdegsstarter. (dessa författare har ibland jäst också i sina recept med det brukar jag hoppa över, tar bara någon msk mer av surdegen, vilket fungerar jättebra). Just nu har jag på gång levainbröd gjord enbart på Saltåkvarns vetemjöl Special.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.